کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اهدای اولین نشان عباس کیارستمی

برگزیدگان جشن حافظ معرفی شدند

ایسنا , 3 مرداد 1395 ساعت 9:21

گروه فرهنگی: برگزیدگان شانزدهمین جشن حافظ با اهدای اولین نشان عباس کیارستمی به شهرام مکری معرفی شدند.


شانزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ (دنیای تصویر) با حضور جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. این مراسم که قرار بود ساعت 20 آغاز شود، پس از یک ساعت و نیم تأخیر شروع شد که 10 دقیقه ابتدایی، آن هم پس از پخش تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی به تبلیغات بازرگانی اختصاص داشت.

اجرای بخش ابتدایی این مراسم را آزاده صمدی برعهده داشت که پس از آن حجت اشرف‌زاده با خواندن دو قطعه موسیقی زنده شروع‌کننده رسمی مراسم بود. در اولین بخش از اهدای جوایز، مسعود کیمیایی با حضور روی سن نشان عباس کیارستمی را به شهرام مکری به عنوان فیلمساز جوانی که در کار خود نوآوری و خلاقیت به خرج داده است اهدا کرد. کیمیایی پیش از اهدای این جایزه، از عباس کیارستمی، جمشید ارجمند و نیز احمد شاملو یاد کرد و گفت: در سن من روزگار خوبی نمی‌گذرد و همین‌طور سیاه‌پوشیده باید به روزگار عادت کنیم.

وی افزود: عباس کیارستمی سینمای خاصی را به جهان پیشنهاد کرد و جمشید ارجمند هم پر از دانستگی بود.  شهرام مکری هم با اشاره به اینکه انتظار دریافت جایزه نداشت و فکر می‌کرد برای بخش فیلمنامه‌نویسی برگزیده خواهد شد، از دریافت نشان کیارستمی ابراز خوشحالی کرد و گفت: اسم آقای کیارستمی همیشه برای سینمای ایران اعتبار بوده و الان در نبودشان اسمشان به سینمای ایران و ما اعتبار می‌دهد و خوشحالم که قرار است این نشان در سطح بین‌المللی هم اهدا شود.
بهترین مستند
 در ادامه‌ این مراسم، لقمان خالدی و آرش لاهوتی برای دو مستند «فصل هرس» و «راننده و روباه» برگزیده شدند. جایزه این بخش را فریدون جیرانی و بهروز افخمی اهدا کردند که لقمان خالقی پس از دریافت جایزه خود به حضورش در برنامه «هفت» اشاره کرد و افزود: آقای افخمی در برنامه خود فیلم مرا شست و کنار گذاشت و الان تعجب می‌کنم که این جایزه را او به من داد. افخمی هم در پاسخ اظهار کرد: من فیلم او را دیدم و از آن خوشم آمد اما یادم نمی‌آید چه گفتم. احتمالاً داشتم ادای مسعود فراستی را درمی‌آوردم.
مهران مدیری چهره برتر تلویزیونی
جایزه این بخش با حضور جمشید گرگین و سروش صحت اهدا شد که مهران مدیری پس از تشویق زیاد حاضران و حضور روی سن اشاره کرد که به دلیل سرما خوردگی و تب و لرز شدید خیلی قادر به ایستادن و صحبت کردن نیست و فقط از برگزارکنندگان مراسم و نیز همکارانش که جایزه‌اش را اهدا کردند قدردانی کرد. جمشید گرگین هم مهران مدیری را یک کمدین بزرگ دانست که حتی در هنگام پخش آیتم‌های طنز خود هم خنده به لب نمی‌آورد.
بهترین دستاورد هنری
 جایزه این بخش توسط الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی به بهرام دهقانی برای فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد که او هم جایزه خود را به برادرش خسرو دهقانی تقدیم کرد.
علی نصیریان بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی
در ادامه این مراسم ایرج راد که به اشتباه از سوی علی معلم به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر نام برده شد در حالی که مدتی است اصغر همت این سمت را بر عهده دارد به همراه داریوش ارجمند روی سن حاضر شدند تا جایزه بهترین مرد تلویزیونی را به علی نصیریان اهدا کنند. نصیریان پس از دریافت جایزه خود با اشاره به اینکه تمام اتفاقات فرهنگی هنری که در این مملکت برگزار می‌شود به دست خود مردم بوده است گفت: این مسأله به رژیم قبل یا فعلی هم ارتباط ندارد و همیشه همینطور بوده است. فرهنگ و هنر متکی به انسان‌ها هستند. فرهنگ مثل آب می‌ماند که نشت می‌کند و هیچ‌ فردی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

او همچنین دریافت جایزه خود از دست دو تن از همکارانش که از افراد باسابقه‌ تئاتر هستند را افتخاری برای خود دانست. در این بخش داریوش ارجمند هم پیش از اهدای جایزه به علی نصیریان با یادکرد از عباس کیارستمی نقل قولی از ناصر تقوایی را بیان کرد و گفت زمانی که این فیلم «خانه دوست کجاست» اکران می‌شد او به من گفت که آن را حتماً بببینم و دلیل آن را هم این طور عنوان کرد که همه فیلمسازان جهان یک مشابه دارند اما عباس کیارستمی تنها فیلمسازی است که در جهان مشابه ندارد.
تقدیر از جمشید هاشم‌پور
در ادامه شانزدهمین جشن حافظ سعید راد و فرامرز قریبیان از جمشید هاشم‌پور تقدیر و تندیس ویژه حافظ را که در یک حرکت ویژه توسط ارشا اقدسی روی سن آورده شد، به وی اهدا کردند. قریبیان، این بازیگر قدیمی سینما را یکی از بزرگان سینمای ایران نامید که بیش از نیم قرن است فعالیت می‌کند. سعید راد هم جمشید هاشم‌پور را از جمله افرادی دانست که یک دوره را در سینمای ایران ساخته‌اند.

وی همچنین از سعید امیرسلیمانی و عزت‌الله رمضانی‌فرد به عنوان کسانی نام برد که در نقش‌های مکمل ماندنی بودند. جمشید هاشم‌پور هم پس از دریافت تندیس خود، از کارگردانان سینمای ایران به عنوان سازندگان اصلی فیلم‌ها یاد کرد و با خواندن یک فهرست از کارگردانان سینما به افرادی همچون ساموئل خاچیکیان، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، داوود میرباقری، علی حاتمی، رسول ملاقلی‌پور، واروژ کریم‌مسیحی و ... اشاره کرد.
بهترین فیلمنامه‌نویس سینما
در این بخش سعید روستایی با حضور یدالله صمدی و سیروس الوند به عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس سینما برای نگارش فیلم ابد و یک روز معرفی شد که او جایزه خود را با احترام به داریوش مهرجویی، به روح عباس کیارستمی اهدا کرد.
بهترین فیلمنامه تلویزیونی
به مسعود بهبهانی‌نیا برای نگارش فیلمنامه سریال کیمیا در این بخش برگزیده شد که تندیس او را شیلا خداداد و مریم معصومی اهدا کردند.

بهترین موسیقی متن
کریستوف رضاعی برای ساخت موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» برگزیده شد که جایزه او را کمند امیرسلیمانی و مهران غفوریان اهدا کردند.

جایزه ویژه هیأت داوران
جایزه ویژه هیأت داوران با حضور دانیال حکیمی و رضا عطاران به سامان مقدم برای ساخت فیلم نهنگ عنبر اهدا شد. عطاران خاطره‌ای تعریف کرد مبنی بر اینکه یک نفر بیرون از تالار وحدت، او را نشناخته بود و از او خواسته بود پیغامی را به رضا عطاران برساند!

بهترین مجموعه تلویزیونی
در این بخش سریال شهرزاد که در شبکه نمایش خانگی توزیع شد به عنوان بهترین مجموعه تلویزیونی معرفی و تندیس حافظ توسط عبدالله اسکندری و بهنوش طباطبایی به محمد امامی (تهیه‌کننده) اهدا شد.

بهترین بازیگر مرد کمدی
میلاد کی‌مرام و لیلا اوتادی در این بخش برای اهدای جایزه روی سن حاضر شدند که تندیس حافظ را به احمد مهرانفر برای بازی در پایتخت 4 اهدا کردند.

بهترین بازیگر زن کمدی
در این بخش نسرین نصرتی به عنوان بهترین بازیگر زن کمدی معرفی شد که جایزه او را مرجانه گلچین و الیکا عبدالرزاقی به وی دادند.

بهترین بازیگر زن سینما
مهتاب کرامتی در شانزدهمین جشن حافظ جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم عصر یخبندان از آنا نعمتی و همایون ارشادی دریافت کرد. تندیس حافظ برای بهترین ترانه تیتراژ در این بخش به سالار عقیلی برای ترانه سریال معمای شاه رسید که او جایزه خود را از محمد سریر و افشین یداللهی گرفت.

بهترین بازیگر زن درام
در این بخش ستاره اسکندری برای بازی در سریال دندون‌طلا برگزیده شد که جایزه او را پرستو گلستانی و نفیسه روشن اهدا کردند.

جایزه مشترک برای بهترین بازیگر مرد سینما
در بخش معرفی بهترین بازیگر مرد سینما که جایزه آن توسط پوریا پورسرخ و لیندا کیانی اهدا شد، فرهاد اصلانی برای بازی در کوچه بی‌نام و دوران عاشقی و نوید محمدزاده برای بازی در ابد و یک روز به عنوان بهترین بازیگر به طور مشترک برگزیده شدند.

بهترین کارگردان تلویزیونی
حسن فتحی کارگردان سریال شهرزاد در این بخش به عنوان کارگردان برتر برگزیده شد و او تندیس خود را از حسام نواب صفوی و سارا منجزی دریافت کرد.

بهترین کارگردان سینما
تندیس حافظ در این بخش به علیرضا رئیسیان برای فیلم دوران عاشقی اهدا شد که این جایزه را افسانه بایگان و آزاده زارعی اهدا کردند. رئیسیان پس از دریافت تندیس خود در سخنانی اظهار کرد: حالا که کیارستمی نیست، کاری شود تا تقوایی، بیضایی و مهرجویی فیلم بسازند.  او همچنین تاکید کرد: مردم‌سالاری یعنی سپردن کار مردم به خودشان و ما متخصصین سینمایی هم می‌گوییم که سینما باید به ما سپرده شود.

بهترین فیلم سینمایی
در بخش بهترین فیلم، با حضور آذر معماریان، علی اوجی، سامان سالور، سمیرا حسن‌پور و لیلا بلوکات روی سن، «ابد و یک روز» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان به عنوان بهترین اثر سینمایی معرفی شد.  در این مراسم که با حضور هنرمندانی همچون مهران مدیری، امیرعلی دانایی، شهرام مکری، محسن قاضی‌مرادی، مسعود کیمیایی، سیروس الوند، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، افسانه بایگان، هومن سیدی، نوید محمدزاده، داریوش ارجمند، احسان کرمی، سعید، سپند و کمند امیرسلیمانی، آنا نعمتی، رضا عطاران، یدالله صمدی، نیوشا ضیغمی و ... برگزار شد، بخش‌های مختلفی برای میهمانان تدارک دیده شده بود که از آن جمله به اجرای موسیقی توسط رضا یزدانی و کوروش تهامی می‌توان اشاره کرد.
 
همچنین یک بخش دوبله زنده هم تدارک دیده شده بود که در آن با پخش تصاویری از فیلم پدرخوانده، شوخی‌هایی درباره برخی بازیگران و تهیه‌کنندگان سینما انجام شد.  شانزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ پس از گذشت بیش از 5 ساعت از آغاز آن، حدود ساعت 2 بامداد یکشنبه پایان یافت.


کد مطلب: 112185

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/112185/برگزیدگان-جشن-حافظ-معرفی-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir