به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۱۱۱۵۴۵
وزیر خارجه آمریکا در سالگرد توافق هسته‌اي:

توافقنامه برجام ارزش دیپلماسی را برجسته کرد

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی به‌ مناسبت نخستین سالگرد برجام گفت که پس از چندین سال مذاکرات فشرده توافقی با ایران به‌منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد.
توافقنامه برجام ارزش دیپلماسی را برجسته کرد
 "جان کری" در اولین سالگرد توافق هسته‌ای ایران ضمن استقبال از این توافق گفت این توافق تاکنون پیش‌بینی‌های ترسناک را رد و به‌جای آن جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کرده است. واشنگتن پست نوشت: کری همچنین در پاریس در شرایطی که برای گفتگو درباره هماهنگی حملات هوایی در سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عازم مسکو بود، گفت این توافق بر ارزش دیپلماسی تأکید دارد؛ موفقیتی که وی امیدوار است بتوان آن را تکرار کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد: جان کری اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران انتظارات را برآورده کرده است. کری تأکید کرد تاکنون ایران به‌سهم خود در این چانه‌زنی و تعهدات عمل کرده است. پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا هم نوشت، جان کری در اظهاراتی در هتل وستن پاریس درباره اولین سالگرد برجام گفت: یک سال پیش در همین روز چین، روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا به‌عنوان گروه پنج به‌علاوه یک، موفق شدند پس از چندین سال مذاکرات فشرده توافقی با ایران به‌منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حاصل کنند، طوری که به جهان این تضمین را داد که ایران دنبال تسلیحات اتمی نمی‌رود. از آن لحظه به بعد، نوزده هزار سانتریفوژ ایران تحت نظارت آژانس قرار گرفت و بخشی از آن به انبار منتقل شد. هسته راکتور پولوتونیوم اراک، به‌طور کامل برداشته و از بین برده شد. نود و هشت درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از آن کشور به بیرون منتقل شد و نظارت هر روزه بر محدودیت سیصد کیلوگرمی (اورانیوم غنی‌شده) وجود دارد. این محدودیت امروز درباره غنی‌سازی در حد سه ممیز شصت و هفت‌صدم درصد وجود دارد و ما فرایندی را برای تبادل اطلاعات و گفتگو داریم که توانایی قابل توجهی را برای ما ایجاد می‌کند تا بتوانیم نظارت مؤثری داشته باشیم تا اگر هر زمان اشکالی و ابهامی وجود داشته باشد، بتوانیم به آنها رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین تا به امروز، یعنی یک سال پس از برجام، طرحی که بسیاری می‌گفتند فایده‌ای ندارد، برنامه‌ای که مردم می‌گفتند مطلقاً محکوم به این است که شاهد فریبکاری و نقض شدن باشد و وضعیت را خطرناکتر خواهد کرد، در واقع این برنامه جهان را امن‌تر کرد و انتظاراتی را که از آن می‌رفت، برآورده کرد و تاکنون این امکان را داده است که بتوانیم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزی را با ایرانی که به تعهدات و وظایف خود در قبال این توافقنامه عمل می‌کند، ایجاد کنیم، این مسئله بسیار مهم است. چندین نکته است که فکر می‌کنم در این رابطه اهمیت دارد؛ اول اینکه جهان امروز امن‌تر شده است زیرا جنگ و مناقشات در منطقه دیگر بر اساس رویارویی احتمالی هسته‌ای یا انفجار هسته‌ای محاسبه نمی‌شود، زیرا ما این توان را داریم که بتوانیم برخی از مسائل را حل کنیم که نمونه آنها درباره ملوانان آمریکا بود که به‌اشتباه وارد آبهای ایران شدند و در عرض بیست و چهار ساعت توانستیم آنها را آزاد کنیم. این اتفاق پیش از توافقنامه هسته‌ای ممکن نبود. همچنین به‌نظر من این توافقنامه ارزش دیپلماسی را برجسته کرد، به همین علت ما همچنان سعی می‌کنیم ابتدا و قبل از آنکه تصمیم به جنگ بگیریم، ببینیم آیا می‌توانیم این گونه مشکلات را با گفتگو حل کنیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: حرف آخرم اینکه همیشه مسائل و مشکلاتی وجود دارد. هیچ کسی وانمود نمی‌کند که برخی از این چالشهایی که ما با ایران داریم، به‌نوعی از بین رفته است و دیگر وجود ندارد. این برنامه درباره مسیر هسته‌ای و درباره برنامه‌ای هسته‌ای بود. این برنامه درباره مسائل دیگری نبود که در روابط شماری از کشورهای منطقه و آمریکا وجود دارد، بنابراین ما همچنان روی این مسائل چه در سوریه یا یمن یا روی تروریسم، تمرکز داریم. مسائل جدی دیگری هم وجود دارد و ما همچنان روی آن مسائل تمرکز کرده‌ایم، اما باور ما این است که دری که در نتیجه این گفتگوها باز شد، فرصتی را به ما می‌دهد که بتوانیم دقیقاً همین کار را بکنیم. بالاخره اینکه لازم است همچنان به کار روی این مسئله ادامه دهیم و همین کار را خواهیم کرد و ما نماینده ویژه‌ای را منصوب کرده‌ایم که کار هر روز این سرپرستی گروهی است که اطمینان حاصل کنند این توافقنامه همچنان عمل می‌شود و ما همچنان می‌توانیم هر مشکلی و سؤالی را حل کنیم و اینکه ما از این مسئله به‌عنوان الگویی استفاده می‌کنیم، یعنی اینکه شما می‌توانید کاری را انجام دهید اگر منافع و ارزشها را به‌شکلی به یکدیگر پیوند دهید که بتواند نیازهای مجموعه گسترده‌تری از کشورها و افراد را تأمین کند، بنابراین ما همچنان به کار روی آن ادامه می‌دهیم.

کری ادامه داد: همیشه احتمال مشکل (در اجرای برجام) وجود دارد. این احتمال است که درباره یک بخش یا بخش دیگری ابهام ایجاد شود. اما اساساً، فکر می‌کنم جهان می‌تواند به این واقعیت افتخار کند که این مذاکرات چندجانبه و پیچیده نتیجه‌ای را حاصل کرده است که منطقه را باثبات‌تر و خود جهان را از نظر تکثیر هسته‌ای امن‌تر می‌کند.