به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۱۱۱۷۶۱
فرمانده پایگاه هوایی اینجرلیک جزو بازداشتی‌ها

6000نفر در رابطه با کودتای‌ترکیه دستگیر شدند

گروه بین‌الملل: بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه امروز یکشنبه اعلام کرد که تاکنون حدود شش هزار نفر در ارتباط با کودتای نافرجام دستگیر شده اند و دستگیری ها ادامه دارد.
6000نفر در رابطه با کودتای‌ترکیه دستگیر شدند
به گزارش خبرنگار ایرنا از آنکارا ،پس از ارتش بزرگترین دستگیری ها و یا حکم دستگیری ها در قوه قضائیه ترکیه صورت می گیرد. خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که در قالب تحقیقات دادستانی برای پیگرد قانونی عوامل سازمان تروریستی فتح الله گولن، 88 قاضی و دادستان دستگیر شدند.
به گزارش تارنمای روزنامه ملیت، 'ژنرال بکر ارجان وان' فرمانده ترکیه ای پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام دستگیر شد. پایگاه اینجرلیک بزرگترین پایگاه هوایی و نظامی ترکیه است که اکنون از سوی نیروی ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا مورد استفاده قرار دارد. بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش ترکیه با استقرار در ورودی پلهای موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار راداشتند که با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این کودتا پس از چند ساعت به شکست انجامید. نخست وزیر ترکیه دیروز از کشته شدن دست کم 161 نفر و زخمی شدن یک هزار و 440نفر دیگر و بازداشت 2839 نفر از کودتاچیان در جریان حوادث مربوط به کودتای نافرجام این کشور خبر داد.

اردوغان در مراسم تشییع کشته‌های کودتا:
این هفته خیابانها را ترک نکنید

رئیس جمهور ترکیه، در مراسم تشییع کشته های کودتا که از آنها به عنوان شهدای دمکراسی یاد می شود خطاب به مردم گفت: این هفته بسیار مهم است. خیابانها را ترک نکنید. کودتا با یک عملیات 12 ساعته خاتمه نخواهد یافت.

رجب طیب اردوغان در این مراسم که بعد از ظهر روز یکشنبه ، در استانبول برگزار شد، افزود: در هر کاری خیری است، پاکسازی گسترده ای در همه نهادها اعم از ارتش و قوه قضائیه ادامه دارد و تاکنون هزاران تن از آنها از دیوان عالی قضایی گرفته تا اعضای دادگاه قانون اساسی دستگیر شده اند. وی گفت: مبارزه با عناصر سازمان تروریستی فتح الله گولن بی وقفه و با عزم و جدیت متفاوتی دنبال خواهد شد.

او گفت: اینها مانند سرطان تمام وجود دستگاه دولتی را گرفته اند ولی تصمیم دارند به دور از احساسات و با علم و حکمت و درایت اوضاع را مدیریت کنند. در مراسم تشییع جنازه علاوه بر اردوغان، عبدالله گل رئیس جمهور پیشین و احمد داوداوغلو نخست وزیر قبلی ترکیه و شماری از وزرا و مقامات بلندپایه ترکیه شرکت کردند.