به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۱۲۳۴۹

مردان‌ایرانی رکورددارافزایش‌قد در قرن‌گذشته

گروه جامعه:10 کشور اول دنیا از نظر بلندی قد، همگی اروپایی هستند.مردان ایرانی بیشترین افزایش طول قد را در دنیا در 100 سال اخیر داشته‌اند.
مردان‌ایرانی رکورددارافزایش‌قد در قرن‌گذشته
بر اساس تحقیقی که به سرپرستی پروفسور مجید عزتی استاد امپریل کالج لندن انجام و در نشریه ای‌لایف منتشر شده، مردان ایرانی بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ به طور متوسط ۱۶.۵ سانتی‌متر افزایش قد داشته‌اند که بیشترین افزایش قد مردان در دنیا محسوب می شود و رتبه جهانی این کشور را از ۱۸۱ به ۶۷ ارتقا داده است.

زنان کره‌جنوبی با ۲۰.۲ سانتی‌متر بیشترین افزایش قد را در دنیا در این صد سال داشته‌اند.

در همین مدت، زنان ایرانی نیز از رتبه ۱۵۹ به رتبه ۸۸ صعود کرده‌اند. بر اساس این تحقیق مردان هلندی (با میانگین ۱۸۲.۵ سانتی‌متر) و زنان کشور اروپایی لتونی (با میانگین ۱۷۰ سانتی‌متر) بلندقدترین مردان و زنان دنیا در حال حاضر هستند.

این تحقیق، بزرگترین پژوهش جهانی است که در زمینه قد انسان ها انجام شده است. در جریان آن، 800 دانشمند با همکاری سازمان بهداشت جهانی، اطلاعاتی را از منابع مختلف، اعم از اطلاعات سربازگیری، تحقیقات ملی در مورد تغذیه و سلامت و مطالعات جمعیت‌شناسی در سراسر دنیا گردآوری کرده و از این اطلاعات برای مقایسه روند تغییر قد افراد ۱۸ ساله در سال ۱۹۱۴ (یعنی متولد ۱۸۹۶) و سال ۲۰۱۴ (یعنی متولد ۱۹۹۶) استفاده کردند.

پروفسور عزتی می‌گوید: "این مطالعه تصویری از سلامت ملت ها در قرن گذشته ارائه می‌کند. قد بعضی ملت ها ممکن است کوتاهتر شده باشد در حالی که افزایش قد ملت ها دیگری هنوز ادامه دارد. این نشان می‌دهد باید فورا به محیط زیست و تغذیه کودکان و نوجوانان در سطح دنیا رسیدگی کنیم و مطمئن شویم که برای آنها بهترین شروع زندگی را رقم می‌زنیم."

"تحقیق ما نشان می‌دهد کشورهای انگلیسی زبان به‌ خصوص آمریکا، از دیگر کشورهای ثروتمند اروپا و آسیا و اقیانوسیه عقب افتاده‌اند. با در نظر گرفتن وضعیت بد این کشورها در زمینه چاقی، نیاز به سیاست‌گذاری‌های موثرتر در زمینه تغذیه سالم در طول زندگی مشخص‌تر می‌شود."

تحقیق اخیر نشان می‌دهد طول قد مردان و زنان در آمریکا به ترتیب ۵ و ۶ سانتی‌متر و در بریتانیا حدود ۱۱ سانتی‌متر افزایش یافته است. در مقایسه، این ارقام برای چین به ترتیب ۱۱ و ۱۰ سانتی‌متر بوده است.

اما آمریکا که در سال ۱۹۱۴، از نظر قد مردان سومین کشور و از نظر قد زنان چهارمین کشور دنیا بود، صد سال بعد به ترتیب به رتبه های ۳۷ و ۴۲ تنزل کرده است.

این تحقیق نشان می‌دهد در 30 الی 40 سال اخیر افزایش قد در برخی کشورهای دنیا متوقف شده است. آمریکا یکی از اولین کشورهای پردرآمد دنیا است که این افزایش قد در آن متوقف شده و الگوی مشابهی هم در بریتانیا، فنلاند و ژاپن دیده می‌شود، اما در کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و شرق آسیا افزایش قد همچنان ادامه دارد.

در برخی کشورهای دنیا در جنوب صحرای آفریقا، شمال آفریقا و خاورمیانه در 30 الی 40 سال اخیر حتی کاهش قد دیده می‌شود.

در عین حال، چیزی که در این 100 سال تقریبا تغییر نکرده تفاوت قد زنان و مردان است: این تفاوت در سال ۱۹۱۴ معادل ۱۱ سانتی‌متر و در سال ۲۰۱۴ معادل ۱۲ سانتی‌متر بوده است.

به گفته محققان، بلندی قد به میزان زیادی تحت تاثیر تغذیه و عوامل محیطی است، هرچند ژنتیک افراد هم در آن نقش دارد. کودکان و نوجوانانی که تغذیه بهتری دارند و در محیط بهتری بزرگ می‌شوند قد بلندتر می‌شوند. سلامت مادر و تغذیه او در دوران بارداری هم در بلندی قد کودکان موثر است.

برخی محققان معتقدند افراد قد بلندتر به طور متوسط عمر طولانی‌تر، تحصیلات و درآمد بیشتری دارند. با این حال قد بلند ممکن است تاثیر منفی بر سلامتی داشته باشد و احتمال سرطان پروستات و تخمدان را افزایش بدهد.

برخی نکات دیگر این تحقیق:

- 4 کشور اول دنیا از نظر قد مردان: هلند، بلژیک، استونی، لتونی

- 4 کشور اول دنیا از نظر قد زنان: لتونی، هلند، استونی، جمهوری چک -

کوتاه‌قدترین مردان در سال ۱۹۱۴ مردان لائوسی بودند (متوسط قد ۱۵۳ سانتی‌متر) که معادل قد یک پسر ۱۲ ساله امروزی با تغذیه مناسب است.

- 10 کشور اول دنیا از نظر بلندی قد، همگی اروپایی هستند.
مرجع : بی بی سی