به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۱۱۷۷۶
اردوغان در مراسم تدفین کشتگان کودتای جمعه

ترکیه را از "ویروس" پاکسازی می‌کنم

گروه بین الملل: رییس جمهور ترکیه اظهار کرد، به پاکسازی آنچه که وی "ویروس" عامل کودتای جمعه شب در این کشور در همه نهادهای دولتی خواند، ادامه خواهد داد.
ترکیه را از "ویروس" پاکسازی می‌کنم
به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در سخنانی در مراسم تدفین کشته‌شدگان خشونت‌های جمعه در این کشور گفت: اراده ملی باعث ناکام ماندن تلاش "گروه تروریستی" برای کودتا در ترکیه شد. اشاره اردوغان به فتح‌الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا است که دولت ترکیه وی را عامل کودتای اخیر می‌داند.

اردوغان گفت، اعضای گروه گولن که به گفته وی باعث "تخریب" نیروهای مسلح شدند همچنان در همه رده‌های ارتش ترکیه بازداشت می‌شوند. همچنین اردوغان گفت، قرار است وزرای امور خارجه و دادگستری ترکیه در نامه‌ای خطاب به مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهان استرداد حامیان فتح‌الله گولن از این کشورها در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه شوند.

اردوغان در ادامه سخنان خود همچنین از حامیانش خواست همچنان در میادین و مکان‌های عمومی حضور داشته باشند. در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، اردوغان گفت که در دموکراسی‌ها نمی‌توان اراده مردم را کنار زد و ما به دنبال انتقام نیستیم. پس از آنکه اردوغان این سخنان را مطرح کرد جمعیت حاضر با شعارهای "ما خواهان اعدام هستیم" و "فتح‌الله بازگشته و تاوان پس خواهد داد" از اردوغان استقبال کردند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، گفت ممکن است پارلمان بازگرداندن مجازات اعدام را به قانون بررسی کند. به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه بیش از ۶۰۰۰ نفر از جمله بعضی افسران و قضات ارشد به ظن دست‌داشتن در کودتا بازداشت شده‌اند.

اردوغان که به مراسم تشییع بعضی از کشته‌شدگان در استانبول رفته بود، در واکنش به شعارهای شماری از معترضان که خواستار اعدام کودتاگران شدند، گفت دمکراسی به معنای احترام به خواسته مردم است. با این حال او اضافه کرد که مانند گذشته نباید اجازه داد احساس بر عقل پیروز شود و این‌که او به دنبال انتقام نیست. مجازات اعدام بیش از ۲۵ سال است که در ترکیه اجرا نشده است. این مجازات به طور رسمی حدود ۱۲ سال پیش، در ژوئیه سال ۲۰۰۴ ، از قانون ترکیه حذف شد.
مرجع : ایسنا