به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۱۱۱۴۶۱
آبرو و حيثيت براي جامعه ايراني باقي نگذاشته‌اند

اوباش اينترنتي در خدمت افراطيون داخلي!

واقعا آيا وقتي يك خبرگزاري رسمي كشور، اوباش اينترنتي را تحريك مي‌كند به صفحه دختر اوباما بروند و به او فحش بدهند!، نبايد به حال و روز امروز جامعه ايران تاسف خورد و براي چند هزار سال فرهنگ و اخلاق موجود در آن فاتحه خواند؟
اوباش اينترنتي در خدمت افراطيون داخلي!
گروه جامعه: در تازه‌ترين موج حملات شرم‌آور اوباش اينترنتي ايراني به شخصيت‌ها و چهره‌هاي سياسي، ورزشي، هنري جهان، اين بار با تحريك برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي سياسي افراطيون در ايران، اوباش به صورت هدايت شده به صفحات اينستاگرام اوباما و دخترش، هجوم برده و شنيع‌ترين كلمات و جملات را نثار آنها كردند! به نحويكه بعد از کامنت‌های زیاد از طرف اين اوباش، "مالیا اوباما" دختر باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، صفحه اینستاگرامش را پرایوت کرد.

کامنت‌های جدیدترین پست اینستاگرام اوباما مربوط به کاربران اوباشان اينترنتي فارسی‌زباني است كه كاملا مشخص است در سالگرد توافق هسته‌اي (برجام) توسط جمعي مشخص و هدايت شده با انگيزه‌هاي تخريب توافق نامه هسته‌اي صورت مي گيرد و ارزش پرداختن به آن فقط از يك منظر و آن تشديد سقوط اخلاق در جامعه ايران وجود دارد. هرچند بايد پذيرفت؛ اين جماعت اوباش، اندك هستند و يقننا نمي توانند نماينده واقعي ايران و ايراني باشند اما بايذ اين واقعييت تلخ را پذيرفت، همه اين رفتارهاي شرمسارانه، در بين افكار عمومي خارجي‌ها به پاي ايرانيان گذاشته مي‌شود.
 
اين پديده زشت كه نمونه‌اي از سقوط اخلاق و ارزش‌هاي انساني در بخش‌ها و لايه‌هايي از جامعه ايران است كه در هيچ جاي جهان و در هيچ دوره از تاريخ ايران سابقه ندارد، عملا چهره‌اي بي اخلاق، فحاش، بي فرهنگ و عقب مانده از ايران و ايراني در بين جهانيان عرضه كرده كه با تداوم اين حركت‌ها، آبرو و حيثيتي براي ايرانيان باقي نخواهد ماند. واقعا آيا وقتي يك خبرگزاري رسمي كشور، اوباش اينترنتي را تحريك مي‌كند به صفحه دختر اوباما بروند و به او فحش بدهند!، نبايد به حال و روز امروز جامعه ايران تاسف خورد و براي چند هزار سال فرهنگ و اخلاق موجود در آن فاتحه خواند؟

در همين رابطه روزنامه شهروند در گزارشي نوشت: گروهی از ایرانی‌ها حمله دیگری را به پایان رساندند. هر ١٥ ثانیه یک حمله، یک فحش و درنهایت با نام و نشانی که از خود در صفحه دیمیتری پایت، ستاره تیم‌ملی فوتبال فرانسه به‌جا گذاشتند، رکورد بی‌ادبی و فحاشی در فضای مجازی را بار دیگر شکستند. ماجرا به‌جایی رسید که فرانسوی‌ها هم از فحاشی ایرانی‌ها به پایت تعجب کردند. کاربران ایرانی درست از لحظه خروج رونالدو از زمین، با هجوم به اینستاگرام پایت، رکیک‌ترین الفاظ ایرانی و انگلیسی را نثارش کردند.

این واکنش هواداران ایرانی فوتبال از چشم رسانه‌های ورزشی و غیرورزشی فرانسه دور نماند و بازتاب فراوانی پیدا کرد. هفته‌نامه فرانسوی «لکسپرس» در گزارشی با عنوان «ایرانی‌ها به پایت به‌دلیل مصدومیت رونالدو توهین کردند»، نوشت: «پایت پیام‌های توهین‌آمیزی را از هواداران ایرانی فوتبال دریافت کرد. صفحه فیس‌بوک و اینستاگرام این بازیکن بین‌المللی مالامال از پیام‌های انتقادی و گاه توهین‌های بسیار تند کاربران ایرانی است.»

شبکه خبری «BFM» نیز گزارشی با عنوان «حمله کاربران ایرانی به دیمیتری پایت» منتشر کرد. روزنامه ورزشی «دیرکت مَتَن» هم با تیتر «ایرانی‌ها از پایت خشمگین شدند»، به بررسی این موضوع پرداخت. حجم توهین‌های ایرانی‌ها به‌قدری زیاد بود که حتی برخی از هموطنان شوکه شدند و به دلجویی از پایت پرداختند و از او خواستند این اتفاق تلخ را فراموش کند.

درست زمانی که ایرانی‌ها مشغول فحاشی به این فوتبالیست فرانسوی بودند، از آن‌سو شماری از مردم سینمادوست فرانسه به یاد کیارستمی، کارگردان ایرانی از دست‌رفته، تصاویر او را با شمع‌های روشن به رودخانه سن می‌انداختند تا صدای همدردی‌شان را به گوش ایرانی‌ها برسانند. ماجرا به خطای دیمیتری پایت، ستاره تیم‌ملی فوتبال فرانسه روی رونالدو بازمی‌گردد؛ رونالدویی که برای فوتبال‌دوستان ایرانی همیشه یک ستاره محبوب بوده است. بعد از این خطا که موجب مصدومیت شدید رونالدو و خروج او از زمین شد تعدادی از ایرانی‌ها خشمشان را نسبت به این اتفاق با حمله مجازی به صفحه دیمیتری پایت خالی کردند؛ مشابه همان کاری که پیش از این با لیونل مسی کرده بودند. البته رونالدویی که در شب‌های اخیر مثلا مورد حمایت ایرانی‌ها قرار گرفته بود همین چند ماه پیش، تجربه مشابهی را از سر گذرانده بود و بعد از انتشار خبر نامزدی‌اش، شماری از ایرانی‌ها به صفحه نامزد او هم حمله کردند و باز مجموعه‌ای از توهین‌ها و فحاشی‌ها!

این رفتار حتی در رسانه‌های اسپانیایی بازخورد داشت و نشریه معتبر آس نوشت که ایرانی‌ها به پدر پایت هم توهین کرده‌اند. اگر یک‌بار صحنه‌های پایان بازی را مرور کنید، متوجه می‌شوید کسانی که به صفحه پایت حمله کرده‌اند به‌نوعی کاسه داغ‌تر از ‌آش بوده‌اند. وقتی پرتغال قهرمان شد، بازیکنان این تیم تونلی تشکیل دادند تا بازیکنان فرانسه از داخل آن رد شوند و مدال خود را بگیرند. در این لحظه پایت و رونالدو خیلی ساده با هم دست دادند و به هیچ وجه تغییری در میمیک چهره ابرستاره پرتغالی دیده نشد. تصویر او کاملا گویا بود و یک پیغام داشت؛ در زمین بازی این اتفاق‌ها می‌افتاد.

بعد از همین حملات، رامبد جوان هم در برنامه خندوانه گفت: «افرادی به صفحه آقای پایت رفته و از او دلبری کردند و چیزهایی برایش به یادگار گذاشتند! البته او هیچ‌وقت نمی‌فهمد کلماتی که به کار بردند چه معنایی دارد، مگر این‌که یک فارسی‌زبان را پیدا کند و از او بخواهد این کلمات را ترجمه کند. شک ندارم که آن فارسی‌زبان آن کلمات را ترجمه نخواهد کرد و اگر هم ترجمه کند قطعا خواهد گفت که این افراد، تعداد کمی هستند.»

ایرانیان حاضر در این حمله‌های مجازی که شماری از آنها پروفایل‌هایی با نام و تصاویر غیرواقعی دارند، عموما دو دسته‌اند: دسته فحش‌دهنده و دسته بازدارنده. دسته اول گروهی‌اند که به دنبال بهانه‌ای برای فحاشی هستند؛ یک روز در صفحه این بازیگر، روز دیگر در صفحه آن کارگردان و روزهای اخیر هم در صفحه دیمیتری پایت. گروه دوم هم پابه‌پای گروه اول فعالند و یکی در میان آنها را نصیحت می‌کنند که این پیام‌ها را نگذارند و به‌اصطلاح آبروی ایران را نبرند، اما تجربه نشان داده آنچه در این شرایط کمترین اثری ندارد، دقیقا همین درخواست‌ها و توصیه‌های گروه دوم است!

رودخانه‌ای که طغیان می‌کند
زندگی از نوع مجازی‌اش در ایران هر روز ابعاد اجتماعی تازه‌تری پیدا می‌کند. با وجود فرصت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید برای جامعه ایران به همراه آورده‌اند، از سوی دیگر بازنمایی بخشی از بدفرهنگی‌ها در همین فضای مجازی شکلی از آسیب‌های نوپدید اجتماعی را به نمایش گذاشته است. جامعه‌شناسان می‌گویند که آنچه در فضای مجازی می‌گذرد و ازجمله رفتارهای خشن کلامی که در سال‌های اخیر و در مقاطع زمانی مختلف تکرار شده بازنمایی بخشی از آشفتگی و بی‌نظمی‌های جامعه است. جامعه‌ای که از سویی شاید حساسیتش را به کاربرد الفاظ رکیک و بددهنی از دست داده و از سوی دیگر در فضای مجازی احساس امنیت بیشتری می‌‎کند که با استفاده از نام و نشان جعلی عقده‌گشایی کند و خشونت، کینه و نفرت را به اشتراک بگذارد.

دکتر سعید معیدفر، جامعه‌شناس در این‌باره می‌گوید: «کسانی که در این حمله‌های مجازی شرکت دارند نسبت به جمعیت چندده‌میلیونی کاربران ایرانی در فضای مجازی، تعداد محدودی هستند و به‌هرحال از تعداد بالای کاربران فضای مجازی، عده‌ای ممکن است به این سمت و سو کشیده شوند اما نمی‌توان رفتار آنها را به پای ملت ایران نوشت.»

به گفته معید‌فر، این رفتارهای اجتماعی و فحاشی‌ها در فضای مجازی مسأله‌ای است که عوامل متعددی دارد: «این مسأله ریشه در عرصه‌ها و عوامل مختلفی دارد. به همین دلیل است که نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم. زمانی است که جامعه وضع باثباتی دارد و یک یا چند جا مشکل دارد و می‌توان به صورت مشخص آن را شناسایی کرد اما الان در ایران همه‌جا دچار مشکل شده است و در چنین شرایطی سرنخ از دستتان می‌‎رود و نمی‌دانید در آسیب‌شناسی مسائل به کجا باید مراجعه کنید.» به گفته معیدفر، یکی از مشکلات ایران در دهه‌های اخیر این است که جامعه تقریبا نظم و نسق خود را از دست داده و دچار بی‌نظمی شده است و این بی‌نظمی در سطوح مختلف دیده می‌شود: «گروه سیاسی و جناحی عمدتا به‌دنبال این هستند که بهانه‌ای پیدا کنند تا با استناد به آن وارد مناقشه و دعوا شوند. در سطح دیگر جامعه هم همین‌طور است.

در جامعه منظم و باثبات که افراد جایگاه‌های خودشان را دارند و اهداف توسعه‌ای‌اش مشخص است، آدم‌ها کمتر به رفتارهای پرخاشگرانه تمایل دارند اما در ایران در بیشتر حوزه‌ها این ازهم‌گسیختگی مشاهده می‎شود؛ در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ هم همین‌طور است.» معید‎فر تأکید کرد: «درحال حاضر یکی از مشکلات ما در ایران همین است که متاسفانه نخبگان ما و کسانی که می‌توانند در همه حوزه‌ها نظم‌دهنده باشند در جامعه کم‌اعتبار و گوشه‌نشین شده‌اند و تأثیرشان را از دست داده‌اند.»

این جامعه‌شناس، بیکاری و بی‌آیندگی به‌ویژه برای جوانان را از دیگر عواملی می‌داند که موجب شده انرژی آنها به‌صورت انرژی مخرب به کار بیفتد: «بیکاری مسأله اصلی جوانان است. انرژی جوانان مثل رودخانه خروشانی است که مسیرش بسته شده و نمی‌تواند به زمین‌هایی که به آن نیازمند هستند برسد و در نتیجه جایی که نباید سر باز می‎کند و همه چیز را با خودش می‌برد. انرژی جوانان در جامعه به خوبی مدیریت و از آن بهره‌برداری نمی‌شود و نتیجه همین می‌شود که این نیروهای سرشار جایی مشکل تولید می‌کنند چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی.»

افراد دیگری مثل دکتر اصغر مهاجری این موضوع را از این زاویه تحلیل می‌کنند که آنچه در فضای مجازی می‌گذرد، نشان‌دهنده سست شدن اخلاق در جامعه است: «مگر در سایر حوزه‌ها غیراخلاقی نیستیم؟ مثلا در شهرآورد اخیر با وجود شعارهای زیادی که برای حفظ پاکیزگی داده شد، عکس‌های بعد از بازی چه چیزی را نشان می‌داد؟ مگر این بی‌اخلاقی در ترافیک نمود پیدا نمی‌کند یا در بازی فوتبال؟ با یادآوری این نمونه‌ها می‌خواهم بگویم این بداخلاقی، زاییده ساختارهای اجتماعی- فرهنگی ما است.»

مهاجری حرف‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «تا زمانی که فضای مجازی را به‌عنوان سبک زندگی قبول نکرده‌ایم و برای آن قواعد و تولید محتوا نداریم، ارزش‌های ورود به این عرصه را جامعه‌پذیر نکرده‌ایم. بنابراین عدم آگاهی از این فضا، باعث بروز آسیب‌هایی می‌شود که بداخلاقی‌ها ازجمله آنهاست. باید بپذیریم بسیاری از این بداخلاقی‌ها، کارکرد پنهان برخی از پدیده‌هاست.»

افزون بر اینها فضای مجازی به کاربران این امکان را می‌دهد که با هویت‌های ناشناخته و اسم و عکس جعلی مطلب منتشر کنند، به دیگران حمله یا از آنها حمایت کنند. بماند که البته در این آشفته‌بازار فحاشی خیلی از افراد حقیقی هم از این‌که نام واقعی‌شان کنار الفاظ رکیک دیده شود، ترسی ندارند، اما در کل بخش عمده فحاشان با هویت‌های ساختگی و صفحات جعلی به دیگران حمله و به آنها توهین می‌کنند. در سایر کشورها انتشار مسائل شخصی شهروندان و توهین به آنها جرم محسوب و با متخلفان برخوردهای قانونی سختگیرانه می‎شود اما در ایران با وجود امکان پیگیری این شکایت‌ها، مردم کمتر برای کامنت‌های توهین‌آمیز تلگرامی شکایت می‌کنند و عمدتا تنها اقدامشان بلاک‌‎کردن و حذف کاربر مزاحم است. این نکته‌ای است که البته محل اعتراض هم هست.

نکته‌ای که آرش صادقی‌نیا، حقوقدان هم در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره می‌کند: «یکی از مشکلات ما در ایران این است که مردم از حقوق شخصی خودشان دفاع نمی‌کنند. مخاطب توهین قرار می‌گیرند اما شکایت نمی‌کنند، در واقع به‌دنبال مطالبه حقشان از طریق قانون نمی‌روند؛ در حالی‌که در این زمینه ظرفیت‌های قانونی زیادی وجود دارد. البته یک مسأله هم بروکراسی پیچیده و طولانی دستگاه قضائی است اما اگر این مطالبه حق و شکایت از رفتار خاطی به‌نوعی به یک فرهنگ تبدیل شود و افراد با مجازات مواجه شوند به‌تدریج از شدت این حملات و توهین‌ها چه در فضای مجازی و چه فضای حقیقی کاسته خواهد شد.»

آنچه شماری از ایرانی‌ها پای صفحه پایت، ستاره فوتبال فرانسه نوشتند، هر چه باشد و به هر زبانی، برای رسانه‌های دنیا و بسیاری از کاربران خارجی حالا معنا و مفهوم دارد. آنها البته نمی‌توانند فحاشی‌ها به زبان فارسی را بخوانند اما در روزنامه‌ها و خبرهایی که در خبرگزاری‌های خارجی منتشر شده، خوانده‌اند که چندصد‌هزار کامنتی که پای تصاویر پایت آمده، ناسزا و لعنت و نفرین است. جالب اینجاست که پرتغالی‌ها خودشان در برابر اتفاقی که برای رونالدو افتاده سکوت کردند، اما ایرانی‌ها...!

ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۱:۴۹
از كامنتهايي كه براي اوباما و دخترش گذاشته شده كاملا ميشه فهميد كه اين آدمها متعلق به چه طيف و گروهي هستند . بازندگاني كه به هر وسيله اي متوسل ميشن تا بتونن اين توافق را بي ارزش نشون بدن. حالا حتي اگه به قيمت ريختن آبروي ملت ايران باشه . اصلا براي اين عده آبرو معنايي داره ؟؟؟ (340952)
یک پزشک
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۵:۰۵
متن زیر را من از کانال شما در تلگرام کپی پیست کرده ام، شمایی که از اوباش اینترنتی مطلب میگذارید آیاشما در این خصوص یک طرفه به قاضی نرفته اید ،آیا به پزشکان توهین نکردید و از رفتار و گفتار زشت و دور از شان مهرجویی جانبداری نکردید:
بهار نیوز:توهین تعدادي از به‌اصطلاح پزشكان وطني به استاد مهرجويي به خاطر عصبانيتش از بي مسئوليتي پزشك معالج زنده ياد كيارستمي. یکی از اين پزشکان با ادب! درباره داریوش مهرجویی نوشته: «امیدوارم جنس نامرغوب نزده باشد/ پزشکان وی را مداوا نکنند، بقیه را میتوانید در کانال (340999)
حمید
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ۰۶:۰۱
آیه 108 سوره انعام همه راازدشنام برحذر می داردوجناح وگروه خاصی رامجازنکرده که توهین کندحال هرکس ادعای دینداری میکندچه ازروی شکل ظاهریش وچه دربیان دیدگاه هایش بایدبیشترمراقب باشد چون نمادتدین و دینداری است واینکه دیگران نیزاین کاررابه زعم ماانجام می دهندنمی تواندملاک فحاشی ماباشدقرآن را بیاوریدکمی مطالعه کنیم(البته معنی وتفسیر)باشدهدایت شویم (341079)
پیشنهاد به دولت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۹:۵۹
یا باید طالبانیان و داعشیان ایران را نزد همتایان شان در کوههای تورابورا افغانستان و استان الانبار عراق ترانسفر کرد یا باید در کویر لوت آنها را مستقر کرد...!!! (341040)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ۰۵:۴۳
مایه تاسف است (341076)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۱۵
میبینم روزی رو که خود مردم شر این افراطی ها را از سر این مملکت کم میکنند فقط باید صبر داشت.اندکی صبر سحر نزدیک است. (340957)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۵
کدوم فرهنگ؟! ملاک حال فعلی این ملت است که با دروغ و ریا و خودبزرگ بینی و عدم احترام به یکدیگر و حسادت آمیخته شده است و دیگر از آن فرهنگ اصیل دوهزار و پانصد ساله خبری نیست. (340959)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۴۵
در جامعه اي كه فرهيختگان وشايستگانش منزوي وخانه نشين وبي ادبانش صدرنشين وصاحب جاه ومقام باشند ايا غير ازاين ، مي توان انتظار داشت ؟؟ (340962)
amir
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۹:۵۱
وقتی رییس جمهورمون میگه اب رو بریز اونجا که میسوزه از ملت چه توقعی میشه داشت ..... (341038)
یه بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۱:۰۰
یادش بخیر
منتظرشیم (341047)
سوال از یه بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ۰۵:۵۲
منتظر لولو یا منتظر هلو یا منتظر هم لولو هم هلو ؟؟؟ (341078)
لطفا تصحیح کنید!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۳:۰۳
رییس جمهورمون نه, رییس دولتشون! (341060)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۳:۱۱
وقتی به بهانه کوبیدن او هر روزه از طرف جنابعالی و صد ها نفر دیگر این جمله با ولع و ذوق زدگی تمام باز نشر میشود ادعا کردن معنایی ندارد !!!
شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی

هر لحظه به دام دگری پــا بستی

گفتا شیخا هر آن چه گویی هستم

آیا تو چنان که می نمایی هستی ؟ (341063)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۵۳
هنر نزد ایرانیان است و بس (340964)
بختیاری
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۵۴
خدارحمت کنه مرحوم مهندس بازرگان رو که توی یکی از مقالات پیش از انقلابش نوشت اخلاق ما ایرانیها در جفت پرانتز ( فحش - تعارف ) گرفتار شده.
یا در حال تعارف هستیم و یا در حال فحش دادن (340965)
نقطه چین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۸:۲۳
روحش شاد (341028)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۲:۵۵
عمده این فحاشی ها و بد دهنی ها نتیجه ۸ سال سیاه هاله نور هست. تا قبل از اون دوران این حجم از فحاشی در کشور سابقه نداشت ولی وقتی رییس یک دولت از الفاظ رکیک استفاده میکنه قبح اینکار می ریزد. و حدیثی هم هست که می گوید الناس علی دین ملوکهم. امروز هم که دارودسته افراطی در دولت نیستند از طریق سایتهایشان به این حرکات زشت دامن می زنند. (340966)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۳:۰۳
بهار، عجب توقعي بيجا داري ها!؟ وقتي بزرگان اينها حرف زدنشان سراپا فحش و توهين است، وقتي اينها به هموطنان خودشان که ايراني و همکيش خودشان هستند و اگر حتي ذره اي با آنان اختلاف سليقه داشته باشند، انواع و اقسام تهمت ها و فحاشي ها و بدزباني ها را نثار و ايثار ميکنند، انتظار داري که به مثلا" اوباما يا هر غير ايراني يا غيرمسلمان با مهرباني و رأفت (از نوع اسلامي اش) و عزيزم و جانم حرف بزنند!؟ اينان في الواقع، اخلاف شايسته اسلافشان هستند والسلام! (340969)
ایرانی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۳:۲۴
با درود
این بداخلاقی ها تمام جامعه ما را درگیر کرده است و همان جریان پیش نماز و پس نماز به زبان و تعبیر عامیانه است
زمانی که نماینده اقلیتی از مردم که با تقلب بر مسند نمایندگی شهر یا شهرستانی می نشیند و لباس پیغمبر را بر تن کرده است تا مردم و جامعه را به سوی انسانیت و اخلاق رهنمون کند وزیر کشوری را آنگونه تهدید به مرگ می کند
بنابر این نباید از این مردم توقعی بیش از این داشت و البته نیز این مردم بداخلاق پیروان همان عباپوشند و بس .
شایان تعمق و تفکر (340974)
فلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۳:۲۷
خداوند همه ی بیماران جسمی و مخصوصا روحی و اخلاقی را شفا دهد . آمین (340975)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۳:۴۳
در طول این سی و هفت سال چه فاجعه ای برسرفرهنگ ما آمده که باید گفت بی فرهنگ ترین مردم جهان هستیم ! (340976)
آینه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۳:۵۲
از کوزه همان .... (340978)
میر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۳:۵۵
تمامی افرادی که اینگونه به صفحات حمله می کنند و اصالت خانوادگی خود را نشان می دهند بیمار روانی هستند و در برابر افراد بسیار ضعیف و شکست خورده هستند و در رقابت ها کوچکترین قدرتی برای دفاع از خود ندارند . (این موضوع ثابت شده است) ضمنا اغلب در خانه هایشان مدام فحاشی میشه و فحش یه موضوع خیلی ساده ای بین اعضای خانوادشونه (340979)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۰۱
وقتی نمک جامعه ما گندیده است همه فراورده های زیر دستی انهم فاسد خواهد بود . کسانی که برای ان عا لیجنابی که اسم ریاست دولت ونماینده مردم را یدک میکشید ودرتریبونهای عمومی حرفهای زشت میزد هورا مکشیدند. وهنگامیکه بزرگمردان عرصه دین سیاست واخلاق به زور خانه نشین ومحدود و محصور میشوند باید بدانیم که واقعا عده ای به هر دلیل کمر به نابودی فرهنگ ما بسته اندواین اعمال زشت نیز "بر" های جدیدی از همان باغ است که هردم میرسد..... (340981)
رضا
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۷:۱۰
غصه نخور. یانکی های وحشی خودشون بی ادب ترین و وقیح ترین مردم دنیا هستند. نسخه اصلی یکی از این فیلم های هالیوودی رو تماشا کنی می فهمی چی میگم! (341018)
پیشنهاد به رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۳:۱۵
شما و دوستانتان هم می توانید به اینکه "یانکی های وحشی خودشون بی ادب ترین و وقیح ترین مردم دنیا هستند" خوش باشید و البته می توانید فرهنگ چند هزار ساله این سرزمین را نادیده بگیرید و با آنها به رقابت بپردازید!!! (341064)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۰۶
بابت خیلی چیزهای دیگه هم باید تاسف خورد....
به عملگرد بعضا رسانه های رسمی دولت هم بنگری اونقدر ها هم گل و بلبل نیست (340985)
ارسلان
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۱۶
"مگر در سایر حوزه‌ها غیراخلاقی نیستیم؟ مثلا در شهرآورد اخیر با وجود شعارهای زیادی که برای حفظ پاکیزگی داده شد"
"عدم آگاهی از این فضا، باعث بروز آسیب‌هایی می‌شود که بداخلاقی‌ها ازجمله آنهاست"

بالاخره گزاره اول درسته یا گزاره دوم؟

کلا خشم درون خفته و انرژی هرز رفته را در هر جایی که می دانیم آسیبی به خودمان نخواهد رسید مانند شبکه های مجازی اعمال میکنیم.
مثل حالتی که از رفتار راننده ای لجمان می گیرد و وقتی راننده موردنظر رفت، شروع به فحش دادن میکنیم. (340988)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۱۷
اخلاق سال 88 در منظرات ریاست جمهوری با ارائه آمارهای دروغ از وضعیت اقتصادی کشور توسط رییس دولت سقوط کرد. تورم 300 درصدی رو 15 درصد اعلام کردند و ....
از اینها نمیتوان انتظار اخلاق داشت. برای اینها قدرت و ثروت هدف است و دیگر هیج و برای رسیدن به آن از هر بی اخلاقی و بی دینی و .... فروگذار نخواهند کرد. (340989)
وحبد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۲۰
چیزی نمیشه واقعن گفت . فقط تاسف . (340990)
من روحانی ام....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۲۱
این اوباشو افراطی ها کشورم ایران رو نابود کردن حالا میخوان مردم ایران رو که حدود 3 هزارسال فرهنگو ادب و هنر دارنو پیش جهانیان بی آبرو کنن ...ننگ بر شما بی آبروها که شاید 4درصد ازجمعیت کشورو تشکیل میدید.. اما با عزتو آبروی 96درصد دیگه از آبروی مردم ایران اینگونه بازی میکنید ... ننگ برشما ننگ (340992)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۴:۵۱
بدون شک دلایل مختلفی در بی اخلاقی و فحاشی های برخی از هموطنان عزیز دخیل بوده اما شاید مهمترین دلیل آن این باشد که در طول دهه های اخیر صاحبان تریبون های مختلف معمولا انتقادات خود را به تندترین شکل ممکن و با بدترین الفاظ بیان کردند چون خیال می کنند انتقادات هر چه قدر تندتر باشد و با فحاشی آمیخته شود تاثیرش بیشتر است.لذا کسانی که الگویشان همین آقایان هستند طبیعیست که به شیوه آنان رفتار کنند.و ندانند که این نوع ادبیات قرن هاست که منسوخ شده است.و استفاده از آن در روابط خارج از کشور مایه آبرو ریزیست! (340996)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۵:۰۶
پیامبرگرامی اسلام (ص)فرمود :اِنّی بُعِثتُ لِاُتمّم مکارمَ الاَخلاق.یعنی من مبعوث شدم
برای تمام وکامل کردن مکارم اخلاق.یعنی واقعا این فرقه پیرو این پیامبرند؟!!!
باید به این ازاسلام بی خبران گفت: وای اگر ازپی امروز بودفردایی. (341000)
یوسف
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۶:۱۰
فارغ از کامنتها بر صفحه اینستاگرام اوباما و دخترش که کاملا هدایت شده و هدفمند بوده و البته تنزیل دهنده جایگاه فرهنگ ایران ایرانی، عکس العملهایی که ایرانیان در صفحات افراد مشهور و شخصیتها از جمله هنرمندان و ورزشکاران کشورهای دیگه نشون میدن چیزی نیست جز بروز و ظهور برخی ناهنجاریهای اجتماعی و روانی در قالب این کامنتها. زنگ خطری برای همه ما بخصوص مسوولان و کارشناسان جهت اقدام فرهنگی سریع به منظور اصلاح و ترمیم این ناهنجاری ولو برای نسل بعدی به صدا در آمده. (341007)
پیمان
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۶:۱۲
آیا راهی وجود ندارد که جلوی افرادی که بی احترامی می کنند گرفته شود، آیا نمی شود آنها را شناسایی کرد؟ پی گیری این موضوع به کدام نهاد مربوط می شود؟ (341008)
سلیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۶:۵۹
اوباش اینترنتی نداشتیم که به اوباش های دیگر اضافه شدند.اوباش سیاسی، اوباش رسانه، ایاوباش قمه کش در وقت های مقتضی سیاسیِ، اوباش اقتصادی و....
البته اوباش پروران در هرچی بی عرضه بودند در این پروریدن استادند (341015)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۷:۰۱
چهره ایران را در جهان سیاه و مخدوش و هم طراز تروریسم و افراطگرهای جاهل و پست به پایین کشاندند و برای ضربه زدن به دولت روحانی و عملکرد موفق وی در عرصه بین المللی دست به هر عمل افراطگرایانه ..... میزنند ....... (341016)
هوشنگ
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۱۷:۵۵
فرهنگ مانند مرغی میماند که بانو حمیرا می فرمایند « مرغی که پرید دیگه پریده » (341022)
جیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۲:۱۶
وقتی حمیرا بانو می شود وقتی پزشک ایرانی بی شعور می شود عزیزان مشکل ما عدم درک صحیح از واقعیات می باشد مشکل ان است که برخی از ما دشمن درست نمی شماسیم (341054)
ایرانی
Italy
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۰:۵۵
مردم ما باید فرهنگ را از مسئولین یاد میگرفتن . تا زمانی که مسئولین ما به دیگر کشورها توهین میکنن و تا زمانی که ما بچه هامان را با مرگ بر...... بزرگ میکنیم انتظار فرهنگ کار بیخودی است. (341043)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۲۳:۰۱
افراطیون اگر با ما باشند میشوند مردم ازادیخواه و فهیم و با شعور و روشنفکر و اصلاح طلب و ...و اگر با ما نباشند میشوند ظالم و نفهم و بیشعور و اوباش و بی سواد و دلواپس و ...!!!
خداوکیل با روشی که شما دنبال می کنید هیچ احتیاجی به تقابل نیست مسئله خود بخود در حال حل شدن است. والسلام
یا علی (341059)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ۰۷:۴۳
زماني كه برادران ارزشي به دختر آقاي هاشمي چنان الفاظ ركيكي را بيان مي دارد كه هر كس از شنيدن آن شرمسار مي شود ديگر چه توقعي مي توان داشت كه به دختر اباما بدتر از آن را نگويند؟ (341086)