به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۸ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۱۲۵۰۱
پاسخ آموزش و پرورش به اعتراض ها درباره یک طرح

"هدایت تحصیلی رشته‌ها" بازنگری می‌شود

گروه جامععه: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره حواشی اجرای طرح هدایت تحصیلی توضیح داد و بر این موضوع تاکید کرد که هدایت تحصیلی یک کار علمی است و بر مبنای قانون انجام می شود و ما نمی توانیم قانون را دور بزنیم.
"هدایت تحصیلی رشته‌ها" بازنگری می‌شود
مسعود شکوهی؛ مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با حواشی ایجاد شده پیرامون اجرای "هدایت تحصیلی" و اعتراض دانش آموزان و اولیا نسبت به اجبار در هدایت برخی رشته ها، اظهار کرد: از ۱۹ تیرماه هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس سراسر کشور آغاز شده است. در آیین نامه جدید، هدایت تحصیلی از پایه دهم به پایه نهم منتقل شد؛ در حالی که قبلا فقط پایه دهم ملاک عمل بود، اما در دوره جدید نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم، همچنین آزمون های استعداد و رغبت و بررسی های مشاوره ای ملاک عمل است که در مجموع ۱۰۰ امتیاز را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اعتراض برخی دانش آموزان و اولیای آن ها، گفت: از آبان ماه سال گذشته که کار را به صورت جدی دنبال کردیم، خانواده ها و دانش آموزان بحث هدایت تحصیلی را خیلی جدی نگرفتند، اما خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از دانش آموزان هدایت تحصیلی شده اند و با مشکل خاص و حادی رو به رو نیستیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی خانواده ها توقع و انتظارشان بر این بوده که مثلا فرزندشان در رشته خاص ادامه تحصیل بدهد که در این مسیر با یک سری موانع رو به رو شدند، که این مساله به نظر می آید، طبیعی باشد. چرا که ما برای دانش آموزان ۱۲ اولویت مشخص کردیم و هر ۱۲ اولویت را می توانند؛ ادامه تحصیل بدهد، اما در مدارس دولتی یک ظرفیت مشخصی داریم. در حال حاضر برای رشته های تجربی در اغلب استان ها و مقدار اندک رشته ریاضی در یکی دو استان مانند تهران با مشکل مواجه هستیم؛ چرا که در تهران برای رشته ریاضی رغبت زیادی وجود دارد.

شکوهی اضافه کرد: با این حال تمهیدات لازم را در نظر گرفته ایم که در مواردی که احساس می شود؛ دانش آموز در بررسی های صورت گرفته نیاز به بازنگری مجدد دارد و دقت نشده که البته موارد بسیار اندک است، بازنگری مجددی صورت گیرد. به منظور توجه به اعتراضات صورت گرفته، کمیته هدایت تحصیلی در ادارات مناطق آموزش و پرورش مستقر است و به اعتراضات رسیدگی می کند. دانش آموزان و اولیای معترض می توانند؛ درخواست خود را تا ۱۰ مردادماه ارائه دهند و کمیته ها تا ۲۰ مردادماه این موارد را بررسی و نتیجه را به مراجعه کنندگان اعلام خواهند کرد.

وی در واکنش به خبر یکی از خبرگزاری ها مبنی بر عقب نشینی آموزش و پرورش از اجرای هدایت تحصیلی گفت: در این رابطه خبرسازی صورت گرفته بود و عقب نشینی آموزش و پرورش از اجرای هدایت تحصیلی کذب است. هدایت تحصیلی یک کار علمی است و مصوبه و قانون دارد و ما نمی توانیم قانون را دور بزنیم.

شکوهی ادامه داد: ما به استان ها اعلام کردیم؛ اگر مثلا در استانی ظرفیت ممکن و لازم را برای برخی رشته ها مثل تجربی دارند و پذیرش دانش آموزان می تواند؛ آرامش خاطر آن ها را فراهم کند، این امکان وجود دارد که ظرفیت منطقه افزایش یابد، اما اینکه شاخص های هدایت تحصیلی را تغییر بدهیم، خیر اینطور نیست.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس سند تحول بنیادین و همچنین برنامه پنجم و ششم توسعه، درصد توزیع دانش آموزان در رشته ها باید به ۴۲ درصد فنی و حرفه ای و کاردانش و در شاخه های نظری به ۴۸ درصد برسد. از سوی دیگر نیز آیین نامه هدایت تحصیلی هم مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و ما باید آن را اجرا کنیم.
مرجع : ایلنا