به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۱۱۲۰۴

چرا مردم از اين "بیلبوردها" بدشان مي‌آيد؟

چرا مردم از اين "بیلبوردها" بدشان مي‌آيد؟
گروه جامعه: بیلبوردهایی که شهرداری تهران در سطح شهر نصب کرده است، یک سلسله بحث های دامنه دار را در فضای رسانه ای کشور به وجود آورده است. موضوع این بیلبوردها، گوشزد کردن جنایات آمریکا و نقاط ضعف جامعه ایالات متحده است، از جمله این که به شهروندان ایرانی یادآوری می کند که آمریکا تنها کشور دنیاست که از بمب اتمی استفاده کرده است یا از هر 5 کودکی که در این کشور به دنیا می آیند، 2 نفرشان نامشروع است و هر 9 ثانیه یک زن در آمریکا کتک می خورد و از این قبیل مسائل.

این تابلوهای تبلیغی، واکنش های متعدد و منتقدانه ای را در میان افکار عمومی به وجود آورد و رسانه ها نیز بدان پرداختند؛ موج بزرگی هم در فضای مجازی به راه افتاد. عده ای نیز از این ماجرا بهره برداری سیاسی کردند و آن را به تمایل شهردار تهران برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات ریاست جمهوری نسبت دادند. در واکنش، رسانه ها و چهره های نزدیک به شهرداری تهران با انتشار مقالات و مصاحبه هایی، از منتقدان را "شیفتگان آمریکا" خواندند و انتقاد کردند که چرا از افشای چهره پلید آمریکا ناراحت هستند و مگر شهرداری در این تابلوها، دروغی گفته است؟!

فارغ از حب و بغض های سیاسی که در میان حامیان و منتقدان این تابلوها می تواند وجود داشته باشد، در یک نگاه مردمی، علت واکنش های مخالفت آمیز با این تابلوها نه مسائل انتخاباتی است و نه نگرانی از افشای چهره آمریکا در ایران. آنچه باعث شده است ناظران غیر سیاسی و بی طرف - که عموم مردم هستند - با دیدن این تابلوها و بیلبوردها، سری به تأسف تکان دهند، احساس نامطلوبی است که به آنها دست می دهد.

این حس در وهله نخست ناشی از این پرسش است: "خب! به ما چه؟!" این که در آمریکا از هر 110 نفر یکی شان زندانی است، به ما چه ربطی دارد؟ آیا کمکی از دستمان بر می آید؟! نقد دیگر، ایجاد موج منفی در شهر است. این که شما از خانه تا محل کار مدام طرح ها و نوشته های منفی ببینید، باعث حال خوش نخواهد بود. همان طور که نمایش آثار هنری، پیام های فرهنگ مهربانی، تبریکات عید فطر و ... حال عمومی و روانی شهروندان را بهبود می بخشد، نمایش زشتی ها و پیام های منفی -فارغ از هر گونه نگاه و قضاوت سیاسی- از منظر روانشناسی ناخوشایند است.

وظیفه فرهنگی شهرداری، پمپاژ انرژی مثبت در میان شهروندان است نه این که فرد سر کوچه خود، طرحی از یک جنین امریکایی ببینند که نوشته کنارش حاکی از نامشروع بودنش هست، بعد از دو کیلومتر رانندگی، پیامی درباره بمباران اتمی و کشتار جمعی بخواند و سر چهار راه بعدی، مطلع شود که در گوشه ای از جهان، هر 9 ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و درست قبل از رسیدن به محل کار ، تصویر دو تروریست موتور سوار در حال کشتن یک فرد را ببیند و روزش را چنین آغاز کند و به طرز مشابهی به اتمام برساند!

نکته دیگر این است که مخاطب غیر سیاسی، با تمام وجود احساس می کند که تنها ربط این تابلوها به مردم ایران، لاپوشانی مشکلات داخلی است. چنان مشکلات داخلی آمریکا را به رخ مردم ایران می کشند که انگار ما در مدینه فاضله زندگی می کنیم که نه دزدی های مستمر در آن وجود دارد، نه جنایتی رخ می دهد و نه نیمی از زندانیان کشورمان، مستقیم یا غیرمستقیم، مرتبط با مواد مخدرند و نه آمار خودکشی در جامعه ما نگران کننده است. هیچ زنی هم البته مورد ضرب و شتم قرار نمی گیرد.

این که مدام مشکلات مردم کشورهای مختلف جهان را در چشم مردم فرو کنیم، حال مردم را بد می کند و خیلی هم خوب می فهمند که در ورای این پروپاگاندا، کوشیده می شود سوء مدیریت های داخلی کتمان شود و الّا چرا به جای این که بدبختی های دیگران را جار بزنند، از عملکرد درخشان خودشان نمی گویند؛ مثلاً چرا نمی توانند بگویند میزان طلاق در جامعه ایران کاهش یافته، تعداد معتادان کمتر شده، سن اعتیاد و فحشا بالا رفته، میزان شادی ایرانیان افزون تر شده، زمان تفریحات شان افزایش یافته و ... ؟!

یک جامعه رو به جلو، قاعدتاً باید پیشرفت هایش را جشن بگیرد نه این که بدبختی های دیگران را در بوق و کرنا کند. نکته دیگری که شهروند عادی و غیرسیاسی را آزار می دهد، این است که با دیدن این تابلوها احساس می کند عوارضی که به شهرداری می پردازد و باید صرف رفاه او شود، در اموری هزینه می شود که اساساً نفعی به حال شهر و شهروندان ندارد. وظیفه شهرداری، "شهر" داری است نه پرداختن به امور سیاسی و بین المللی و شمارش نوزادان نامشروع در امریکا!

این ها نکاتی است که مردم را ناخرسند کرده است و الّا برخلاف آنچه مدافعان شهرداری می گویند، منتقدان، "شیفتگان آمریکا" نیستند، بلکه مردمی هستند که ضمن آشنایی با آمریکا و عملکردهایش، تنها حرف شان این است که شهرداری به کار اصلی اش مشغول باشد و کار "آگاه سازی مردم درباره واقعیت های جهان" را به نهادهای دیگری که متولی اش هستند واگذار کند.
مرجع : عصر ایران

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۳:۵۹
اینا میان مرگ برآمریکا میگن ازینور شدن دلسوز مردم آمریکا به جای این تبلیغای الکی این هزینشو میدادن به کودکای طفل معصوم کارتن خواب یا برای آدامای فقیر سرپناه درست کنن...به نظرم این تبلیغا جنبه سیاسی دارن میخوان یه جوارای به دولت محبوب ضربه بزنن اما کور... خوندن دولت به پشتوانه مردم کار خودشو با جدیت و قدرت ادامه بده (340817)
بهادر
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۰۲:۴۹
مگه دولت با امریکا بده بستونی داره؟! (340864)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۴:۰۳
من آنگلوفیل نیستم بخاطرهمین اصلا بدم نمیاد اینکاراهم دستور قرآنه خداوند درقرآن میفرماید

قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ
نمل71 (340818)
رضا جهادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۴:۱۴
چرا يك عده خاصو تعميم ميديد به همه مردم.اصلا بيلبوردها بد نبودن.فراموش نكرديم جنايات آمريكارو كه يكي از اونها كه تازه سالگردشو سپري كرديم انهدام هواپيما و كشتن حدود300 نفر از اين مردم بود.چرا اصلاح طلبا اينقدر از آمريكادم ميزنن.مردم ما خاطره خوبي از آمريكا ندارند. (340822)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۴:۳۹
بنده به عنوان یکی از شهروندان تهرانی نه تنها از این بیلبوردها بدم نمی آید بلکه می گویم بسیار کار خوبی کرده اند .لطفا به جای خودتان حرف بزنید ویا آن عده ای که طرفدار آمریکا هستند .مگر شما جیره خوار آمریکا هستید که اینقدر سینه چاکی آنها را می کنید (340825)
urmia
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۴:۴۵
این بیلبوردها فقط یک پیغام دارند و آن اینکه بی کفایتی و بی لیاقتی در کشورداری منحصر به ایران نیست. در این بیلبوردها عملا آمریکا بعنوان بهترین کشور شناخته شده است. بدین معنی که حتی در أمریکا هم خشونت علیه زنان وجود دارد. یا در أمریکا هم زندانی وجود دارد. خوب وقتی مدیر لایقی نباشد حتی تبلیغات بیلبوردی هم اثر معکوس دارد. به نظرم. بهتر بوددر این بیلبوردها ایران و کره و امارات و آذربایجان و ترکیه و... طی چهل سال گذشته مقایسه میشدند (340826)
علی محمد امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۵:۰۹
ای کاش بجای این کارها به مشکلات و مسائل خودمان بپر دازیم ، ما در شهری زندگی میکنیم ( شهرستان کوهدشت لرستان) که شبی وجود ندارد که خانه ای را با اسلحه به رگبار نبندند صدای شلیک گلوله مردم این شهر را کلافه کرده است اگر مسئولین آمار این تیر اندازیها را رصد کنند پی خواهند برد که چه وضعیت بدی در این شهر حکم فرماست در این زمینه شاید صدها پرونده در دادسرا موجود باشد همین چند شب پیش خانه رئیس پلیس شهر را به رگبار بستند در عروسیها تیر اندازی و گرفتن رگبار برای شادی امری عادی شده و کسی هم مانع از این کارها ... (340827)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۵:۲۰
موضوع اصلی این بیل بردها سودای ریاست جمهوری شهردار عزیزمون جناب قالیباف هست که نمیدانم با حقوق 7 میلیونی چطور هر چند سال میلیاردها تومان خرج تبلیغات انتخاباتی میکنه و در حد فاصل انتخابات زمینه سازی برای مطرح کردن خود بعنوان اسوه مقاومت!!! (340829)
پرویز
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۵:۵۵
هیچ کس شیفته امریکا و دشمن کشور خودش نیست موضع گیری مردم اغلب به خاطر عملکرد اشتباه و گفتمان کودکانه برخی مسئولان راجع به کشورهای خارجیه
مشکلات اجتماعی همه جا هست اما چیزی که واقعیت و عیانه موقعیت برتر امریکا در دنیای امروزه؛ امریکا اگر هم دشمن باشه دشمن قابل احترامیه.
جالب اینجاست آقازاده های خیلی از همین آقایونی که مرتب از امریکا بدگویی می کنند؛ در همین امریکا تحصیل و زندگی می کنند (340833)
نقدی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۶:۳۸
درایران هم ازاین دست آمارها منتشر می شود نکته مهم علت آنهاست آیافرهنگ آزادانه آمریکایی باکشورهای دیگر یکی است یا آمریکاالگوی ماشده که هشدارمی دهیم این آمارهادرکشورمان بافرهنگ ماسازگاری داردتبلیغ خوبی بهتراست یابدی (340838)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۹:۴۴
درود
متاسفانه پول شهرداری به جای اینکه در عمران شهری و رفاه شهروندان هزینه بشه در اختیار کسانی قرار میگیره که مدام موج منفی تزریق جامعه می کنند (340846)
دانشجوی مترجمی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۲۰:۲۸
خدارو شکر این امریکا وجود داره که مشکلاتشو بزنیم تو سرشون و به هر بهانه ای بگیم مرگ بر امریکا.اگه نبود سوژه ی دیگه ای نداشتن من به شخصه با این کاراشون بیشتر به امریکا علاقمند میشم (340847)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۲۱:۳۲
واقعا مگر باید مردم خوششان بیاید ؟ مگر اینها برای خوش آمدن برخی نهادهای نظارتی نیست که فردا باید کسی را برای ریاست جمهوری تایید کنند؟
مردم اینجا در درجه چندم اهمیت هم نیستند . حرف شهردار باید به مذاق چند نفر خوش بیاید که می آید ... مثل پدر خوانده بزرگ کشور یعنی کیهان و یا .... (340851)
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۲۲:۱۵
باقر جون حمله گاز انبری تورو یادمون نرفته . بی خوی زور نزن . رییس جمهور نمی شی . (340854)
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۲۲:۵۲
البته این کار بدین منظور صورت گرفته که برخی آمریکا را مدینه فاضله می‌خوانند و اینکه مردم بدانند این‌قدر که برخی از آزادی حجاب صحبت می‌کنند، آمار زنازادگان در آمریکا چه‌قدر است. اتفاقا من نمی‌دانم چرا تا یک کار خوبی انجام می‌شود، مدام بر سرش می‌کوبند. (340857)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۲۳:۱۰
بنظرم دلیل واقعی این گونه تبلیغات مشمئز کننده پنهان کردن سوء مدیریت ها و ضعف های شهرداری تهران در پشت شعارهای ضد آمریکایی است.بنده شخصا مخالف سیاست های استکباری آمریکا و روسیه هستم.ولی معتقدم اولا- هر چیزی حدی داره مطمئنا افراطی گری در هر همه موارد نتیجه عکس میده.ثانیا-افرادی که محبوبیت ندارند در هر موردی تبلیغ می کنند یا موضع می گیرند مردم برعکس آن را تایید می کنند.یعنی الان شهرداری تهران با این تبلیغات به آمریکا خدمت می کنه.والسلام (340858)
مرتضی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۰۷:۳۷
مردم بدشون نمیاد، شما که شیفته آمریکائید بدتون میاد. (340870)