به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۵ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۱۱۳۰۱۸
ترامپ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ايران را محکوم كرد

کری: پول پرداخت شده به ایران حق این کشور بود

گروه بين‌الملل: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه با دفاع از پرداخت 400 میلیون دلار به ایران توسط دولت اوباما ، گفت که پول پرداختی حق تهران بوده است و باج دهی نبود.
کری: پول پرداخت شده به ایران حق این کشور بود
به گزارش خبرگزاری رویترز از بوئنوس آیرس، جان کری در کنفرانس خبری در پایتخت آرژانتین گفت : این پرداخت که بخشی از دعوی مالی بلندمدت ایران در دادگاه بین المللی لاهه بود، جدا از قضیه هسته ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. پول پرداخت شده به ایران بخشی از یک مناقشه مالی بود که به دهه ها پیش و قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 بر می گردد.

گری گفت: این داستان، داستان جدیدی نیست. رئیس جمهوری امریکا در همان زمان اعلام کرده است. به گفته وی، این حل و فصل مالی باعث شد تا مالیات دهندگان امریکایی در نهایت از پرداخت میلیاردها دلار سود اضافی نجات یابند. کری تاکید کرد که به درازا کشیدن مذاکرات مربوط به این حل و فصل مالی برای امریکا سودی نداشت. وزیر خارجه امریکا، همچنین از وجود هرگونه فیلم ویدئویی که به ادعای رونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری در روز چهارشنبه نشان می دهد که بسته های اسکناس وارد ایران شده است، اظهار بی اطلاعی کرد.

دونالد ترامپ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ايران را محکوم و باراک اوباما، و هیلاری کلینتون را مسئول این "باج‌دهی" توصیف کرد. ترامپ در توئیتر خود، با یادآوری اینکه هیلاری کلینتون گفته بود که زمینه مذاکره برای حل بحران هسته‌ای ایران در زمان وزارت خارجه او فراهم آمده بود، گفت: "وزیر خارجه بی‌کفایت ما، هیلاری کلینتون، کسی بود که گفتگو برای دادن ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را آغاز کرد. شرم آور است!" او همچنین با انتقاد از اوباما گفت: ما یک رئیس جمهوری داریم که نمی‌داند دنیا چه خبر است. ایران به یک قدرت تبدیل می‌شود و زودتر از آنکه فکرش را بکنید، اسلحه اتمی هم خواهد داشت!