به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۱۲۵۴۹
اردوغان: رشادت مردم شگفت زده ام کرد

اردوغان از همه توهین ها به خودش گذشت

گروه بین الملل: رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، در پاسخ به اتحاد و همبستگی مردم ترکیه برای مقابله با کودتای نافرجام دو هفته پیش، تصمیم گرفته از پیگیری تمامی پرونده‌هایی که به علت "توهین به رئیس جمهوری" باز شده بود، صرف‌نظر کند.
اردوغان از همه توهین ها به خودش گذشت
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفته است از رشادت و حضور مردم در مقابله با کودتاگران "شگفت‌زده" شده است. اما برخی منابع گفته‌اند که اردوغان در پی افزایش موج انتقادات از خودش و نگرانی‌ بین‌المللی از سیاست انتقام‌جویانه‌ او این چشم‌پوشی را انجام داده است.

با وجود این، وی به انتقادهای طرح شده از سوی کشورهای دیگر در ارتباط با "تشدید سرکوب‌های سیاسی" پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه (۲۶ تیر) به تندی پاسخ داده و خطاب به منتقدان خارجی گفته "سرتان به کار خودتان باشد."

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد شدید از کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: آنها حیا را فراموش کرده‌اند چون مقامات یکی از این کشورها بعد از کودتا به ترکیه نیامدند تا به خانواده‌های قربانیان حادثه کودتا تسلیت بگویند.

به نقل از بی بی سی، او روز جمعه (۲۹ ژوئیه- هشتم مرداد) همچنین با انتقاد شدید اللحنی از یک ژنرال آمریکایی، او را متهم به جانب‌داری از عاملان کودتا کرد. ژنرال جوزف وتل، یکی از فرماندهان بلندپایه آمریکا در منطقه که اردوغان به او اتهام زده، پیشتر گفته بود، سرکوب‌ افسران ارتش ترکیه بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه می‌تواند به همکاری‌های نظامی میان واشنگتن و آنکارا آسیب بزند.

اردوغان با اشاره به این اظهارات ژنرال وتل گفت: به جای آن که از این کشور (ترکیه) که یک کودتا را دفع کرده، تشکر کنید، از عاملان کودتا طرفداری می‌کنید. کودتاچی همین الان در کشور شما است."

اشاره اردوغان به فتح‌الله گولن شخصیت مذهبی و مخالف سرسخت سیاست‌های دولت ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته ساکن آمریکا شده است. دولت ترکیه گولن و طرفداران او را عامل اصلی کودتای اخیر می‌داند اما فتح‌الله گولن این اتهام را رد می‌کند.
مرجع : ایسنا