به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۱۱۲۰۷۸
پلیس آْلمان: عامل تیراندازی جوانی ۱۸‌ساله ایرانی‌تبار است

عامل تیراندازی مرگبار در مونیخ، مشکلات روانی داشت

گروه بین الملل: پلیس آلمان از وقوع تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مونیخ و کشته شدن چندین تن در این حادثه خبر داده است.
عامل تیراندازی مرگبار در مونیخ، مشکلات روانی داشت

برخی رسانه‌های آلمانی به نقل از پلیس مونیخ از کشته شدن دست‌کم ۱۰ تن در این تیراندازی خبر می‌دهند. همچنین طبق اعلام پلیس، ۲۱ تن در جریان این تیراندازی زخمی شده‌اند که هنوز ۱۶ تن از آن‌ها در بیمارستان بستری هستند و حال سه تن از آن‌ها وخیم است. پلیس مونیخ گزارش کرده است که در میان قربانیان این تیراندازی چند کودک و نوجوان نیز مشاهده شده‌اند.

منابع خبری در حالی از تیراندازی در مرکز خرید المپیا در شمال شهر مونیخ خبر داده‌اند که بر اساس آخرین گزارش پلیس این شهر، مهاجم یک جوان ۱۸ ساله ایرانی−آلمانی بوده است. در گزارش‌های اولیه تعداد عاملان این حمله مرگبار سه تن اعلام شده بود اما حالا پلیس مونیخ اعلام کرده که این تیراندازی توسط یک جوان ۱۸ ساله ایرانی-آلمانی صورت گرفته و اطلاعاتی مبنی بر مشارکت افراد دیگر تایید نشده‌اند.

بر اساس گزارش دویچه وله، این جوان ۱۸ ساله پس از گریختن از مرکز خرید اقدام به خودکشی کرده است و تحقیق پیرامون انگیزه او کماکان ادامه دارد. در همین حال شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد، رئیس پلیس مونیخ در آخرین کنفرانس خبری خود گفت، هنوز معلوم نیست فرد مهاجم بر اثر شلیک پلیس کشته شده و یا این که مرگ او بر اثر شلیک به خود روی داده است. بر اساس این گزارش، با مشخص شدن تنها بودن مهاجم و استفاده او از اسلحه کمری و تاکیدی که گفته می‌شود در سخنانش در حین تیراندازی بر "آلمانی بودن" خود داشته، اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این کشتار با داعش کم‌رنگ‌تر شده است. پلیس اعلام کرد که فرد تیرانداز از یک اسلحه کمری استفاده کرده است و این در حالی است که در گزارش‌های اولیه تیرانداز مسلح به استفاده از اسلحه بزرگتر منصوب شده بود.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که فرد یا افراد مهاجم در رستوران مک‌دونالد به سمت کودکان شلیک می‌کرده است. همچنین پلیس آلمان برای کمک به مردم و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد وضعیت، یک خط تلفن اختصاصی برای این کار ایجاد کرده است. گزارش‌های تاییدنشده‌ای هم از یک تیراندازی دوم در مرکز شهر مونیخ منتشر شده است. پلیس مونیخ هنوز تیراندازی دوم را تایید نکرده است. در پی وقوع ای تیراندازی، پلیس به صورت گسترده در اطراف محل حادثه مستقر شده و این مرکز خرید را تخلیه کرد. پلیس از مردم خواسته است که با توجه به فراری بودن مهاجم یا مهاجمان از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند.

ویدیوهایی که از محل حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردم را در حال فرار نشان می‌دهد. بعضی منابع خبری از فرار یک مهاجم به داخل متروی مونیخ گزارش داده‌اند. دویچه وله پیش از این گزارش داده بود که در جریان این رویداد، چند نفر به طور بی‌هدف به سوی مردمی که سرگرم خرید و عبور بودند، تیراندازی کردند. به گفته پلیس، شاهدان عینی از سه مرد مسلح به تفنگ سخن گفته‌ بودند که البته اطلاعات مبنی بر مشارکت افراد دوم و سوم تایید نشد. پلیس از اهالی مونیخ خواست در اماکن شلوغ مانند میدان‌های شهر جمع نشوند.

در مونیخ حرکت اتوبوس و مترو در قسمت‌هایی از شهر متوقف شده، عبور و مرور داخل شهر برای ساعاتی مختل شد. البته پس از آن که پلیس مونیخ اعلام کرد، فرد مهاجم کشته شده است و احتمالا او در این تیراندازی تنها بوده، حرکت قطارها و اتوبوس‌های شهری در مونیخ از سر گرفته شد. پلیس ایالت بایرن نیز با انتشار یک توئیت از مردم خواست، از منطقه مرکز خرید دوری کنند و در خانه بمانند. همچنین پزشکان و پرستاران به بیمارستان‌های مونیخ فراخوانده شدند. بالگردهای پلیس نیز بر فراز مونیخ گشت‌زنی کردند. 

در پی وقوع این تیراندازی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد، دولتش همه احتمالات را مد نظر قرار داده است. مرکل گفت، با مقام‌های دولت ایالت باواریا در تماس نزدیک بوده است و کابینه او جلسه اضطراری در این رابطه تشکیل خواهد داد. وی تصریح کرد: هنوز از جزئیات خبر نداریم اما آنچه مشخص است این یک حمله غیرانسانی و بی‌رحمانه بوده است. ما با قربانیان و بازماندگان این واقعه همدلیم. ما احتمال ارتباط این واقعه با تروریسم را نادیده نمی‌گیریم هر چند هنوز از قطعیتی هم در این باره خبر نداریم. تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی آمادگی کشورش را برای کمک به آلمان اعلام کرد. اوباما در یک نطق تلویزیونی در مورد حوادث مونیخ گفت: ما می‌دانیم که اتفاقاتی در مونیخ در حال رخ دادن است اما هنوز دقیقا نمی‌دانیم که وضعیت چگونه است. وی در ادامه ضمن ابراز همدردی با قربانیان این تیراندازی، تصریح کرد: آماده‌ایم تا تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار آلمان قرار دهیم تا در مقابله با این وضعیت اقدام کند. در همین حال، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا هم در واکنش در توئیتر خود نوشت: ما به شدت از تیراندازی‌ها در مونیخ ناراحت هستیم. قلب ما همراه قربانیان، خانواده‌هایشان و تمام مردم آلمان است.

در پی وقوع این تیراندازی، سفارت آلمان در واشنگتن پرچم این کشور را به حالت نیمه افراشته در آورده است. بعد از حمله یک پناهجو با چاقو به پنج تن در قطاری در ایالت بایرن آلمان که روز دوشنبه رخ داد، تدابیر امنیتی در آلمان تشدید شده است. در همین ارتباط منابع خبری در حالی از تیراندازی در مرکز خرید المپیا در شمال شهر مونیخ خبر داده‌اند که بر اساس آخرین گزارش پلیس این شهر، مهاجم یک جوان ۱۸ ساله ایرانی−آلمانی بوده است. در گزارش‌های اولیه تعداد عاملان این حمله مرگبار سه تن اعلام شده بود اما حالا پلیس مونیخ اعلام کرده که این تیراندازی توسط یک جوان ۱۸ ساله ایرانی-آلمانی صورت گرفته و اطلاعاتی مبنی بر مشارکت افراد دیگر تایید نشده‌اند.

بر اساس گزارش دویچه وله، این جوان ۱۸ ساله پس از گریختن از مرکز خرید اقدام به خودکشی کرده است و تحقیق پیرامون انگیزه او کماکان ادامه دارد. در همین حال شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد، رئیس پلیس مونیخ در آخرین کنفرانس خبری خود گفت، هنوز معلوم نیست فرد مهاجم بر اثر شلیک پلیس کشته شده و یا این که مرگ او بر اثر شلیک به خود روی داده است. بر اساس این گزارش، با مشخص شدن تنها بودن مهاجم و استفاده او از اسلحه کمری و تاکیدی که گفته می‌شود در سخنانش در حین تیراندازی بر "آلمانی بودن" خود داشته، اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این کشتار با داعش کمرنگ‌تر شده است.

پلیس اعلام کرد که فرد تیرانداز از یک اسلحه کمری استفاده کرده است و این در حالی است که در گزارش‌های اولیه تیرانداز مسلح به استفاده از اسلحه بزرگتر منصوب شده بود. طبق اعلام پلیس، ۲۱ تن در جریان این تیراندازی زخمی شده‌اند که هنوز ۱۶ تن از آنها در بیمارستان بستری هستند و حال سه تن از آن‌ها وخیم است. پلیس مونیخ گزارش کرده در میان قربانیان این تیراندازی چند کودک و نوجوان نیز مشاهده شده است.

تکمیلی

آمار تازه حادثه مونیخ؛ 10 کشته، 27 مجروح
 رئیس پلیس شهر مونیخ آلمان روز شنبه اعلام کرد که در حمله جمعه شب در مونیخ 10 تن کشته و 27 تن مجروح شده اند. هوبرتس آندرای با اعلام این مطلب افزود: تمام کشته شدگان ساکنان شهر مونیخ بودند؛ مسن ترین مقتول 45 ساله بوده اما بیشتر قربانیان نوجوان و جوان بودند. به گفته پلیس، پنج تن از قربانیان زیر 15 سال هستند و چهار قربانی دیگر نیز به ترتیب 17، 19، 20 و 45 سال سن داشته‌اند. رئیس پلیس مونیخ دهمین کشته این حادثه را نیز فرد مهاجم اعلام کرد که 18 ساله بود. جسد عامل حمله در نزدیکی محل حادثه پیدا شده در حالی که گلوله ای به سرش اصابت کرده بود. گفته می شود وی احتمالا خودکشی کرده است.

هوبرتس آندرای اظهارداشت: عامل تیراندازی جمعه شب در یک مرکز خرید در شهر مونیخ فردی با مشکلات روانی بوده که هیچ ارتباطی با داعش نداشته و انگیزه سیاسی هم برای این کار وجود نداشته است. رئیس پلیس ایالت باواریا به مرکزیت مونیخ اعلام کرد فرد مهاجم پیش از این برای پلیس شناخته نشده بود و ارتباطی با پناهجویان نیز نداشته است.

مرجع : ایسنا