به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۱۱۲۶۱۰
«سارا زاهدی» ریاضیدان جوان ایرانی مقيم اروپا و استاد دانشگاه KTH

یک ایرانی مهاجر نخستین بانوی برنده جایزه ریاضیات اروپا

گروه علمي: «سارا زاهدی» ریاضیدان جوان ایرانی مقيم اروپا و استاد دانشگاه KTH (موسسه سلطنتی فناوری) سوئد موفق به کسب جایزه جامعه ریاضیات اروپا (EMS) در سال 2016 شد.
یک ایرانی مهاجر نخستین بانوی برنده جایزه ریاضیات اروپا
به گزارش ایرنا، زاهدی که نخستین زن در میان برندگان جوان جایزه (European Mathematical Society) است، این جایزه را در هفتمین کنگره ریاضیدانان اروپا که 18 تا 22 جولای در برلین برگزار شد، دریافت کرد. این دختر جوان ایرانی از سال 2014 به عنوان دستیار پروفسور در دانشکده فنی KTH در استکهلم مشغول به کار است. زاهدی که 34 سال دارد، در زمینه روش های سنجش سطوح متحرک و بازسازی آنها با کامپیوتر تحقیق می کند. نتایج تحقیقات وی در آینده می تواند در بهبود چیپ های کامپیوتری استفاده شود که اغلب در آزمایش های خون به کار گرفته می شوند.

سارا زاهدی که از سن 10 سالگی همراه با خانواده از ايران مهاجرت و در کشور سوئد زندگی می‌کند، از کودکی به ریاضی علاقه ای خاص داشت؛ به طوری که با به یادآوردن آن روزها می گوید: «من هیچ کس را نمی شناختم و زبان سوئدی بلد نبودم اما ریاضی زبانی بود که آن را می فهمیدم. سر زنگ ریاضی در مدرسه می توانستم با بچه های دیگر ارتباط بگیرم و دوست پیدا کنم.» سارا زاهدی یکی از 1300 شرکت کننده ای است که در هفتمین کنگره ریاضی اروپا در شهر برلین حضور دارد و از جمله ستاره های این کنگره به شمار می رود. او معتقد است هر کسی توان فهم ریاضی را دارد. او معتقد است: «ما باید خیلی بیشتر به سمت گروه های سنی جوان بریم و به آنها نشان دهیم که ریاضی در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارد. من هم معتقدم که برنامه نویسی باید به عنوان یک رشته درسی در مدارس تدریس شود.»