به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۱۱۶۳۱
احمد داووداوغلو: حضور مردم کودتا را خنثی کرد

104 کودتاگر کشته شدند، 161نفر از مردم

گروه بین‌الملل: شب گذشته شماری از نظامیان ارتش ترکیه بااستقرار در ورودی پل های موسوم به«بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح»سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها، ایستگاه‌های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار داشتند که به سرانجام نرسید.
104 کودتاگر کشته شدند، 161نفر از مردم
** منابع مطلع ترکیه درآخرین گزارش ها از کشته شدن دست کم 104نفر از کودتاچیان و 161 نفر از مردم و زخمی شدن یک هزار و 154 نفر دیگر در جریان حوادث مربوط به کودتای نافرجام این کشور خبر دادند. 2745 قاضي در جریان حواشی بعد کودنا از كار بركنار شدند.


رئیس ستادفرماندهی ارتش ترکیه از دست کودتاگران آزاد شد
رئیس ستاد کل ارتش ترکیه که توسط کودتاچیان به گروگان گرفته شده بود با عملیات هوایی نیروهای ضدکودتای ارتش و نیروهای امنیتی آزاد شد.  ژنرال 'خلوصی آکار' رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه طی عملیاتی از پایگاه 'آکینجیلار' در نزدیکی آنکارا آزاد وبا یک فروند بالگرد وارد کاخ چانکایا شد ودر نشستی با حضور 'بینالی ییلدریم' نخست وزیر این کشور شرکت نمود.

آزادی آکار به معنی کنترل بخش بسیار مهمی از اوضاع به دست نیروهای امنیتی طرفدار دولت ترکیه است. از شامگاه دیروز جمعه، پایگاه آکینجیلار به صورت مقر فرماندهی کودتاگران درآمده بود. جنگنده های اف 16 از این مرکز به پرواز درآمده و مجلس و نهادهای مهم دولتی ترکیه را بمباران کردند. با وجود تمامی خطرات موجود و در حالی که جنگنده های اف 16 اماکن دولتی را بمباران می کردند ، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با هواپیما به فرودگاه استانبول رفت و در میان مردم قرار گرفت. دعوت هوشمندانه اردوغان از مردم برای حضور در خیابانها به دنبال اعلام کودتا و حکومت نظامی توسط گروهی در درون ارتش ترکیه، سرنوشت این کودتای نافرجام را رقم زد.

**حمله جنگنده های ارتش ترکیه به تانک های کودتاچیان اطراف کاخ ریاست جمهوری
چند فروند جت جنگنده اف 16 ترکیه بامداد امروز (شنبه) مواضع نیروهای کودتا در اطراف کاخ ریاست جمهوری این کشور را هدف قرار دادند.در نتیجه این حملات، ستون های عظیمی از دود بر فراز محله بستپه که کاخ ریاست جمهوری در آن واقع است ٬مشاهده شد.

**در جریان کودتای نافرجام شب گذشته٬ 60 نفر کشته و 336 نفر بازداشت شدند
تهران - ایرنا - بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که در جریان مهار کودتای نافرجام این کشور، دست کم 60 نفر کشته و 336 نفر بازداشت شدند.

** 754 نفر در ارتباط با کودتای نظامی نافرجام ترکیه بازداشت شدند
خبرگزاری دولتی ترکیه از بازداشت شدن بیش از 754 نفر در ارتباط با کودتای نظامی نافرجام این کشور خبر داد.
خبرگزاری آناتولی به نقل از یک مقام مطلع دولت اعلام و اضافه کرد که این شمار در شهرهای مختلف ترکیه بازداشت شده اند. بر اساس این گزارش ، 29 سرهنگ و پنچ ژنرال از سمت هایشان عزل شده اند.

** مخالف سرشناس اردوغان کودتای نافرجام ترکیه را محکوم کرد
فتح الله گولن واعظ و مخالف رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ٬دخالت در کودتای نافرجام را تکذیب و آن را 'به شدیدترین وجه ممکن' محکوم کرد. گولن که در شهرک پوکونو ایالت پنسیلوانیا زندگی می کند ٬در بیانیه کوتاهی که نیمه شب جمعه به وقت محلی منتشر شد ٬ضمن تکذیب این اتهام ها نوشت: 'من یکی از قربانیان کودتاهای نظامی پنج دهه گذشته هستم و متهم شدن به ارتباط با کودتا را توهین آمیز می دانم.'

**منابع مطلع: رئیس ستاد ارتش به مکانی امن منتقل شد
منابع مطلع ترکیه از نجات رئیس ستاد ارتش این کشور که گفته می شد توسط کودتاگران گروگان گرفته شده بود، خبر دادند. نیروهای امنیتی ترکیه امروز (شنبه) طی عملیاتی خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش را نجات داده و به مکانی امن منتقل کردند. بر اساس این گزارش، ژنرال آکار پس از عملیاتی که در پایگاه هوایی آکینیچی در شمال غربی آنکارا (پایتخت) انجام شد، نجات یافت. پیشتر، گزارش هایی مبنی بر به گروگان گرفته شدن وی توسط نظامیان حامی کودتا در ترکیه منتشر شده بود.

**حمله به مقر دستگاه اطلاعاتی ترکیه
یک مقام تشکیلات اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد که در جریان کودتای نافرجام امروز، مقر دستگاه اطلاعاتی این کشور هدف بالگردهای نظامی و گلوله باران سنگین نیروهای حامی کودتا قرار گرفت. در این حمله دست کم سه نفر زخمی شدند.
این مقام مطلع اضافه کرد که هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه طی حوادث کودتای نافرجام در مکانی امن قرار دارد و در ارتباط مستمر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و بینالی ییلدریم نخست وزیر قرار دارد. این مقام ترک افزود: آژانس اطلاعاتی ترکیه همچنان با نیروهای مسلح، پلیس و دولت در عملیات های جاری به ویژه در استانبول و آنکارا علیه کودتاگران همکاری می کند.

**آسیب جدی به ساختمان مجلس ترکیه
مجلس ترکیه که سه بار مورد بمباران جنگنده های کودتاگران قرار گرفت از آخرین ساعات دیشب تا بامداد روز شنبه، دچار خرابی جدی شده ولی نمایندگان مجلس اعم از حزب حاکم و حزب مخالف جمهوریخواه خلق و حرکت ملی ٬خود را در میان خرابی های مجلس برای نشست فوق العاده که ساعت 14 ( برابر 15:30 به وقت تهران برگزار خواهد شد، آماده می کنند.
عوامل امنیتی مجلس در خصوص وضعیت ناپایدار سالن ها و احتمال ریزش سقف و لوستر ها هشدار می دهند.
درب پروتکل مجلس که محل ورود رئیس مجلس و اعضای هیات دولت است٬ بیش از سایر نقاط مورد اصابت بمب ها قرار گرفته است. رئیس اداری مجلس و از مسئولان بلندپایه حزب آک به سی ان ان ترک گفت: از بمباران سوم به بعد ٬نمایندگان مجبور شدند به پناهنگاه رفته و تا صبح را در این مکان ها بگذرانند.

**بازگشایی پل بسفر
پل بسفر بعداز تسلیم شدن نظامیان، برای عبور و مرور باز شده است.

**دستگیری فرمانده پادگان شهر مرسین
دادستان شهر مرسین حکم دستگیری فرمانده پادگان این شهر که یک ژنرال است را صادر کرد.
وی به همکاری با عاملان کودتا متهم شده است.

**شمار کودتا گران دستگیر شده به 1563 نفر رسید
یک مقام ترکیه اعلام کرد که شمار افراد دستگیر شده در رابطه با کودتای شب گذشته ترکیه به 1563 نفر رسید.

**جلسه فوق العاده پارلمان ترکیه
خبرگزاری فرانسه از برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان ترکیه در کشاکش حوادث مربوط به کودتای نافرجام این کشور خبر داد. بر اساس گزارش مذکور، این جلسه به صورت زنده از تلویزیون ترکیه پخش می شود. ساختمان پارلمان ترکیه در جریان کودتای نافرجام این کشور هدف حمله قرار گرفته و آسیب دیده بود.

**پلیس ترکیه به مقر شبکه خبری سی ان ان ترکیه حمله کرد
پلیس ترکیه امروز شنبه به مقر شبکه خبری سی ان ان ترکیه حمله وپس از دستگیری نیروهای نظامی حاکم بر آن کنترل آن را به دست گرفت.

** 200 نظامی تسلیم شد
به گزارش خبرگزاری آناتولی ،200 نفر از نظامیان اعم از سرباز و درجه دار تسلیم شدند

** 90 نفر از نیروهای امنیتی ترکیه کشته شدند
در جریان کودتای نافرجام شب گذشته ،دست کم 90 تن از نیروهای امنیتی ترکیه کشته شدند
فقط 40 تن از این نیروها در اولین حمله کودتاگران به مرکز پلیس ویژه در 'گول باشی' آنکارا کشته شده اند
این مرکز مهمترین مرکز آموزشی نیروهای ویژه پلیس ترکیه در دوره اخیر بوده است

** شمار زخمی ها از دیشب تا کنون 1154 نفر اعلام شد
** منابع امنیتی می گویند تا 99 درصد کنترل اوضاع را در دست گرفته و کودتا را نافرجام گذاشته اند.

**رئیس سپاه سوم ارتش ترکیه دستگیر شد
شبکه خبری العربیه به نقل از خبرگزاری آناتولی اعلام کرد سر لشگر اکرم جاجلو رئیس سپاه سوم ارتش ترکیه دستگیر شد. به گزارش شبکه خبری العربیه ساعتی قبل سرلشگر اکرم جاجلو رئیس ستاد سوم ارتش ترکیه به جرم عضویت در فرماندهی کودتای نظامی دستگیر شد. 34 تن از فرماندهان ارتش ترکیه پس از ماجرای دیشب عزل شدند.
تاکنون 1563 افسر نظامی در ارتباط با کودتای نظامی دیشب در ترکیه عزل شده اند.

** فرماندهی کل ژاندارمری ترکیه به تصرف نیروهای دولت درآمد
فرماندهی کل ژاندارمری کل ترکیه که یکی از مقر فرماندهی کودتاگران بود به تصرف نیروهای دولتی در آمد.
این مرکز در روبروی ساختمان ستاد کل ارتش ترکیه در آنکارا فرار دارد. مردم ترکیه در مقابل ساختمان ستاد فرماندهی ارتش و نزدیک مجلس و مقر فرماندهی ژاندارمری ترکیه حضور دارند و با پرچم های خود در مقابل کودتاگران ایستاده اند

**پل های تنگه بسفر به روی خودروها باز شد
پل های بوغاز ایچی و سلطان محمد فاتح که توسط کودتاگران بسته شده بود به دنبال تسلیم شدن کودتاگران برای رفت و آمد خودروها باز شده است. این دو پل استراتژیک وصل کننده بخش آسیایی به اروپایی استانبول از طریق تنگه بسفر می باشد. این تنگه از مهمترین آبراه های بین المللی است که دریای سیاه را از طریق دریای مرمره وصل می کند

**اردوغان: مردم خیابانها را ترک نکنند
اردوغان هنوز هم در استانبول است و هر ازگاهی در میان مردم ظاهر شده و خطاب به مردم سخنرانی می کند.
در توییتر نهاد ریاست جمهوری خطاب به مردم گفته شده که خیابانها را ترک نکنند چراکه هر لحظه می توان شاهد تحرک جدیدی بود.

** فرمانده گاردساحلی نیروهای مسلح ترکیه دستگیر شد
فرمانده گاردساحلی نیروهای مسلح ترکیه، ژنرال 'حاکان اوستم' از مقام خود عزل و دستگیر شد.

** متروی استانبول فعال شد
** نقش موثر رسانه های بخش خصوصی در نافرجامی کودتا
تلاش بی وقفه و فداکارانه رسانه های ترکیه که بخش اعظمی از آن در انحصار بخش خصوصی است در اطلاع رسانی به موقع و ایستادگی همه آنها اعم از مخالف و موافق دولت در مقابل این کودتای نافرجام نقش تعیین کننده ای در فراخوان فرماندهان نظامی به نیروهای خود و حضور فعال مردم در خیابانها بسیار تعیین کننده ارزیابی می شود.
حتی در چند مورد مانند یورش نظامیان به مرکز رسانه ای دوغان به ویژه شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک در کنترل نظامیان در آمد ولی آنها تسلیم نشدند.

** رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه : کودتا نافرجام ماند
ژنرال دوندار نایب رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در حال قرائت اطلاعیه ارتش است و گفت: کودتا نافرجام ماند.

** پروازهای فرودگاه آتاتورک استانبول از سر گرفته شد
مشاور مطبوعاتی شرکت هواپیمایی ترکیه اعلام کرد که همه پروازهای فرودگاه آتاتورک استانبول از ساعت شش صبح امروز شنبه به وقت محلی از سر گرفته شده است .

**معاون نخست وزیر ترکیه:دولت بحث بازگرداندن حکم اعدام برای کودتاچیان را بررسی می کند
معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که دولت این کشور بحث بازگرداندن حکم اعدام برای کودتاچیان را بررسی می کند.

دوندار نایب رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در مصاحبه تلویزیونی گفت: کودتا نافرجام ماند. ما تحت فرمان رئیس جمهوری اردوغان به عنوان فرمانده کل قوا می باشیم. شماری از درون ارتش با اقدامی دیوانه وار با سلاحهایی که برای حراست از ملت در اختبار آن ها گذاشته شده مجلس ترکیه را بمباران کردند.
دوران کودتا در ترکیه برای همیشه بسته شده است. در جریان این کودتا 90 کشته داریم شمار زخمی 1154 است.
در آنکارا در دو افسر ارشد و در مجموع 1563 نظامی دستگیر شده است. 104 تن از نظامیان شورشی نیز کشته شده است. ما به عنوان نیروهای مسلح با عزم راسخ برای پاکسازی عناصر ناپاک از درون ارتش اقدام خواهیم کرد. از همه احزاب سیاسی و رسانه ها که از جانب دمکراسی بودند تشکر می کنیم. او گفت 41 تن از کشته ها پلیس است.

** ژنرال دوندار گفت 47 غیر نظامی نیز در این کودتای نافرجام جان خود را از دست دادند.

**احمد داوود اوغلو: حضور مردم کودتا را خنثی کرد
احمد داووداوغلو نخست وزیر پیشین حضور گسترده مردم در خیابانها را به عنوان حماسه ای بزرگ و تاریخی قلمداد کرد و گفت: حضور مردم موجب خنثی شدن این کودتا شد.

** نخست وزیر از استانبول به آنکارا رفت
بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه که در استانبول بود به سمت آنکارا حرکت کرد.

سفیر ایران در آنکارا: شهروندان ایرانی در ترکیه آسیب ندیده اند
محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا به خبرنگار ایرنا گفت: در جریان تحولات اخیر در ترکیه آسیبی به شهروندان ایرانی در ترکیه نرسیده است.