به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۱۱۵۳۸
یک جراح قلب بیان کرد: سکته در زندانیان و بدهکاران بیشتر است

فقر عامل سکته قلبی

گروه علمی: یک جراح قلب با اشاره به موضوع فقر به عنوان عامل تاثیرگذار در افزایش سکته قلبی تصریح کرد: فقر، استرس را به دنبال خود دارد. مشکلات اقتصادی ارتباط مستقیمی با سکته‌های قلبی دارند به طوریکه احتمال بروز سکته در بدهکاران بانکی و زندانیان چک بیشتر است.
فقر عامل سکته قلبی

مهرداد صالحی (جراح قلب) با بیان عوامل موثر در سکته‌های قلبی اظهار کرد: سکته‌های قلبی عوامل متعددی دارد که برخی از این عومل قابل پیشگیری و برخی نیز غیرقابل پیشگیری است. وی چاقی و بی‌تحرکی را از عوامل قابل پیشگیری و درمان سکته قلبی دانست و ادامه داد: عواملی نظیر فشار خون بالا، چربی خون، استرس بی‌خوابی و فشارهای عصبی نیز از عوامل قابل کنترل سکته‌های قلبی هستند اما عوامل ژنتیکی و دیابت نیز از علل غیر قابل کنترل و پیشگیری سکته‌های قلبی هستند.

این جراح قلب؛ استرس، بی‌خوابی، فشارهای عصبی و اضطراب را به عنوان یکی از مهم‌ترین علل سکته‌های قلبی عنوان کرد و افزود: برنامه‌‌هایی در کشورهای مختلف برای پیشگیری از بیماری‌هایی که منجر به سکته قلبی می‌شود؛ وجود دارد ولی این برنامه‌های خیلی موفق نیستند.

وی افزود: به‌رغم تبلیغاتی که برای کاهش مصرف غذاهای فست فود می‌شود، باز مردم به اینگونه غذا‌ها تمایل دارند و به همین دلیل مبتلا به بیماری‌های فشار خون و دیابت و سکته قلبی می‌شوند. این جراح اظهار کرد: در حال حاضر در دادگاه‌ها می‌بینیم که همه جا پر از افراد مضطرب و پراسترس است و این مساله قطعا منجر به افزایش سکته‌های قلبی می‌شود.

وی با اشاره به موضوع فقر به عنوان عامل تاثیرگذار در افزایش سکته قلبی تصریح کرد: فقر، استرس را به دنبال خود دارد و می‌توان گفت مشکلات اقتصادی ارتباط مستقیمی با سکته‌های قلبی دارند به طوریکه احتمال بروز سکته در بدهکاران بانکی و زندانیان چک بیشتر است.

این جراح قلب گفت: در زندان‌ها به دلیل استرس بالا بروز سکته در سنین جوانی بیشتر اتفاق می‌افتد. صالحی با بیان اینکه در کشور‌های غربی نیز آمار سکته بالا است ولی در ژاپن اینطور نیست، گفت: تفاوت ما با کشور‌های غربی در این است که در ایران اضطراب و استرس بیشترین عامل بروز سکته است ولی در کشور‌های غربی استرس کمتر تاثیر دارد و بیشتر دیابت و چاقی موجب سکته می‌شود. وی در پایان با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی خاطرنشان کرد: ورزش و ۷ ساعت خواب مفید در پیشگیری از بروز سکته قلبی بسیار مفید هستند.

مرجع : ایسنا