به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۱۱۳۷۱
دادگاه باید رای نهایی را صادر کند

راه نجات مسعودیه چیست؟

گروه فرهنگی: «باید مشکلات‌مان با صندوق احیا را در کمیسیون مشترکی حل کنیم. کلّیت قرارداد شرکت عظام و صندوق احیا درباره‌ی عمارت مسعودیه باید اجرایی شود. در حال حاضر نیز منتظر تشکیل کمیسیونی مشترک هستیم تا اگر نسبت به موادی از قرارداد اختلافی وجود دارد، در این کمیسیون اصلاح شود.»
راه نجات مسعودیه چیست؟
خبر رسید «عمارت تاریخی مسعودیه» به دلیل انجام تخلفات مکرر و عدم انجام تعهدات توسط صندوق احیاء و یگان حفاظت میراث فرهنگی از بهره‌بردار بازپس گرفته شد و به دنبال آن مشکلات و آسیب‌هایی که در طول حدود 6 سال از حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این بنا وارد شده بود، توسط میراث فرهنگی مطرح شدند، اما در این میان، یکی از کارشناسان مرمت و احیای این بنای تاریخی که از سوی شرکت سرمایه گذار ماموریت داشت، برای برطرف کردن این مشکلات تلاش‌های زیادی کرد.

اکبر تقی زاده، رئیس پروژه مرمت و احیاء عمارت مسعودیه از حدود 5 سال پیش با این شرکت سرمایه‌گذار همراه بود تا پروژه‌های برنده شده در مزایده یعنی سرای عامری‌ها در کاشان و عمارت مسعودیه در تهران را برای 59 سال بهره‌برداری به سرانجام برساند.

اما بعد از گذشت این چند سال و به دلیل بروز برخی اتفاقات که صندوق حفظ و احیا از آن‌ها به عنوان مشکل برای «عمارت مسعودیه» یاد می‌کند، با ضابط قضائی درِ این بنای تاریخی به روی شرکت بهره‌بردار آن بسته شد و مزایده فسخ شد و با این وجود نباید فراموش کرد «عمارت مسعودیه» فاخر و نفیس است.

دو روز گذشته مسئولان میراث فرهنگی و صندوق احیا از عملکرد خود در مقابل این بنای تاریخی دفاع کردند و حالا تقی‌زاده، کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی و رئیس پروژه مرمت و احیاء عمارت مسعودیه بار دیگر به بیان اتفاقات پیشرو پرداخت.

                                     

شرکت عظام منتظر تشکیل کمیسیونی مشترک است

تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: به دنبال فسخ قراردادی که به شرکت بهره‌بردار در دو ماه پیش اعلام شده بود و در نامه‌ای به عظام مستقر در مسعودیه اعلام کرده بودند که این عمارت باید تخلیه شود، سه روزپیش (نوزدهم تیر) به طور ناگهانی وارد مسعودیه شدند و نیروهای خود را مستقر کردند و روز بعد، در را به روی کارمندان عظام باز نکردند، ما برای این اقدام به دادگاه شکایت کردیم و منتظریم که هرچه رای دادگاه صادر شود، آن را قبول و اجرائی می‌کنیم.

او در ادامه با بیان این‌که براساس قراردادی که با صندوق احیا داریم، آن‌ها نیز می‌توانند قرارداد مزایده با عمارت مسعودیه را فسخ کند، به شکایت شرکت عظام از صندوق احیا به دلیل برخورد و اقدامی که تا امروز با این بخش سرمایه‌گذار داشته و نیروهای خود را در عمارت مسعودیه مستقر کرده است، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما از اقدام آن‌ها شکایت کرده‌ایم و منتظر صدور رأی قاضی هستیم. آن‌ها باید تکلیف و وظیفه خود را در مقابل مصوبه شورای فنی خودشان (صندوق احیا) که در دو جلسه مختلف پس از تقدیر از ما، نوشته شد ثبت و ضبط کنند و با ابلاغِ آن، بار دیگر مسعودیه را به ما برگردانند.

وی افزود: آن‌ها موظف بودند نوع کاربری که باید در عمارت مسعودیه اجرائی شود را هرچه سریع‌تر به ما اعلام کنند، اما تا امروز متأسفانه این کار را نکرده‌اند. اکنون نیز به ما ابلاغ نشده است که چه کاری می‌توان برای مسعودیه انجام داد. حتی علیرغم اینکه در آخرین روزهای سال 94 اعلام کردند که صد درصد این عمارت تاریخی باید به هتل تبدیل شود و ما باید تا 72 ساعت بعد طرح خود را به آن‌ها می‌دادیم و این کار انجام شد، اما آن‌ها حتی نتیجه بررسی طرح ما را اعلام نکردند.

مجری مرمت و احیای عمارت مسعودیه با بیان این‌ که در ماده‌ای از قرارداد بین دو طرف صندوق و شرکت عظام آمده است که اگر اختلافی بین دو طرف قرارداد پیش آید، باید آن را در کمیسیون مشترکی حل کرد حتی در ماده دیگری نوشته شده اگر به مواد یا ماده‌ای از قرارداد شبهه‌ای وارد شود و حتی از نظر قانونی مورد ایراد قرار گیرد، افزود: کلیت این قرارداد باید اجرا شود و نسبت به تغییرات آن مواد، اقدامات لازم صورت گیرد، در حال حاضر نیز عظام منتظر تشکیل کمیسیونی مشترک است تا اگر نسبت به موادی از قرارداد اختلافی وجود دارد، در این کمیسیون اصلاح شود.

دادگاه باید رای نهایی را صادر کند

او اضافه کرد: در حال حاضر اختلاف بر سر کاربری عمارت مسعودیه است، چون برای عمارت، کاربری هتل تعریف شده بود؛ اما براساس مطالعات به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان این بنا را به هتل تبدیل کرد. بنابراین اکنون اعتقاد داریم که در این زمینه نه تنها باید کمیسیون تشکیل شود، بلکه دادگاه باید رأی نهایی را صادر کند. ما همیشه برای تشکیل این کمیسیون حاضر هستیم.

او با اشاره به صحبت‌هایی که از سوی صندوق احیا مبنی بر اقدامات شرکت عظام در طول چند روز گذشته در رسانه‌ها مطرح شده است، گفت: بارها گفته‌اند که به ما کمک کرده‌اند، از آن‌ها می‌خواهیم یک بار کمک‌هایشان را رسانه‌ای کنند. می‌گویند عظام به مجموعه آسیب رسانده است، چندین بار از آن‌ها پرسیده‌ایم به کدام بخش از بناهای موجود در عمارت مسعودیه آسیب وارد شده است، از آن‌ها خواسته‌ایم کارشناسان خود را بفرستند تا همراه با کارشناسان ما آن آسیب‌ها را دیده و در لحظه برطرف کنند، اما این کار را نکرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به حضور ناظر صندوق احیا در عمارت مسعودیه از زمان امضای تفاهم‌نامه تا امروز گفت: این ناظر همیشه از روز اول قرارداد تا امروز همراه ما بود، در اوقع او وظیفه داشت که به ما نشان دهد یا گزارش کند که کدام بخش از مسعودیه آسیب دیده است، اما او نیز این کار را تا امروز نکرده است.

مدیرعامل سابق صندوق احیا، موافق کاربری‌های کنونی مسعودیه بود

«تقی‌زاده» همچنین با بیان اینکه مسئولان صندوق احیا معتقدند برگزاری نمایشگاه در عمارت مسعودیه به آن آسیب وارد می‌کند، گفت: کدام نمایشگاه این آسیب را به مسعودیه وارد می‌کند؟ نمایشگاه عکاسی یا تصاویری که از مسعود میرزا در گالری مجموعه به نمایش درآمدند؟ در حالی که بهترین کار برای این مکان برگزاری نمایشگاه‌هایی در حوزه‌های فرهنگ و هنر است، یا از سوی دیگر در برگزاری کنسرت‌هایی که تاکنون فقط در میدان کالسکه‌رو برگزار شده‌اند و فقط موسیقی‌های فاخر ایرانی است که در سکوت و آرامش برگزار می‌شوند. حال بگویند کدام یک آسیب وارد می‌کند؟ آن هم زمانی که خارج از هر بنای تاریخی و با فاصله مناسبی از آن‌ها وجود دارد چه آسیبی می‌تواند به بنا بزند؟

او همچنین با اشاره به صحبت‌هایی که مبنی بر درآمدزایی شرکت عظام از عمارت مسعودیه و عدم پرداخت هیچ پولی به آن‌ها مطرح می‌شود، گفت: بارها به آن‌ها گفته‌ایم که قصد و نیت‌مان از این فعالیت‌ها چیست. همچنین پس از موافقت کتبی رئیس سابق صندوق، این نوع فعالیت‌ها در  مجموعه آغاز شد، ایجاد مکانی برای فروش نقره‌هایی با نقوش ایرانی یا لباس‌های فاخر و طراحی پارچه‌های ایرانی که به امضای مدیر سابق صندوق احیا رسید و آن‌ها گفتند چه خوب است این کار انجام شود، فقط ای کاش فضایی را نیز برای عبور و مرور معلولان در نظر بگیرید!

مدیر جدید موافق سلایق مدیر گذشته نیست

این کارشناس پیشکسوت مرمت اظهار کرد: حال با آمدن یک مدیر جدید و سلیقه و ایده‌های جدید، می‌گویند همه کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید را تعطیل کنید؛ در حالی که مطرح کردن چنین بحثی پس از هزینه زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های چنین اقداماتی نیاز به حکم قضایی دارد.

تقی‌زاده با اشاره به میزان شناختی که مردم تهران از عمارت مسعودیه در مقایسه با پنج سال گذشته دارند، گفت: یک فضای فرهنگی شهری در این منطقه ایجاد کرده‌ایم. ما تولید برند و فضای فاخر ایرانی را در منطقه داشته‌ایم. آن‌ها با تعطیلی‌شان به پرستیژ و برند ما صدمه زدند.

وی با اشاره به مستندنگاری و عکاسی مشاوران شرکت عظام از این مجموعه تاریخی پس از امضای قرارداد در حدود 6 سال پیش، گفت: در حال حاضر فاخرترین بنای عمارت مسعودیه را مانند گذشته به صندوق احیا تحویل دادیم چون از بهمن 89 تا دو روز پیش که بنا را از اختیار ما خارج کردند اقدامات مرمت اضطراری روی آن انجام می‌شد اما چون در این دوره پنج ساله نوع کاربری این بنا را برایمان مشخص نکردند نتوانستیم آن را به طور کامل مرمت کنیم.

او اضافه کرد: با این وجود در این تعلل چند ساله باز هم ما آسیب دیدیم. هر قدر این مرمت زودتر انجام می‌شد با توجه به تورم جامعه ما نیز می‌توانستیم زودتر کارهایمان را به سرانجام برسانیم.

به هر بهانه‌ای جلوی کار را گرفتن

او همچنین با اشاره به مصوبه شورای فنی صندوق احیا برای تشکر از مطالعه امکان‌سنجی روی این بنای تاریخی گفت: براساس آن تغییر و تشکری که از ما کردند این عمارت تاریخی باید به سمت مرکز فرهنگی هنری برود. حتی آن را برای ما ابلاغ کردند اما حالا با بهانه‌های مختلف جلوی پیشرفت کار را می‌گیرند.

مرجع : ایسنا