به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۱۱۸۱۶
اصولگرایان سنتی؛ بر سر دو راهی قرار دارند

راستِ سنتی، گرفتار عمل خود شده است

به نظر می‌رسد این طیف (اصولگرایان سنتی) یا همچنان در خواب به سر می‌برد و واقعیت‌های موجود در اجتماع را نمی‌بیند، یا اینکه جسارت لازم برای خط کشی مشخص با اصولگرایان رادیکال را ندارد
راستِ سنتی، گرفتار عمل خود شده است
علی رافع (عارف)

گروه سياسي: کمتر از یکسال به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و چون ادوار پیشین، جناح‌ها و گروههای مختلف سیاسی، در پی آن هستند تا با تجمیع داشته‌ها و توانِ خود و معرفی نامزدی شاخص، حضوری قدرتمند در این رقابت سیاسی داشته و نتایج و دست آوردِ قابل اتکایی را کسب نمایند. در اردوگاه اصلاح طلبان، گرچه اوضاع و احوال با سال 92 بسیار تفاوت دارد و از آنجاکه بسیاری از فعالین این جناح، عملکردِ دولت تدبیر و امید را در حوزه‌ی سیاست‌های داخلی و فرهنگی، بسیار دور از خواسته‌ها و مطالبات بدنه‌ی اجتماعی اصلاحات یافته اند، در خصوص نقش و جهت گیریِ در انتخابات آتی، هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده و در خصوص حمایت همه جانبه‌ی اصلاحات از آقای روحانی در آوردگاهِ آتی، دو دل هستند. با این وجود، اگر رویداد خاصی پیش نیاید و بزرگان اصلاحات، استراتژی خود را در این میدان تغییر ندهند، می‌توان صراحتا مدعی بود که قاطبه‌ی جریان اصلاح طلب، در انتخابات آتی پشتیبان آقای روحانی خواهند ماند و تلاش خواهند کرد تا شیخ دیپلمات، نخستین رییس جمهور چهار ساله‌ی نظام لقب نگرفته و از پیچِ انتخابات جمهوری دوازدهم به سلامت عبور کند.

در عین حال می‌توان از هم اکنون حدس زد، حتی اگر اکثریت اصلاح‌طلبان حمایت تمام عیاری از آقای روحانی کنند، باز هم بزرگان و سیاست ورزانِ اصلاح‌طلبی که با سکوت خود، حمایت خود را از آقای رییس‌جمهور دریغ داشته و نارضایتی خود از عملکرد آقای روحانی را اینگونه نشان خواهند داد، کم نخواهند بود. اما در اردوگاه اصولگرایان، شرایط آن گونه که باید و شاید مساعد نیست و نشانه‌ای از سر و سامان داشتن امور در این جناح، رویت نمی‌شود. برای تحلیل اوضاع جناح راست و شرایط آنها در آستانه رقابتِ انتخاباتی پیشِ رو و برای آنکه به خوبی بتوان شرایط موجود را تحلیل کرد، بایستی به شکلی مشخص این بلوک را به دو دسته‌ی رادیکال و میانه رو دسته‌بندی نمود.

رادیکالهای جناح راست که تمام دارایی و سرمایه گذاری آنها در خرداد 92، تنها توانِ کسب هشت درصد از آرای مردم را داشت، در روزهای پس از خرداد 92 تمام توان خود را جهت تخریبِ دولت تجمیع کردند و در راه سنگ‌اندازی در مسیر دولت از هیچ عملی فروگذار نبودند. مردان منتسب به این جناح، چه در مرحله‌ی رأی اعتماد به وزرا، چه در بحث سوال و استیضاح از وزرا و چه در خصوص برجام و کمیسیون هسته‌ای مجلس، تمام قد در مسیر تخریب دست آوردهای دولت گام برداشتند و نشریات، روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به این گروه، سخیف‌ترین ادبیات را در سرتیترها و مقالات خود، برای حمله به امید و اعتماد مردم به کار بستند و به شکلی پارادوکسیکال، مدعی آزادی و حقوق شهروندان و نقض این دو در دولت مستقر شدند.

این جریان که عملکردش در سالهای اخیر، سبب شهرت منفی نیروهایش در جامعه شده بود؛ گرچه به سبب شرایطِ ویژه‌ی بررسی صلاحیتها، در برخی از حوزه‌ها توانست نمایندگان خود را در مجلس حفظ کند، اما بررسی انتخابات هیئت رییسه مجلس به خوبی نشانگر وزنِ ناچیزِ آنها در پارلمان میباشد. این گروه که سیاستهای خود را از روز نخستِ استقرار دولت تدبیر و امید، بر محور عناد با دولت سامان داده و با سازشکار و خیانت‌کار نامیدن مهره‌های اصلی دولت، شمشیر را از رو بسته؛ به هیچ روی علاقه و حوصله‌ی تحملِ شرایط فعلی و ادامه‌ی دولت شیخ دیپلمات در چهار سال آتی را ندارد؛ به همین سبب استراتژی تبدیل دولت آقای روحانی به اولین دولت چهار ساله‌ی نظام، از دل جلسات تئورپردازی و سیاست گذاری همین جناح بیرون آمد و حدود یک سال پیش، زمزمه‌های آن به گوش رسید.

این جناح با تکیه بر همین طرح کلی، چند ماهی است تلاش میکند تا با گسترده‌تر کردن تخریب دولت و به راه انداختن جو روانی علیه آن، ضربات جدی به پایگاه اجتماعی آقای رییس جمهور و اعتماد عمومی نسبت به دولت وی وارد کرده و به شکلی با تطهیر دولت پیشین، جاده‌ی بازگشت خود به قدرت را فراهم کند. از فعالیتها و تبلیغات رسانه‌ای و مجازی این گروه میتوان اینگونه استنباط کرد که این گروه در تلاش است تا در صورت امکان، فضا را برای حمایت موثرِ رییس‌جمهور سابق از یکی از نامزدها را فراهم آورده و از پتانسیل وی برای بازگرداندن اصولگرایان رادیکال به قوه‌ی اجرایی کشور بهره ببرند. البته گرچه این روزها عده‌ای معتقدند، رادیکالها در پیِ آنند که شخص احمدی‌نژاد، پای در میدان رقابت گذاشته و رقیب را زمین گیر کند؛ اما گمان نمی‌رود که رییس جمهور سابق آنقدر از پایگاه متزلزل اجتماعی اش بی‌اطلاع باشد که بخواهد خود رأسا به رقابت‌ها گام گذاشته و بر سرِ آینده‌ی سیاسی خود قماری بدین سنگینی نماید.

اما در سوی میانه و سنتی‌تر جناح راست، آنچه به شکلِ گسترده‌ای به چشم میخورد، بلاتکلیفی و اختلاف نظر در میانِ فعالین این طیف از جناح راست است. این گرایش از بلوک راست، به سبب انشقاق و تعدد نامزدها و همچنین عملکردشان در سالهای پیشین، به ویژه در هشت سال سردمداریِ معجزه‌ی هزاره‌ی سوم، شکستِ تلخی را در خرداد 92 متحمل شدند و علی رغم آنکه در روزهای منتهی به 24 خرداد 92، گمان می‌کردند رییس جمهور دولت یازدهم از میان این جناح برگزیده خواهد شد، اما رأی و نظر مردم تمامِ آمال و آرزوهای آنان را فروپاشاند و نشان داد در چهار سالِ دولت یازدهم، در بر همان پاشنه‌ی سابق نخواهد چرخید و اصولگرایان دولت را در چنگ خود نخواهند داشت.

با این وجود این گرایش از اصولگرایی، خیلی زود، شکست خود را پذیرفت و سعی نمود با تعدیل ادبیات و به روز کردن کنش خود متناسب، اندکی مناسبات خود را با آقای روحانی بازسازی نموده و خود را همراه دولت نشان دهد. گرچه این جناح در موضوعاتی چون رأی اعتماد به وزرا، سیاستهای بین الملل دولت یازدهم و مذاکرات ایران و 5+1، کمیسیون هسته‌ای و نهایتا مسئله‌ی برجام، موضعی همدلانه و همراه با دولت داشت و همین امر موجبات تشدید شکاف و جداییِ میان میانه روها و رادیکالها را فراهم آورد؛ اما با این وجود این جناح نیز، به مانند طیفِ رادیکال، در حوزه‌ی فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاست داخله، نظاراتی متضاد با وعده‌های دولت و مطالبات اصلاح طلبان داشته و به شکلی مشخص، گرایشهای محافظه کارانه و سنت گرایانه‌ای را دنبال میکند.

سیاست ورزان این جناح علی رغم آنکه مدعی آن هستند آقای رییس جمهور در اردوگاه آنهاست و ریشه در نهادهای اصیل اصولگرایی دارد، اما اگر روزگاری امکان آن را بیابند، بدون شک هر ریس جمهور ضد جریان اصلاح طلب و هر فرد اصولگرایی را به رییس جمهوری که با حمایت اصلاح طلبان به قدرت رسیده را‌ترجیح می‌دهند. در تحلیل کنشِ اصولگرایان سنتی در سالهای اخیر، توجه به این نکته حائز اهمیت است که قریب به شانزده سال (72-88)، هیچ یک از نامزدهای مورد حمایت نهادها اصلی و شناخته شده‌ی اصولگرایی، در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، موفق به جلب نظر و رأی مردم نشدند.

سال 88 نیز نامزد مورد حمایت جریان اصولگرا، نه تنها در سالِ 84، بدون حمایت اصولگرایان سنتی به قدرت رسیده بود، بلکه صراحتا خود را خارج از جریان اصولگرایی می‌دانست. در حقیقت می‌توان گفت که اصولگرایان سنتی پس از 16 سال و تنها با حمایت از یک نامزد خارج از جریان خود و آن هم تحت شرایط خاصِ دو قطبی تندِ آن سال، توانستند در انتخابات ریاست جمهوری پیروز میدان باشند.

توجه به این زمینه‌ی تاریخی از این حیث حائز اهمیت است که علی رغم آنکه کنش و گفتارِ اصولگرایان میانه رو و سنتی تا حدودی مبتنی بر استدلال و اخلاق میباشد و به دور از هیاهو، سیاست ورزی خود را پی می‌گیرند، اما از سالِ 84 به این سو، از آنجا که توان جلب رأی مردم را به شکلی گسترده در خود نمی‌دیدند، برای پیشبرد اهداف انتخاباتی در یک میدان رقابت واقعی، خود را محتاج به ائتلاف با رادیکالها دانسته و بسیاری از آنها اعتماد به نفسِ لازم برای قطع روابط تشکیلاتی با تندروهای جریان خود را ندارند.

همین امر، موجبات ائتلافِ میانه‌روها و رادیکال‌های جریان اصولگرایی را در انتخابات اخیر فراهم کرد. ائتلافی که موجب گشت لیست اصولگرایان، ملغمه‌ای از رادیکالهای دلواپس و میانه رو‌های موجه شود و مقدمات شکست و حذف بسیاری از همین مردان موجه را را فراهم آورد. البته در میان همین میانه رو‌ها نیز کم نبودند کسانی که با رد هم‌نشینی با رادیکال‌ها، مستقل وارد گود شده و پس از آنکه مورد حمایت لیست امید واقع شدند، کرسی‌های بهارستان را برای خود حفظ کردند.

اکنون و در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، گرچه طیفِ میانه رو و سنتی اصولگرایان مدعی لیستهای بلند بالا برای یافتن نامزد مورد نظر و داشتن پتانسیلهای بسیار در این زمینه است؛ لکن اظهارتی نظیر امکان حمایت از آقای روحانی در انتخابات آتی تحتِ شرایطی خاص، بیش از پیش خالی بودن دست این جناح را برای یافتن نامزدی که توان رقابت با آقای رییس‌جمهور را داشته باشد، هویدا می‌سازد.

در حقیقت، نگاهی گذرا به اظهارات اصولگرایانی که ریشه در جریانهای سنتی و میانه رو دارند، به خوبی عیان میسازد که گرچه جریان سنتی اصولگرا، مدعی آن است که هنوز در جریان اصولگرا قحط الرجال نشده و میتواند نامزدی قدرتمند را راهی میدان رقابت با شیخ دیپلمات کند؛ اما خود بهتر میداند که عملکرد آنها در دهه‌ی اخیر، کارنامه‌ی قابل دفاعی برایشان باقی نگذاشته و مردانِ آنها، مورد استقبال عامه‌ی مردم واقع نمی‌شوند؛ نظر و رأی مردم در دو انتخابات پیشین روشن ساخت که جامعه گرفتاری‌ها، مشکلات، معضلات و نارسایی‌ها را ناشی از عملکرد و سیاست ورزی کدام جناح می‌داند.

اصولگرایانی که در دهه‌ی گذشته با حمایت تمام عیار از عملکرد رادیکالها و سکوت در برابر جولان آنها در کشور، فضایی را به وجود آوردند که از دل آن فسادهای گسترده، اختلاسهای میلیاردی، تورم، رکود، بیکاری، گسترش فقر، بروز معضلات ریز و درشت اجتماعی و در نهایت شکست سنگین خود آنها در معرض افکار عمومی بیرون آمد؛ امروز نه تنها اعتباری در میان مردم ندارند، بلکه در بدنه‌ی اجتماعی خود نیز غریبه انگاشته می‌شوند. به نظر می‌رسد این طیف (اصولگرایان سنتی) یا همچنان در خواب  به سر می‌برد و واقعیت‌های موجود در اجتماع را نمی‌بیند، یا اینکه جسارت لازم برای خط کشی مشخص با اصولگرایان رادیکال را ندارد و همچنان در پیِ آن هستند تا با پی گرفتن استراتژیِ "اتحاد به هر قیمت"، اصول خود را پایِ تندروی عده‌ای ذبح کرده و وجهه‌ی خود را بیش از پیش مخدوش سازد.

در نهایت می‌توان مدعی بود که اصولگرایان سنتی، در انتخابات پیشِ رو یک نامزد شش دانگ که ریشه در جریان راست سنتی داشته باشد و تئوری‌ها و تفاسیر امروز این طیف را بپذیرد را معرفی نخواهند کرد. این طیف یا از آقای روحانی حمایت خواهند نمود، که احتمالش بسیار ناچیز است، و یا از آنجاکه رادیکالها از نامزدِ اختصاصی این جناح، حمایت نخواهد نمود و سنتی‌ها نیازمند چنین حمایتی هستند، به ناچار و به امید داشتن سهمی -البته قابل اعتنا- در دولت اصولگرای آینده، از نامزد ویژه‌ی رادیکالها حمایت خواهند کرد.

در واقع می‌توان اینگونه جمع‌بندی نمود که اصولگرایان میانه و طیف سنتی جریان راست بر سر یک دو راهی قرار دارند؛ یا باید باری دیگر با رادیکال‌های جریان راست به توافق برسند و ژست اتحاد بگیرند و یا آنکه با ادعای اصولگرا بودن رییس‌جمهور، در انتخابات آتی از آقای روحانی حمایت کرده و ژست پیروزی بگیرند! البته استراتژی سکوت نیز می‌تواند جزئی از برنامه‌ی راست‌های سنتی در انتخابات پیش رو باشد که در مجموع در شرایط فعلی احتمالش بسیار ناچیز است.

اصولگرایان سنتی و میانه رو، در دهه‌ی گذشته، برای کسب قدرت در نهادهای انتخابی، حاضر شدند میدان را بروی رادیکالها بگشایند و در مقابل سوء عملکردها و کج روی‌های آنها، موضعی جز سکوت نداشته باشند. امری که در نهایت ضربه‌ی سنگینی بر بدنه و اعتبار این طیف از اصولگرایان وارد آورد و اعتماد عمومی را از این جناح به شکلی وسیع سلب نمود. در حقیقت اگر اصولگرایان سنتی توان جلب نظرِ مردم را نداشته و پیروزی و شکست آنها، بیش از آنکه وابسته‌ی به برنامه‌ها و ایدئولوژی و تئوری‌های آنها باشد، به کیفیت تایید صلاحیت‌ها بستگی دارد، نتیجه‌ی عملکرد آنها در دهه‌ی گذشته است؛ آنجا که در سال‌های رویاییِ اصولگرایان و در شرایطی که کرسی‌های قوای مقننه و مجریه، دربست در اختیار آنها بود، کشور و مردم از سوء مدیریت و بد اخلاقی‌های سیاسی و فضای بسته‌ی اجتماعی-فرهنگی آسیب‌های بسیاری دیدند و در مقابل متاسفانه بسیاری از آقایان‌ ترجیح دادند به جای حراست از حقوق مردم و خدمت به خلق الله، مصلحت طلبی پیشه کرده، در اندیشه‌ی حفظ کرسی خود بوده و سکوت خود را توجیه کنند و تنها زمانی بر علیه‌ی معجزه‌ی هزاره‌ی سوم پرچم برافراشتند که احساس کردند ستاره‌ی وی رو به افول است.

بی‌اعتباری راست سنتی در اجتماع، در کنار کهنگیِ شیوه‌های سیاست‌ورزی شان و عدم روزآمدی آنها، نتیجه‌ی عملِ آنهاست؛ عملی که نتیجه‌ی آن، سنتی‌ها و میانه‌رو‌های طیفِ اصولگرا را در شرایط دشواری قرار داده و آنها در زنجیرِ کارنامه و پیشنیه‌ی خود گرفتار آمده‌اند.

رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۱:۴۸
متاسفانه رقابت در ایران بر مبنای شایستگی و برنامه داشتن نیست .اینجا بیشتر تخریب جناح مقابل و مانع شدن در راه موفقیتهای دولت است .جناح راست چون به روز نیست و توانایی جذب ملت و جوانان را ندارد و شخصیت خوشنامی نیز در بین آنان موجود نیست بغیر از تخریب و ناکام کردن دولت راهی ندارد در صورتیکه رویگردانی مردم از دولت فعلی به معنای حمایت از جناح راست نیست و آنها امتحانشان را پس داده اند . (341235)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۲:۳۸
به قول آقای غرضی، جریان راست نمیتواند ملت را نگاه دارد....
این یادداشت به خوبی دلیلِ این ضعف اصولگرایان را هویدا کرده...
جریان راست نمیتواند اعتماد ملت را برای خود کسب کند زیرا اساسا به ملت و منافع وی اهمیتی نمیدهد و فقط ریا میکند و دنبال کسب قدرت مطلقه است.... (341239)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۰
متاسفانه اصولگرایان به اصطلاح سنتی و میانه رو از نظر تئوریکی مرز مشخصی با رادیکالها ی هم جناح خود ندارند و تنها تفاوتشان در رفتار ها و منش هاست که باعث تفکیک آنها به سنتی و افراطی می شود.لذا اگر بخش سنتی جناح اصولگرایی بخواهد بیش از این به اصل انقلاب و نظام صدمه وارد نکند و همچنان وفادار به آرمان های اصیل نظام و خواست ملت باقی بمانند باید از نظر تئوریکی از مباحث انحصار و اقتدارگرایی فاصله بگیرند.و اگر این اتفاق بیفتد رادیکال ها نمی توانند از بستر تفکرات موجه سنتی سوءاستفاده کنند. (341240)
یک ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۵:۴۱
ببخشید اشتباه منفی دادم...
من هم با نظر شما موافقم.... (341264)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۲۲:۲۷
ما مخلصیم
هر چه از دوست رسد نیکوست.
منفیتم لایک داره.من مثبت دادم بهت. (341272)
▓▓▓▓▓▓
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۶:۵۵
اصولگرای پاپم داریم؟ (341265)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۸:۰۰
راست سنتی فرصت و فضای بی بدیلی رو برای عرض اندام بدست آورد.بالا رفتن قیمت نفت بهترین موقعیت برای دولت اصولگرا بود.اما باید بدون جانب داری سیاسی بگم که اونها نه تنها عملکرد اقتصادی و سیستماتیک درستی نداشتند و اوضاع کشور را بی نظم تر کردند،بلکه از مقدسات مردم هم به نفع منافع خودشون سو استفاده کردند.دولت آقای روحانی هم باید کاملا مواظب باشه، چون با ادامه روند سیستم اقتصادی دستوری بانک جهانی، ایشون هم دیر یا زود در بهترین حالت، جزیی از تاریخ بی ثمر کشور ما خواهند بود.اما اگر خوب باشد خدا هم با اوست. (341267)
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۲۱:۱۴
درود بر احمدی نزاد عزیز (341270)
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۲۱:۵۵
شنیده ها حاکی هست در این دوره انتخابات اصولگرایان شرکت نخواهند کرد
اما
احمدی نژاد می آید و آنها سکوت میکنند تا مثل بلدوزر همه چی را تخریب کند و ۴ سال بعد همانطور که در مورد روحانی اینروزها جنگ رسانه ای راه انداختند باز با بهانه ی اینکه اطرافیان احمدی نژاد با رمال و جن گیر و فساد سه هزار میلیاردی سر و کار دارد او را میکشند پایین!.. احمدی نژاد هم از آنان خیری نخواهد دید (341271)
ee
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۲۳:۱۹
اصلاح طلبی برای خنثی کردن هجمه های آنان باید مردمی تر شود
یعنی اینکه اقشاری که طرفدار آن هستند را گسترش دهد.
اکثر اقشار ایران فقرا و ضعفا هستند یا کسانی هستند که درگیر مشکل بیکاری هستند. نمیشود شکم فقیر را با شعار برجام و مذاکره سیر نگهداشت و برایش کار درست کرد!
با توجه به نقشه ای که امروز شورای امنیت علیه ایران کلید زده هست به همراه آمریکا و انگلیس و فرانسه. باید اصلاح طلبان طرحی برای آینده داشته باشند تا در ۹۶ نگذارند رقیب برنده شود.
راه سخت هست و دشوار به خصوص با بیشتر شدن حملات رسانه ای (341274)
we
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۰۰:۵۰
اینجور که اینها دارند دولت را امسال هدف قرار میدهند باید بگوییم که صد در صد سال دیگر دولت به ما نخواهند داد!!! (341275)
we
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۰۰:۵۱
این وضع ادامه پیدا کند و تیم رسانه ای دولت ضعیف بماند و رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت هم کاری نکنند , دولت را چهار ساله خواهند کرد (341276)
tttt
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۰۰:۵۵
دایره انقلاب هر روز کوچکتر میشود
اول راست-چپ بود
بعد اصولگرا-اصلاح طلب
الان هم انقلابی-غیر انقلابی!!! (341278)