به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۱۱۷۷۸
عربستان وابسته نظامی ترکیه در کویت را بازداشت کرد

اعلام همبستگی ملک سلمان با اردوغان

گروه بین الملل: مقامات عربستان وابسته نظامی ترکیه در کویت را به بنا به درخواست آنکارا بازداشت کردند.
اعلام همبستگی ملک سلمان با اردوغان
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مقامات سعودی روز یکشنبه میکائیل گولّو، وابسته نظامی ترکیه در کویت را درخصوص دست داشتن وی در کودتای ناکام ترکیه که توسط تعداد محدودی از اعضای ارتش انجام شده بود، بازداشت کردند. منابع دیپلماتیک ترکیه‌ای گفتند:‌ عربستان گولّو را در فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در شهر الدمام در جریان تلاش برای فرار به اروپا بازداشت کرد. او از کویت به عربستان آمده بود.

به گفته این منابع، اتخاذ تدابیر حقوقی برای بازگرداندن او به ترکیه آغاز شده و کودتاگران در صدد تعیین گولّو به عنوان مدیرکل موسسه صنایع شیمیایی و مکانیکی وابسته به وزارت دفاع ترکیه بودند. پیشتر روزنامه کویتی الرای به نقل از روزنامه خبر ترک جزئیاتی از پست‌هایی که کودتاگران در صورت موفقیت کودتایشان برعهده می‌گرفتد را منتشر کرده بود که از جمله آنها این وابسته نظامی بوده است.

هنوز مسئولان دو کشور هیچ اظهارنظر رسمی درباره موضوع نکرده‌اند و هنوز تایید نشده که این عملیات بنا به درخواست دولت ترکیه بوده یا نه اما بسیاری از خبرگزاری‌های سعودی اعلام کرده‌اند که به درخواست دولت ترکیه بوده است. پیش‌بینی می‌شود که عربستان این وابسته نظامی را به سفارت ترکیه در کویت تحویل دهد تا به ترکیه استرداد شود اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

در این راستا ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان حمایت و همبستگی خود را با دولت منتخب ترکیه اعلام کرد. این حمایت روز یکشنبه در جریان تماس تلفنی او با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مطرح شد و پادشاه عربستان به ملت ترکیه و اردوغان به خاطر شکست کودتا تبریک گفت. منابع افزودند که ملک سلمان بر اهمیت صلح و ثبات و امنیت در ترکیه و تاثیر آن بر کل منطقه تاکید و همبستگی کامل کشورش با ترکیه را اعلام کرد. به گفته منابع، اردوغان نیز از شاه سعودی به خاطر این موضع‌گیری حساسی که از خود نشان داده، تشکر کرد.
مرجع : ایسنا