به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ ساعت ۰۴:۲۶
کد مطلب : ۱۱۱۵۸۸
ذوق زدگی برخی در حد حمایت علنی از كودتا!

زنده باد دموکراسی، زنده مردم، زنده باد مخالف

تنها لحظاتی بعد از کودتا، اخباری "موثق"! به نقل از "آدم های موثق تر"! مرتب دست به دست شد مبنی بر اینکه "اردوغان فرار کرده و در راه ایران است تا از ایران به قطر برود!"
تلویزیون رسمی ترکیه مجددا به دست مردم افتاد و مجری زنی که مجبور شده بود بیانیه كودتاگران ارتش را بخواند علیه کودتا صحبت می‌کند.
تلویزیون رسمی ترکیه مجددا به دست مردم افتاد و مجری زنی که مجبور شده بود بیانیه كودتاگران ارتش را بخواند علیه کودتا صحبت می‌کند.
اصغر زارع کهنمویی

گروه سیاسی: تنها لحظاتی بعد از کودتا، اخباری "موثق"! به نقل از "آدم های موثق تر"! مرتب دست به دست شد مبنی بر اینکه "اردوغان فرار کرده و در راه ایران است تا از ایران به قطر برود!" بخصوص هموطنان ما در کمترین زمان ممکن، صدها خبر "موثق" از پیروزی کودتا نوشتند و نوشتند که "کار تمام است" بسیاری هم از "کودتا" خوشحال شدند و شدیدا بخاطر از بین رفتن "میکروبی" بنام اردوغان با کودتای نظامی اظهار رضایت کردند.

همه این "موثق"نویسان و "خوشحالان" هرگز از وضعیت سیاسی ترکیه کمترین آگاهی نداشتند چون دقیقا زمانی که آنها از پایان اردوغان و آغاز سلطه نظامیان، پایکوبی می کردند، مردم ترکیه راهی خیابان ها شدند تا از دموکراسی حمایت کنند. آنان که کودتا را به گولن نسبت دادند و صراحتا از گولن به عنوان مدافع و سردمدار اصلی کودتا یاد کردند، کمترین شناختی از گولن نداشتند چه اگر گولن را می شناختند، می دانستند، گولن زمانی برای کوتاه کردن دست ارتش از سیاست با اردوغان متحد شد و اساسا در اندیشه دینی و نگرش سیاسی گولن، خشونت و کودتای نظامی کمترین اعتباری ندارد. گولن به هیچ عنوان با کودتا همراه نمی شود. بیانیه گولن، این "تحلیل گران" را خاک کرد.

حتی مخالفان جدی دولت یعنی ناسیونالیست های دوآتشه نیز، کودتا را تقبیح و از اردوغان حمایت کردند چون همه آنها به "دموکراسی" پایبند هستند. آنان می دانند، اردوغان مخالف ترین سیاستمدار آنها است اما می دانند را مقابله با او، کودتا نیست. مردم اما برای اینکه، دموکراسی نیم بند بماند، به خیابان آمدند. بازی این نقش، جسورانه است. حفظ دموکراسی و حق رای، جسارتی بی اندازه می خواهد. مردم ترکیه نشان دادند، برای حفظ آن، جسورند چون نشستن در برابر تانک، ایثار ملی می خواهد

"تحلیل گران" وقتی دیدند، کودتای "پیروز"شده شکست خورده، تحلیل دیگری رو کردند؛ "کار، کار خود اردوغان بوده؛ نمایش بود". رهبران و سیاستمداران کارکشته دنیا و رسانه های بزرگ و حتی خود شما "تحلیل گران" همه باور داشتید که کودتا است ولی حالا که مردم آمدند و کودتا شکست خورده، به یک باره، "نمایش" شد؟

چندین نفر کشته شدند، ترکیه تا آستانه فروپاشی رفته، همه وسایل ارتباطی قطع شده، احتمال کشته شدن مسولان عالیرتبه رفته، تمام نشانه ها و علایم یک کوتای تمام عیار، وجود داشته و ترس و لرز بر جان تمام ترکیه نشسته و... و...؛ مگر می شود، نمایشی در این مقیاس حماقت و خریت، برگزار کرد؟

بهتر است به جای "تحلیل" و "حب" و "بغض" کمی واقع گرا باشیم. واقعیت است که ترکیه از کودتا عبور کرده و به آن سطحی از شعور سیاسی رسیده که حتی مخالفان و سیلی خوردگان اردوغان، برای مقابله با کودتا و خشونت و چکمه، از او دفاع می کنند و می دانند با از بین رفتن مخالف جدی شان، همه ترکیه از بین می رود. آنها می دانند، کودتا، نه اردوغان که دموکراسی را از بین خواهد برد. مردم و مخالفان اردوغان، امشب صراحتا دموکراسی را بر "خود" ترجیح دادند. این بار نوبت اردوغان است که دموکراسی را بر ایدئولوژی خود ترجیح دهد و برای پاسداشت و توسعه دموکراسی تلاش کند و دامن خود را از مردار استبداد بزداید.

قطعا اگر مردم و مخالفان اردوغان نبودند، واقعه هولناک امشب، اردوغان و تمام ترکیه و قطعا خاورمیانه را به کام نابودی و ویرانی می کشاند. خطر از بیخ خاورمیانه گذشت. به نظر می رسد، دولت اردوغان و ملت ترکیه از این واقعه درس خواهند گرفت و برای تحکیم پایه های دموکراسی بیشتر تلاش خواهند کرد. سوال اینجاست؛ خاورمیانه از این رخداد، چه درسی خواهد گرفت؟