به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۲۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۱۱۱۷۷۵
هزینه‌های مدارس در بودجه دیده نمی‌شود

ناگفته‌های مدیر «بزرگترین مدرسه پایتخت»

گروه علمی: مدیر بزرگترین مدرسه شهر تهران از مسئولان آموزش و پرورش گلایه دارد و می‌گوید حتی یکهزار تومان هم بابت سرانه دریافت نکرده است. او در این گفت‌وگو از مشکلات و سختی‌های اداره مدارس می‌گوید.
ناگفته‌های مدیر «بزرگترین مدرسه پایتخت»
عبداله هنرمندی با بیان اینکه مدیر دبیرستان دولتی پسرانه «شهید دکتر بهشتی» با ۱۰۸۷ دانش آموز در دوره دوم متوسطه هستم اظهار کرد: این مدرسه در منطقه 2 تهران قرار دارد و مشکلات به قدری است که متاسفانه نیروهایی چون مشاور، کتابدار، متصدی آزمایشگاه و نیروی خدماتی از سوی آموزش و پرورش شهر تهران به ما تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: مدیر برای اداره مدرسه ناچار است هزینه کرده و نیروی خدماتی، کتابدار، معاون مدرسه و مشاور جذب کند تا مدرسه بهتر اداره شود. این در حالیست که بخشی از این هزینه‌ها باید از محل مشارکت اولیاء تامین شود اما مسئولان آموزش و پرورش مدام اعلام می‌کنند که اخذ وجه از والدین در مدارس ممنوع است. از مسئولان بپرسید ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه ماهانه مدرسه را چگونه باید تامین کرد؟ مدرسه‌ای با این وسعت با هزینه‌های جاری آب و برق گرفته تا دستمزد نیروها چه باید کند؟.

به جای دیوار کشیدن وسط مدرسه، نیرو تزریق کنید
مدیر این مدرسه با بیان اینکه دبیرستان شهید بهشتی بیش از ۹۵ نیرو دارد که ۷۵ تن از آنها دبیر رسمی هستند گفت: فط پنج نیروی خدماتی دارم؛ مدرسه وسیع است و نیازمند تزریق نیرو اما متاسفانه آموزش و پرورش شهر تهران راهکار حل این مشکلات را دو نیم کردن مدرسه و دیوار کشیدن می‌داند، در حالی که دبیرستان شهید بهشتی قدمت ۴۵ ساله دارد و باید حمایت و پشتیبانی شود. در فکر هستند که وسط مدرسه دیوار بکشند و بیش از یک میلیارد تومان هزینه کرده و دو تیم مدیریتی مستقر کنند در حالی که اکنون می‌توانند نیرو به مدرسه تزریق کنند تا مشکلات حل شود و کیفیت آموزشی ارتقاء یابد تا مدرسه، "برند" بودن خود را نیز حفظ کند نه آنکه منهدم شود.

هنرمندی درباره هزینه‌های جاری این مدرسه عنوان کرد: به طور میانگین حداقل ۲۰ میلیون هزینه جاری در مدرسه داریم که بیشتر در راستای کیفی بخشی است. به عنوان مثال در ابتدای سال پنج میلیون تومان صرف ترمیم روشنایی مدرسه و ۴۰ میلیون تومان صرف تجهیز فضای ورزشی، سالن جلسات و... کردیم.

برخی معلمان سرکلاس درس نمی‌دهند، تا کلاس خصوصی جبرانی بگذارند
وی به عملکرد معلمان در مدارس نیز اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای شان و جایگاه معلمی گفت: اگر قرار باشد فقط یک کار انجام دهیم و تنها معلم را سرکلاس درس بفرستیم امور کیفی پیش نمی‌رود. البته اکنون معلمانی را داریم که وقتی سرکلاس می‌روند به دنبال این هستند که درس ندهند و بعد کلاس خصوصی جبرانی بگذارند و درآمد بیشتری کسب کنند. باید فوق برنامه‌ها تقویت شوند و به رفاه معلم رسیدگی شود و به او ارج بگذارند. متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و کار تا جایی پیش می‌رود که یا مدرسه مرتکب تخلف می‌شود و یا با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌دارد در حالی که کیفیت کار پایین است.

دستمان برای دریافت کمک از اولیاء باز نیست
مدیر این دبیرستان با بیان اینکه مدرسه شهید بهشتی بیش از ۴۲ مقام در عرصه‌های مختلف کسب کرده و با بیش از ۷۰ درصد قبولی در خرداد رتبه اول مدارس دولتی را در منطقه ۲ آموزش و پرورش دارد اظهار کرد: برای اینکه گروه سرود یا تواشیح مدرسه رتبه کسب کند باید مربی جذب کنیم، در المپیادهای علمی همین طور است. حالا با این همه هزینه بدهکار مربیان شده‌ایم و دستمان برای دریافت کمک از اولیاء هم باز نیست.

وضع مالی همه اولیای مدرسه خوب نیست
هنرمندی در پاسخ به این پرسش که وضعیت مالی اولیاء در این منطقه چگونه است؟ گفت: منطقه ۲ آموزش و پرورش ستارخان و مرزداران را در برمی‌گیرد. سطح مالی خانواده‌ها همانند ساکنان شهرک غرب یا مناطق مرفه‌نشین دیگر نیست و همه خانواده ها لزوما اوضاع مرتبی ندارند؛ زیرا وضع اقتصادی کشور خوب نیست. بخشی از خانواده‌های دانش آموزان ما تنها توانسته‌اند پولی را جمع کنند و منزلی در این منطقه دست و پا کنند و اگر وضع مالی مرتبی داشتند فرزندشان را در مدرسه غیردولتی ثبت نام می کردند، البته چهار مدرسه دولتی بیشتر در این منطقه نیست.

وی افزود: نزدیک به ۴۰ درصد اولیای ما حتی هزینه فوق برنامه را نتوانستند بپردازند و بنده به عنوان مدیر مدرسه بدهکار معلم هستم . برخی دانش آموزان ما فرزند کارگر یا سرایدارها هستند و برخی نیز فرزندان طلاق اند یا بدسرپرست‌اند و شاید حدد ۳۰ درصد آنها در شرایطی هستند که پدرومادرشان جدا از همدیگر زندگی می‌کنند.

هزینه‌های مدارس در بودجه دیده نمی‌شود
مدیر این دبیرستان دولتی با بیان اینکه البته باید گفت که آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران، جزو مناطق برخوردار است مدعی شد: سالانه بیش از سه میلیارد تومان از درآمدهای منطقه به حساب خزانه واریز می‌شود تا بعد از سوی خزانه به منطقه برگردد، اما متاسفانه اداره کل آموزش و پرورش تهران آنقدر چاله دارد که پول‌ها به منطقه برنمی‌گرداند. وقتی به منطقه می روم و درخواست وجه برای خدمات در مدرسه را ارائه می‌کنم ، شاهد هستم که منطقه خودش معطل تسویه بهای آب و برق است و متاسفانه اداره کل، کم لطفی می‌کند، در حالی که منطقه، منطقه برخورداری است و این پول از خزانه باید به منطقه برگردد.

هنرمندی به برخی برنامه های اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز انتقاد کرد و گفت: در جریان استقرار پایه دهم بروشورهای بسیاری چاپ شد و چندین همایش برپا کردند، آیا اینها بدون هزینه بوده است؟ آیا این همه هزینه لازم بود؟ اداره کل اگر می‌خواهد هزینه کند باید به مدرسه دولتی خودش برسد تا اداره برق و آب و گاز به راحتی آب و برق ما را قطع نکنند، کمااینکه چندماه پیش این اتفاق در مدرسه ما افتاد و به علت چهارمیلیون بدهی براحتی برق مدرسه را قطع کردند و ناچار شدیم از جیب خودمان پرداخت کنیم تا قطعی رفع شود. حالا این پول چه طور به ما بر می‌گردد وقتی هنگام ثبت نام هم نمی‌توانیم وجهی دریافت کنیم؟.

وی در پاسخ به اینکه در هرصورت دریافت وجه از اولیاء ممنوع است و طبق قانون آموزش باید رایگان باشد گفت: بله، صحیح است طبق قانون باید آموزش در کشور رایگان باشد؛ مقصر آموزش و پرورش و در بعد کلان، دولت است. منظورم دولت خاصی نیست، زیرا طی این سال‌ها هزینه‌های مدارس به هیچ عنوان در بودجه دیده نشده است و مجلس بودجه‌های مدارس را در بخش عمرانی می‌بیند این در حالی است که مدارس ما بیش از آنکه به بودجه‌های عمرانی نیاز داشته باشند ، نیازمند کیفی سازی هستند. اقتصاد آموزش و پرورش فشل است و چاره ای نیست جز آنکه یا دولت پایش را کنار بکشد و مدارس به سمت خصوصی شدن بروند و یا اینکه حمایت و پشتیبانی کند تا مدارس کار کیفیت بخشی را به نحو احسن انجام دهد.

انتقاد از حذف پیش دانشگاهی از دبیرستان‌های دوره دوم
هنرمندی ادامه داد: در این شرایط ماجرا به جایی ختم می‌شود که بنده سال آینده بروم در اتاقم بنشینم و فقط "بخشنامه‌ای" عمل کنم و هیچ کار دیگری انجام ندهم گفت: متاسفانه در دبیرستان‌های دولتی مقطع "پیش دانشگاهی" را حذف کردند و به مدارس خاص دادند. در حالی که پول و اسپانسر یک دبیرستان دوره دوم، کلاسهای فوق برنامه و کنکور است اما مدارس را از مقطع پیش دانشگاهی تهی کردند و باعث افت مالی مدارس می‌شوند.

حتی هزار تومان هم تخصیص سرانه نداشتیم
وی با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته تخصیص از سرانه به مدرسه ما صفر ریال بود عنوان کرد: از هیچ جایی به ما کمک نشده و مدیر باید خودش دنبال کار بدود. بنده باید با هزار دانش آموز مدرسه را رها کنم و بروم شهرداری و .... و نمایندگان مجلس را ببینم و پول بگیرم. مدیر نباید هیچ نوع دغدغه مالی داشته باشد. متاسفانه بنده به عنوان مدیر حتی هزار تومان هم سرانه از آموزش و پرورش نگرفتم.

پیشنهاد جالب یک نماینده مجلس
این مدیر مدرسه به ماجرای دیدارش با نمایندگان مجلس پیشین اشاره‌ای داشت و مدعی شد: مذاکراتی با نمایندگان داشتم و یکی از آنها به من گفت که « از اولیاء پول بگیر تا از شما شکایت کنند، آن وقت شما به ما نامه بزن تا ما هم نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش بزنیم و از او بپرسیم که آقا چرا سرانه به مدرسه تخصیص نداده‌اید؟!» بنده همان زمان گفتم با این حرکت که یک عملیات انتحاری است خودم را در محضر اولیاء و مدیران منطقه خراب نمی‌کنم.

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی را باور نمی‌کردیم
وی درباره لورفتن سوالات دو درس امتحان نهایی در خرداد ماه نیز گفت: اولین امتحان هماهنگ مربوط به درس "جغرافیا" بود و علی رغم آنکه پیش از برگزاری امتحان زمزمه لو رفتن سوالات مطرح بود، باور نمی کردیم و پاکت سوالات چنددقیقه قبل از برگزاری امتحانات باز شد. بعد از امتحانات متوجه این موضوع شدیم و متاسفانه آموزش و پرورش شهر تهران در عمل باید امتحان را ابطال می‌کرد اما اقدامی در این خصوص انجام نداد. امتحان دوم مربوط به "آمادگی دفاعی" بود و چون احتمال می رفت سوالات لو رفته باشد، سوالات مجدد طراحی و از طریق اتوماسیون برای ما ارسال شدند و به علت تکثیر سوالات، امتحان با 45 دقیقه تاخیر شروع شد و در واقع مشکلی پیش نیامد.
مرجع : ایسنا