به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۶ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب : ۱۱۲۴۵۳

افزایش جنگ‌ها در پی موج گرمایش زمین

'گروه علمی: انتظار می‌رود که با گرم شدن اقلیم جهان و افزایش بروز موج گرما، خشکسالی و دیگر فجایع طبیعی، کشورها به سمت درگیری‌های نظامی سوق داده شوند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ایندپندنت، این پدیده بیش از همه کشورهایی را تهدید می‌کند که در حال حاضر دچار چندگانگی‌های نژادی و قومی هستند.دانشمندان می‌گویند موج گرما، خشکسالی و دیگر پدیده‌های سخت آب‌وهوایی خطر بروز جنگ را در سراسر جهان افزایش می‌دهد.

محققان با آنالیز آماری درگیری‌های نظامی و فجایع طبیعی مرتبط با اقلیم بین سال‌های 1980 و 2010 دریافتند که از هر چهار درگیری نظامی در کشورهایی که با جدایی قومی و نژادی روبه‌رو هستند یکی با وقوع فجایع اقلیمی همزمان بوده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که باید جنگ را هم به فهرست بلندبالای مشکلات ناشی از گرمایش جهانی همچون بالا آمدن سطح آب دریاها، نابودی محصولات کشاورزی، کمبود آب و غذا اضافه کرد.

تحقیق جدید که از سوی آکادمی آلمان به انجام رسیده است نشان می‌دهد که ارتباط آماری معناداری بین شیوع جهانی خشونت و رخدادهای شدید آب‌وهوایی وجود دارد.طرفداران محیط‌زیست هشدار می‌دهند که اگر دما در طول قرن آینده به بالا رفتن ادامه دهد نواحی وسیعی از سطح زمین غیرقابل سکونت شده و میلیون‌ها نفر از مردم مجبور خواهند بود به مناطق دیگر مهاجرت کنند و همین امر خطر بروز درگیری را افزایش می‌دهد.

دکتر کارل اشلسنر از موسسه تحقیقات اثرات اقلیمی پستدام می‌گوید: خرابی‌های ناشی از وقایع طبیعی و تغییر اقلیم این پتانسیل را دارند که منجر به بروز نفاق و درگیری در جوامعی شوند که از نظر نژادی اختلافاتی در آن‌ها وجود دارد.وی ادامه می‌دهد: فجایع اقلیمی مستقیما جنگ‌ها و درگیری‌ها را به راه نمی‌اندازند، اما می‌توانند خطر بروز درگیری‌هایی که ریشه در شرایط محیطی دارند را افزایش دهند.

ایده وجود ارتباط بین وقایع طبیعی و درگیری‌ها و جنگ‌ها در جامعه علمی مورد بحث و مجادله است. برخی مطالعات پیشین که به مقایسه جنگ با پارامترهای اقلیمی همچون دما پرداخته‌اند موفق به پیدا کردن رابطه مستقیمی بین این دو نشده‌اند.در این مطالعه جدید که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده محققان از اطلاعات حاصل از شرکت‌های بین‌المللی بیمه استفاده کرده‌اند . این اطلاعات سپس با اطلاعاتی مربوط به درگیری‌ها ترکیب شده و به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری کمی شرایط کشورهایی که از نظر نژادی چندگانه هستند مورد استفاده قرار گرفته است.

این مطالعه نشان می‌دهد که در سطح جهان میزان انطباق و همبستگی بروز درگیری‌های نظامی و فاجعه‌های طبیعی هچون خشکسالی و موج گرما برابر با 9 درصد است، اما در کشورهایی که از نظر نژادی به خطوط و مرزهایی تقسیم‌بندی می‌شوند این نرخ تا 23 درصد می‌رسد.براساس این مقاله بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی در بین نواحی جای می‌گیرند که از نظر قومی و نژادی قابل تقسیم‌بندی هستند و نقاط بحرانی از نظر خطر وقوع جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه محسوب می‌شوند. مدل‌های اقلیمی نیز نشان می‌دهند که انتظار می‌رود این نواحی با افزایش خطر وقوع رخدادهای شدید اقلیمی رو به‌رو باشند.

آنالیز رخدادهای اجتماعی سوریه و سومالی نشان می‌دهد که رخدادهای وابسته به اقلیم می‌توانند در وقوع درگیری‌های نظامی در این دو منطقه تاثیر داشته باشند. به همین ترتیب ادامه خشکسالی در افغانستان نیز می‌تواند به بروز درگیری‌های نظامی بیشتر منجر شود.