به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۱۲۱۱۰
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد:

صنعت پسته آمریکا در دست کرمانی‌هاست

گروه اقتصادي: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: در حال حاضر ایران اولین تولیدکننده و صادرکننده پسته در دنیاست اما هیچ حمایتی از این صادرات نمی‌شود.
صنعت پسته آمریکا در دست کرمانی‌هاست

علیرضا ارزانی‌ممقانی  با اشاره به اینکه راه صادرات هموار نیست، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی دولت آنقدر زیاد است که هنوز به حل مشکلات صادرات نرسیده، امیدواری‌ها در خصوص اینکه مشکلات در این دولت حل شود زیاد بوده اما همچنان پابرجاست.وی رکود حاکم بر بازار آجیل و خشکبار را سنگین ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت باغداری مطلوب نیست و صادرات رونق آنچنانی ندارد، بازار داخلی با رکود سنگین مواجه است که افزایش قارچ‌گونه مالیات و هزینه تولید به این مشکلات می‌افزاید.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد تصریح کرد: این مشکلات به حدی بوده که طی یک سال‌ونیم گذشته 20 درصد از آجیل و خشکبار کشور تعطیل شدند و ما همچنان شاهد اجرای ناقص مالیات بر ارزش افزوده هستیم، اما مسئولین باید توجه داشته باشند که اجرای این قانون با یک بام و دو هوا ممکن نیست.ارزانی‌ممقانی با بیان اینکه در حال حاضر در بحث آجیل و خشکبار واردات بی‌رویه قانونی و قاچاق وجود دارد، بیان کرد: این مساله به کشاورزی و محصولات داخلی ضربه زده است، قیمت تمام شده محصولات بسیار بالا رفته و از طرف دیگر خرده‌مالکی در کشاورزی نیز مشکلات زیادی را برای ما به همراه دارد.

وی بیان کرد: آمریکا در حالی که در رده دوم تولید و صادرات پسته ایستاده که نهال‌های پسته خود را از ایران وارد کرده و این صنعت در آمریکا در دست کرمانی‌هاست. دولت آمریکا از محصول و ملیتی که متعلق به خود نبود آنقدر حمایت کرد که اکنون به دومین تولیدکننده دنیا تبدیل شده است، اما ما با سابقه هزاران ساله و وجود بهترین اقلیم برای پرورش این محصول همچنان از آن غافل هستیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در ادامه در خصوص احداث شهرک تخصصی آجیل و خشکبار، گفت: در حال حاضر بعد از سال‌ها تلاش زمین این شهرک با متراژ 18 هکتار در بولوار میامی خریداری شده که در صورت تحقق و احداث این شرکت 2000 شغل ایجاد و در آن منطقه محرومیت‌زدایی خواهد شد.

مرجع : ايسنا