به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۱۲۲۷۱
سایت های فاقد مجوز فیلتر می شوند

انتظامي:روزنامه۴صفحه‌ای روزنامه نیست

گروه فرهنگي: معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه دولت به سمت دولت الکترونیک پیش می رود، گفت: یکی از سیاست هایی که ما به طور جدی دنبال می کنیم بحث الکترونیکی شدن کارهاست.
به گزارش ایرنا، «حسین انتظامی» در دومین روز اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در هتل پارسیان انقلاب تهران افزود: اگر فعالیت های ما الکترونیکی باشد، تکریم واقعی ارباب رجوع هم انجام می شود. در زمان حاضر با سامانه های الکترونیکی که به کار می بریم افراد بدون مراجعه حضوری می توانند درخواست خود برای گرفتن پروانه انتشار را ثبت کنند و تنها یک بار به صورت حضوری مراجعه کنند.

** تسریع کارها با الکترونیکی شدن دولت
وی با بیان اینکه الکترونیکی شدن موجب تسریع کارها می شود، ادامه داد: از این پس پروانه های صادره از طریق سیستم الکترونیکی به استان ها ارسال می شود؛ از مدیرانی که به سیستم دسترسی دارند تقاضا می کنیم اظهار نظر کنند و درباره درخواست هایی که ارائه شده نظر خود را بگویند تا ما با دست بازتری به صدور پروانه اقدام کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در زمان حاضر در هر جلسه هیأت نظارت، بسته به اینکه با چند پروانه موافقت شود، بلافاصله پیامک به متقاضی ارسال می شود تا او در جریان صدور پروانه انتشار خود قرار گیرد؛ از روز بعد یک رونوشت پیامکی برای شما مدیران نیز ارسال می شود تا در جریان روند کار قرار گیرید و از زبان فرد دیگری صدور مجوز را نشنوید.

انتظامی درباره تعداد نشریه هایی که هم اینک در کشور فعال هستند، گفت: می گویند ما ۸ هزار و ۹۰۰ نشریه در کشور داریم اما مگر این نشریه ها چاپ می شوند. برای همه پیامکی فرستادیم که اگر در طول سال به هر دلیلی نمی توانند نصف شمارگان سالیانه را چاپ کنند بیایند و تقاضای تغییر وضعیت کنند.

** تقویت نشریه های محلی
وی در ادامه تصریح کرد: سیاست عمده ما باید تقویت نشریه های محلی باشد؛ روند جهانی به سمت رسانه های جدید است؛ رادیو، تلویزیون و مطبوعات مصرف خود را به شکل قدیم از دست داده اند و البته در عین حال این رسانه ها و به ویژه رسانه های محلی می توانند با به روز کردن خود در عرصه رقابت باقی بمانند و در مقابل هجمه رسانه ای مدرن خود را بازسازی کنند.

انتظامی تأکید کرد: توسعه کشور جز در سایه توسعه مناطق رخ نمی دهد؛ یکی از پایه های توسعه مناطق رسانه های آنهاست. معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته دیگر اینکه توزیع نیازمندی ها حتماً باید میان صفحات روزنامه باشد. قانونگذار سه دهه پیش گفته ویژه نامه ها را باید در قالب صفحات لایی روزنامه ها منتشر کنند و اگر غیر از این باشد باید جلوی انتشار آن نشریه را گرفت. نشریه چه سراسری و چه محلی اگر می خواهد نیازمندی منتشر کند باید در محدوده همان تیراژش باشد.

** پدیده آگهی های دولتی
وی با اظهار اینکه ما با پدیده ای به نام آگهی های دولتی مواجه هستیم، افزود: قرار ما این است که ۵۰ تا ۷۰ درصد آگهی ها حتماً در اختیار رسانه های استانی باشد. آگهی دولتی اگر به نشریه سراسری داده می شود حتماً باید در خود روزنامه چاپ شود ما حق نداریم آگهی را در ویژه نامه ها چاپ کنیم. اگر روزنامه به طور سرخود آگهی را در ویژه نامه اش چاپ کند تا اطلاع ثانوی به آن روزنامه آگهی داده نمی شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توزیع آگهی های دولتی توسط وزارت ارشاد نیز گفت: بنده با توزیع آگهی های دولتی از سوی وزارت ارشاد موافق نیستم و معتقدم این کار در ساز و کاری بر اساس عرضه و تقاضا باید انجام شود؛ در عین حال ما مانند دولت قبل نیستم که هر چیزی را نپسندیم اجرا نکنیم. انتظامی درباره برخورد با نشریه های متخلف تأکید کرد: برخورد با نشریه متخلف به این معنا نیست که مانع فعالیت آن نشریه شویم بلکه به این صورت است که حمایت های خود را از آن قطع می کنیم. وقتی نشریه ای مستقیم می رود از دستگاه ها آگهی می گیرد نباید از ما انتظار یارانه و دیگر مزایا را داشته باشد.

** معافیت مالیاتی مطبوعاتی
وی همچنین گفت: مشکل مالیات مطبوعات را دو سال پیش حل کردیم و بر اساس ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم، مطبوعات از پرداخت مالیات معاف شدند؛ اما متأسفانه هنوز در برخی استانها این قانون اجرا نمی شود.

** بیمه خبرنگاران
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله بیمه خبرنگاران اشاره کرد و توضیح داد: در زمان حاضر ما در کشور خود ۴۲ خبرگزاری داریم و این حرفه ای نبوده و مایه تأسف است. انتظامی با اعلام اینکه در سال های گذشته حدود ۲۰ هزار نفر ادعای روزنامه نگاری داشته اند، افزود: با یقین به شما می گویم تمام کسانی که به طور جدی کار خبرنگاری در کشور ما می کنند چه در رادیو، چه تلویزیون و چه در دیگر رسانه ها بیش از ۵ هزار نفر نیستند؛ خبرنگاران واقعی در پوشش بیمه ای قرار دارند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روزنامه ۴ صفحه ای روزنامه نیست. روزنامه ای که حداقل ۶۰ یا ۷۰ نیرو نداشته باشد روزنامه نیست. روزنامه باید ساختمان مناسبی داشته باشد؛ چرا که برای گرفتن کد بیمه اجتماعی باید آدرس ارائه شود و اگر مکان روزنامه شرایط لازم را نداشته باشد، کد بیمه به کارکنان آن تعلق نمی‌گیرد.

** یارانه سایت های خبری/ فیلتر شدن سایت های فاقد مجوز
انتظامی سپس به موضوع یارانه سایت های خبری پرداخت و اظهار کرد: دادن یارانه به همه سایت های خبری شدنی نیست؛ زیرا اعتبار لازم را نداریم؛ با این وجود امسال برای سه دهک بالایی سایت هایی که در طرح رتبه بندی پایگاه های خبری امتیاز بالاتری کسب می کنند، مبلغی به عنوان یارانه داده می شود. آگهی دولتی هم می توان به این سایت ها داد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: البته فعالیت پایگاه های خبری فاقد مجوز، غیر قانونی و اساساً تجاوز به حقوق رسانه هایی است که قانونی فعالیت می کنند. سایت های فاقد مجوز فیلتر می شوند. وی درباره فعالیت دکه های مطبوعاتی نیز گفت: صلاحیت دکه های مطبوعاتی باید از سوی ارشاد تأیید شود و اماکن و شهرداری هم به آنان مجوز بدهند.

برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای مطبوعات از دیگر نکاتی بود که انتظامی در ارتباط با آن تأکید کرد: اصرار ما بر این است که جشنواره های استانی و منطقه ای مطبوعات توسط خود استان ها برگزار شود. داوران جشنواره ها نیز حتماً باید توسط خانه های مطبوعات انتخاب شوند و کار به صورت الکترونیک انجام شود. به گفته معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهتر است کمتر به سراغ تهران بیاییم؛ چرا که این امر موجب عدم پیشرفت استان ها می شود. سومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد استانها از ۲ تا ۴ مرداد در هتل انقلاب تهران برگزار می شود.