به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۱۱۵۴۸
راننده کامیون در مسیری به طول 2 کیلومتر مردم را زیر گرفت

84 کشته و بیش از 130 زخمی در حمله تروریستی فرانسه

گروه بین الملل: یک دستگاه کامیون مردم حاضر در تجمع روز ملی فرانسه در شهر نیس را زیر گرفت و بنا بر اعلام پلیس این کشور 84 تن را کشته و 130 دیگر را زخمی کرد.
84 کشته و بیش از 130 زخمی در حمله تروریستی فرانسه

به گزارش رسانه های فرانسوی در مراسمی که به مناسبت روز ملی فرانسه در شهر نیس در حال برگزاری بود یک دستگاه کامیون با سرعت به سمت جمعیت هجوم آورده و دست کم 84 تن از حاضرین را کشته و تعدادی را زخمی کرد که حال 18 تن از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.خبرگزاری فرانسه این اتفاق را "حمله‌ای آشکار" خوانده و پلیس می‌گوید حمله‌ تروریستی بوده است.بنا بر اعلام پلیس، لحظاتی پس از اقدام راننده کامیون، بین وی و نیروهای امنیتی درگیری مسلحانه روی داده که در نهایت به کشته شدن مهاجمان انجامید. پلیس از مردم در شهر نیس خواسته است از خانه بیرون نروند. پلیس فرانسه که ابتدا از کشته شدن 60 نفر سخن گفته بود، پس از دریافت گزارش‌های بیمارستانی، مرگ 84 تن را تایید کرده است.

تعداد دقیق زخمی‌های این حمله مشخص نیست اما روزنامه لوفیگارو به نقل از مقامات دولتی زخمی‌ها را دست‌کم 130 تن اعلام کرده است.فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه برای برگزاری جلسه‌ای اضطراری وارد محل وزارت کشور شده و با مقامات نظامی و امنیتی نشستس داشته است. دولت فرانسه گروگانگیری در نیس را تکذیب کرده و گفته است حمله تنها از سوی یک نفر یعنی راننده کامیون که یک شهروند تونسی-فرانسوی بوده انجام شده است و انگیزه راننده کامیون هنوز مشخص نیست.

دادستانی اعلام کرده راننده کامیون در مسیری به طول 2 کیلومتر مردم را زیر گرفته است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.پلیس فرانسه اعلام کرده در داخل کامیون مقادیری اسلحه و مهمات از جمله چندین نارنجک دستی وجود داشت که نشان می‌دهد عامل حمله قصد داشته علاوه بر زیر گرفتن مردم به سوی آنها نیز تیراندازی کند که موفق به این کار نشده است. شهردار نیس اما می‌گوید مهاجم قبل از زیرگرفتن مردم، به آنها شلیک کرده است.وزارت کشور فرانسه اعلام کرده به علت تعداد بالای زخمی ها بیمارستان صحرایی در محل حادثه برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان برپا شده است.

شاهدان عینی می‌گویند کامیون حمله کننده به مردم از پیاده رو حرکت کرده و پس از طی مسافتی حدود 2 کیلومتر متوقف شده است. آنها می‌گویند راننده پس از توقف پیاده شده و به طرف مردم شلیک کرده است.گفته می‌شود یک مهاجم دیگر در رستورانی در نزدیکی محل حادثه به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. انگیزه عامل این حمله تروریستی تا این لحظه مشخص نشده است.بی‌بی‌سی در گزارشی از صحنه حمله به نقل از یک شاهد عینی آورده است "دور تا دور جسد کشته‌شدگان و بدن زخمی‌ها روی زمین است و هوا بوی خون می‌دهد."
کلود مونیک، کارشناس تروریسم، می‌گوید "تقریبا واضح" است که این واقعه، یک حمله تروریستی بوده است.

رسانه های فرانسه گزارش کردند که در میان کشته شدگان افرادی با ملیت فرانسوی، آمریکایی، فلسطینی، بریتانیایی، تونسی و الجزایری شناسایی شده‌اند.رئیس جمهور فرانسه حالت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و 18 هزار نیروی ذخیره را برای کمک به برقراری امنیت فراخوانده است.با توجه به امکان تکرار این حمله تروریستی و یا سناریوهای دیگر تروریستی پلیس به مردم سایر شهر ها هم هشدار داده است.پلیس فرانسه با اعلام شماره تلفنی از مردم فرانسه خواست تا هرگونه مورد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.

همچنین پلیس فرانسه از مردم خواست تا از انتشار فیلم و عکس های این حادثه وحشتناک که "حاوی تصاویر دلخراش و غمبار است" در شبکه های اجتماعی اجتناب کنند. فرانسوا اولاند در کاخ الیزه در مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفت و با تایید تروریستی بودن این حادثه اعلام کرد برای مقابله با عاملان چنین حملاتی فرانسه مبارزه با تروریسم را در عراق و سوریه با شدت بیشتری ادامه خواهد داد.روزنامه "نیس متن" فرانسه نوشت که راننده کامیونی که عامل حملات در شهر نیس این کشور بوده است، یک شهروند 31 ساله تونسی بوده است.

پیر هنری برانده، سخنگوی وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که این حمله زمانی صورت گرفت که عده‌ای در حال آتش‌بازی مشغول جشن گرفتن روز ملی فرانسه موسوم به "باستی" در این کشور بودند.   

وی پیش از آنکه توسط پلیس کشته شود، حدود یک مایل رانندگی کرده بود.وی افزود: تحقیقات در حال انجام است که مشخص شود، آیا این عامل به تنهایی طراح حملات بوده یا همدستان وی گریخته‌اند.

مرجع : ایسنا