به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۱۱۴۲۹
حقوقدانان چشم به رای نمایندگان؛

شورای نگهبان اصولگراتر می‌شود؟

گروه سیاسی: عباسعلی کدخدایی، محمد رضا علیزاده، محمدهادی صادقی، سید فضل‌الله موسوی و احمدبیگی حبیب‌آبادی پنج حقوقدانی هستند که آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه آن‌ها را برای عضویت در مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
شورای نگهبان اصولگراتر می‌شود؟
 امروز چهارشنبه آزمون مجلس برای انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان است. عباسعلی کدخدایی، محمد رضا علیزاده، محمدهادی صادقی، سید فضل‌الله موسوی و احمدبیگی حبیب‌آبادی پنج حقوقدانی هستند که آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه آن‌ها را برای عضویت در مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که از میان پنج حقوقدان معرفی شده به مجلس نظر اعضای فراکسیون امید به «محمد رضا علیزاده» و «احمدبیگی حبیب‌آبادی» است.

صحبتی که البته بعضی دیگر از نمایندگان آن را به طور صد در صدی تایید نمی‌کنند. چنانچه میرزایی می‌گوید این تصمیم قطعی نبوده است و تا لحظه رای گیری رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.عضو دیگر محسن اسماعیلی است که با حمایت لیست امید وارد مجلس خبرگان شده است و تنها مکلای این مجلس به شمار می‌رود و عضو حقوق‌دان شورای نگهبان است که با توجه به انتخاب زمانی اعضای حقوقدان، هنوز سه سال از دوران حضور در شورای نگهبان باقی مانده است.

انتخاب اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان در بعضی موارد بدل به چالش بین رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شده است. گرچه در سال‌های اخیر تا حدی این مشکل رفع شده است.مهم‌ترین چالش بین مجلس ششم و رئیس وقت قوه قضائیه بود. در آن زمان مجلس تنها به دو نفر از حقوق‌دانان معرفی شده رای اعتماد داد.در مرحله بعدی آیت‌الله یزدی، محمدهادی صادقی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و فیروز اصلانی عضو هیات علمی دانشگاه را معرفی کرد که صادقی ۷۶ رای و اصلانی تنها ۵ رای کسب کرد! رئیس قوه قضائیه نیز فرد جدیدی را معرفی نکرده بود و برای مدتی، شورای نگهبان یازده عضو داشت.

پیش از این هم در سال ۱۳۸۰ عدم رای اعتماد مجلس به گزینه‌های معرفی شده برای عضویت در شورای نگهبان باعث شد تا برگزاری جلسه تحلیف رئیس‌جمهور با چند روز تاخیر انجام شود که در ‌‌نهایت با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام رای به کفایت اکثریت نسبی برای عضویت در شورای نگهبان صادر شد.

در مجلس هفتم نیز محسن اسماعیلی، ابراهیم عزیزی، عباسعلی کدخدایی را به همراه علی رازینی، رئیس دیوان عدالت اداری، سید محمد موسوی از مدرسین مدرسه عالی شهید مطهری و حسینعلی امیری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را به عنوان ۶ نامزد پیشنهادی برای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرد که در مرحله اول محسن اسماعیلی و حسینعلی‌ امیری وارد شورای نگهبان شدند و بعد از رای‌گیری مجدد ابراهیم عزیزی نیز رای کافی را برای ورود به شورای نگهبان به دست آورد.
مرجع : ایلنا