به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۱۱۲۴۲۲
زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران کامل نیست

خاک خوردن پایان‌نامه‌ها دور از انتظار نیست

گروه جامعه: رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: حل شدن مشکلات به وسیله‌ی دانشگاه یک سری الزامات دارد که متاسفانه جامعه‌ی ما فاقد آن است.
خاک خوردن پایان‌نامه‌ها دور از انتظار نیست

دکتر «علی منتظری»  با بیان اینکه وضعیت تولید علم در کشورمان از موقعیت مناسبی برخوردار است، اظهار کرد: آمار و ارقام موجود در بانک‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که تولیدات و محصولات علمی پژوهشگران و محققان ایرانی در وضعیت نسبتا مطلوبی است که نتایج آنها در مجلات و نشریات علمی معتبر سراسر دنیا انتشار می‌یابد. وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که البته در کیفیت تولیدات علمی ما مشکلاتی وجود دارد که حل آن ها مستلزم صبر و حوصله از سوی محققان و پژوهشگران است چون متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی، محققان و پژوهشگران به ویژه دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی را با عجله وادار می‌کنند که از یک مجله‌ که احتمالا در پایگاه اطلاعاتی ISI هم نمایه می‌شود برای فارغ‌التحصیلی پذیرشی بگیرند.

رییس پژوهشکده‌ علوم بهداشتی جهاددانشگاهی ادامه داد: متاسفانه دانشجویان چون می‌خواهند هر چه زودتر دفاع کنند ناچار به نشریات کم اعتبار مراجعه کرده و کاری را که با زحمت و مشقت انجام داده‌اند در مجلات کم اعتبار منتشر می‌کنند.

منتظری تصریح کرد: محققان و پژوهشگران ما باید در کنار این مهم، اعتماد به نفس را در خود تقویت کنند. چرا فکر می‌کنند که کار آنها در حد آثاری نیست که بتواند در مجلات معتبر چاپ شود؟ باید از این جهت، اعتماد به نفس ما تقویت شود و در عین حال به نحوی به محققان و پژوهشگران جوان یاد دهیم که چگونه می‌توانند آثار و نتیجه تحقیقات خود را در مجلات علمی معتبر منتشر کرد.

وی کاربردی شدن یک تحقیق و مطالعه را مستلزم تعریف جایگاه ده‌ها زنجیره قبل از تدوین موضوع پایان‌نامه دانست و گفت: وقتی در جامعه‌ای این زنجیره‌ها، به درستی تعریف نشده و یا در جای خود نیستند خاک خوردن پایان‌نامه‌ها دور از انتظار نیست.رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی عنوان کرد: حل شدن مشکلات به وسیله‌ی دانشگاه یک سری الزامات دارد که متاسفانه جامعه‌ ما فاقد آن است.

منتظری در پایان تاکید کرد: بهترین راه برای ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه مستلزم پایبندی به روش‌های علمی و تجربه شده است و بدون شک نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی می‌توانند در این زمینه الگوی مناسبی باشند.

مرجع : ايسنا