به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۱۲۴۳۳
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بيان کرد:

اما و اگرهای ایجاد بازار محلی آب

گروه اقتصادي: سال گذشته قائم مقام وزیر نیرو از پیشنهاد تشکلیل بازار محلی آب با هدف ساماندهی صنعت آب خبر داد اما تا به امروز این طرح به اجرا درنیامده و شائبه هایی نیز منبی بر عدم موفقیت این طرح و تبدیل آن به بازار بورس مطرح می شود. با این وجود در حال حاضر برای مشخص شدن نتیجه، این طرح به صورت آزمایشی در چهار استان و چهار دشت در همان استان ها به اجرا در آمده است.
اما و اگرهای ایجاد بازار محلی آب

در همین زمینه محمد حاج رسولی ها، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اخرین وضعیت تشکیل بازار محلی آب گفت : پیگیری طرح تشکیل بازار محلی آب برنامه اصلی وزارت نیرو است و برای اعمال مدیریت مناسب در استفاده از منابع، چاره ای جز اجرای آن نداریم. وی افزود: از این طریق می توان با مدیریت بر عرضه و تقاضای آب، بحران منابع آبی از جمله منابع زیرزمینی را مهار کرد. مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: نتیجه این ۴ پایلوت در سال آینده مشخص می شود که پس ازآن می شود تشخیص داد که آیا این طرح قابلیت عملیاتی شدن دارد و یا خیر.

حاج رسولی ها با بیان این که بازار آب یک تیغ دو لبه است، گفت: ممکن است که این طرح بتواند به مدیریت مصرف کمک کند و ممکن است که به یک بورس بازار تبدیل شود که اگر این اتفاق بیفتد مدیریت آب از دسترس خارج می شود. به گفته وی طرح ایجاد یکی از پروژه ها و طرح های تعادل بخشی بود که در حال حاضر به صورت پایلوت فعال شده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به تجربه کشور های دیگر در اجرایی شدن این طرح اظهار کرد برخی کشور ها تجربه موفقی نداشته اند به طور مثال در استرالیا از اجرایی شدن این طرح پشیمان شدند. وی در خصوص تعداد چاه های غیر مجاز مسدود شده در سال جاری نیز گفت: امسال تا این لحظه حدود ۲۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود کردیم و این در حالی بود که تخصیص منابع شرکت صفر بوده همچنین در بحث کنترل های حجمی نیز که قرار بود ۷۰۰۰ کنترل نصب شود تا کنون حدود ۱۰۰۰ کنتور نصب شده است.

مرجع : ايسنا