به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۱۱۲۷۸۱
قباد آذرآیین:

تکیه به فالوئرها اشتباه است

گروه فرهنگی: قباد آذرآیین می‌گوید: کار برخی از اهل قلم که به فالوئرهای شبکه‌های مجازی تکیه می‌کنند اشتباه است.
تکیه به فالوئرها اشتباه است
این داستان‌نویس درباره اهل قلمی که به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند، اظهار کرد: کار شاعر و نویسنده‌ای که تنها به فالوئرها تکیه می‌کند اشتباه است. آن‌ها گمان می‌کنند اگر طرفدار و مخاطب‌شان را از دست بدهند کارشان را از دست داده‌اند. اما اثری که برجسته باشد بدون شبکه‌های اجتماعی هم گل می‌کند.

او در ادامه متذکر شد: ممکن است این اتفاق با شبکه‌های سریع‌تر رخ بدهد اما کار بد با زور لایک فیس‌بوک و اینستاگرام قوی نمی‌شود. ممکن است چند صباحی رو بیاید اما به زودی فراموش می‌شود. ما نمونه‌های زیادی در این وضعیت داشتیم.

زور شبکه‌های اجتماعی بر کار هنرمند نمی‌چربد
این منتقد ادبی با بیان این‌که «شبکه‌های اجتماعی را به آن صورتی که به کار هنرمند بچربد موثر نمی‌دانم»، گفت: تمام گفته‌های مربوط به شبکه‌های به جای خودش؛ اما مهم‌تر این است که باید برای آفرینش آزادی عمل بدهیم. زمانی که کار متوسط و ضعیف تولید می‌شود همان بهتر که رسانه‌ای نشود.

ارتباط متقابل رسانه‌ها و هنرمندان
آذرآیین با تاکید بر تأثیر متقابل رسانه‌ها و هنرمندان بیان کرد: هم رسانه‌ها (فردی یا رسمی) به هنرمندان نیاز دارند و هم هنرمندان برای این‌که اثرشان را ارائه و اشاعه بدهند و به جامعه بشناسانند، طبیعتا به رسانه نیاز دارند. درواقع تا هنرمندی وجود نداشته باشد، محتوایی به وجود نمی‌آید تا شبکه‌های اجتماعی فعال باشند.

او افزود: از دیگر سو اگر شبکه‌های اجتماعی فعال نباشند به آن صورت که باید و شاید، کار هنرمند به اطلاع علاقه‌مندان نمی‌رسد. این‌که گفته می‌شود هنرمندان به لایک نیاز دارند تا حدی صحیح نیست زیرا نمی‌توان به همه هنرمندان با یک نظر نگاه کرد. هنر اگر واقعی باشد راه خودش را حتی بدون شبکه‌های اجتماعی هم پیدا می‌کند. باید در نظر داشت هر لایکی تأثیرگذار نیست.

هنرمند بیشتر تاثیر می‌گذارد
این نویسنده درباره تاثیر اهل قلم بر جامعه گفت: وقتی از جامعه صحبت می‌شود باید در نظر داشت که همه آحاد و مولفه‌های یک جامعه ناگزیر روی هم تأثیر می‌گذارند. هنرمندان هم به علت ویژگی خاصی که دارند تأثیرشان بر جامعه بیشتر خواهد بود. این‌که باید تأثیر بگذارند یکی از تعهدات‌شان برای ساختن یک جامعه آرمانی محسوب می‌شود.

او با بیان این‌که «طبیعتا وظیفه اهل قلم این است که تأثیر مثبت بگذارند»، شرح داد: هنرمند آفریده شده تا جامعه‌سازی کند و جامعه را در مسیر سالم قرار بدهد. اگر هنرمند خودش دچار مشکل باشد به همان نسبت که می‌تواند مفید باشد، می‌تواند زیان‌بخش هم باشد. بسته به آن است که هنرمند را چگونه تعریف کنیم.

آذرآیین افزود: همچنین مهم است که یک هنرمند چگونه به هنرش رسیده است. چه تعریفی از هنرش دارد و چه ارزش‌هایی برای خودش قائل می‌شود. به خود و هنرش ارج می‌نهد یا آن را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که ممکن است نسبت به جامعه تعهدی نداشته باشند و بخواهند از هنرش سوء استفاده کنند.

این نویسنده در پایان درباره اثر جدیدش گفت: یک رمان دارم که برای چندمین بار در حال ویرایشش هستم. این رمان درباره مسجدسلیمان که زادگاه من است نوشته شده است. داستان حول محور اکتشاف نفت و تبعات آن می‌گذرد. البته این اثر را هنوز به ناشر نسپرده‌ام و زمان انتشار آن هنوز مشخص نیست.
مرجع : ایسنا