به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۱۲۰۱۱
اردوغان: شاید وضعیت فوق‌العاده تمدید شود

احتمال وقوع کودتای دیگری وجود دارد

گروه بین الملل: رییس جمهور ترکیه با بیان اینکه احتمال وقوع کودتای دیگر در کشورش وجود دارد، گفت: ممکن است وضعیت فوق‌العاده سه ماه دیگر نیز تمدید شود.
احتمال وقوع کودتای دیگری وجود دارد
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به بررسی وضعیت کشورش بعد از کودتای نافرجام جمعه شب گذشته پرداخت. وی با اشاره به شب وقوع کودتا در ترکیه گفت: در مارماریس به همراه خانواده‌ام در تعطیلات بودم. در ساعت حدود 4:30 بعد از ظهر جمعه تلفنی از سوی یکی از اقوام نزدیک خود دریافت کردم. او به من گفت که در استانبول مشکلاتی به وجود آمده است. برخی از راه‌های اصلی این شهر توسط گروهی از نظامیان مسدود شده است و اجازه رفت و آمد داده نمی‌شود. زمانی که این خبر را دریافت کردم باور نکردم. به وزارت اطلاعات و فرماندهی ارتش تلفن زدم اما آنها به تلفن‌های من جواب ندادند. با دفتر نخست‌وزیری ارتباط برقرار کردم. با وجود مشکلات توانستم با آنها صحبت کنم. این مدت زمان تا ساعت 8 شب ادامه یافت. در این زمان توانستیم به بررسی اوضاع به وجود آمده بپردازیم. اولین کارمان این بود که گروه‌های رسانه‌ای را به مکانی که حضور داشتم دعوت کردم.

اردوغان اضافه کرد: در گفت‌وگوی رسانه‌ای که داشتم بر قدرت مردم تاکید کرده و اعلام کردم که حکومت و ریاست جمهوری که توسط اراده مردم بر سر کار آمده است نمی‌تواند توسط چنین کودتایی سقوط کند. پس از آن مردم کشورم را به حضور در میدان‌های شهر دعوت کردم. پس از آن واکنش‌های مردم را به کودتای رخ داده علیه سنت‌های کشور مشاهده کردم. پس از مشاهده حضور گسترده مردم در خیابان‌های کشور به این نتیجه رسیدم که دیگر حضور من در مارماریس درست نیست. با سرعت خود را به استانبول رساندم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ضعف اطلاعاتی به دنبال وقوع کودتا در ترکیه گفت: کاملا آشکار است که در این اتفاق ضعف اطلاعاتی وجود داشته است. لزومی ندارد که این مساله را پنهان کنیم. من این مساله را به وزیر اطلاعات نیز اعلام کردم. تا زمانی که من این مساله را از یکی از اقوام نزدیکم بشنوم اطلاعی درباره کودتا نداشتم. این یک مشکل بزرگ است. در واقع این کودتای مسلحانه در طول 24 ساعت اتفاق نیفتاده و در روزهای گذشته طراحی شده بود. باید از این اتفاق درس عبرت بگیریم.

اردوغان در ادامه درباره شمار قربانیان و زخمی شدگان این کودتا گفت: تاکنون 246 نفر کشته، 2185 نفر زخمی، 10 هزار و 410 نفر مورد بازجویی قرار گرفته و 4060 نفر بازداشت شده‌اند. در میان بازداشت‌شدگان 103 نفر ژنرال و 80 نفر عضو پلیس کشور هستند. در همین راستا باید از دستگاه قضایی کشور تشکر کنیم که شبانه‌روز برای اجرای عدالت تلاش می‌کند. برای اعمال وضعیت فوق‌العاده جلسه شورای امنیت ملی کشور را تشکیل داده و پس از آن هیات دولت تشکیل جلسه دادند. این وضعیت فوق‌العاده برای حفظ اصول دموکراسی انجام خواهد گرفت و مردم نباید نسبت به این وضعیت دچار نگرانی شوند. رییس جمهور ترکیه ادامه داد: ممکن است این وضعیت فوق‌العاده تمدید شود و سه ماه دیگر به درازا بکشد، زیرا احتمال وقوع کودتای دیگری وجود دارد اما دیگر چنین اتفاقی به راحتی رخ نخواهد داد.
مرجع : ایسنا