به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۷ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۱۳۱۹۶
به بهانه گذشت 40 روز از شهادت محیط بانان

محیط‌بانان در انتظار تصویب یک لایحه

گروه جامعه: شهادت سه تن از سربازان طبیعت در آغازین روزهای تیر، این ماه را به یکی از تلخ‌ترین ایام برای جامعه محیط زیستی کشور تبدیل کرد. گذشت چهل روز از شهادت محیط‌بانان، بهانه‌ای شد تا اقدامات دستگاه‌های مختلف، اظهارنظرها، وعده‌ها و قول‌ها را در نگاهی جامع بازبینی کنیم تا شاید جریان مردمی و حاکمیتی ایجاد شده برای حمایت از جامعه مهم محیط‌بانی عقیم نمانده و وعده‌ها در گذر زمان کمرنگ و فراموش نشود .
محیط‌بانان در انتظار تصویب یک لایحه
تأسف و تألم ، بهت و شوک مجموعه احساسات محیط زیستی‌های کشور در روزهای ابتدایی وقوع این حادثه بود که با واکنش‌های مسئولان و اعلام آمادگی برای بهبود وضعیت محیط بانان همراه شد، مجلس شورای اسلامی در رأس دستگاه‌های کشور از ضرورت حمایت از محیط‌بانان و وضع قوانین جدیدسخن گفت، علی محمد شاعری ، نماینده مجلس که پیش از این در عرصه محیط زیست فعالیت داشت، در این باره ضمن اشاره به وضعیت بد معیشتی، امکانات و تسهیلات محیط‌بانان، آمادگی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس را برای بررسی فوری لایحه حمایت از محیط‌بانان اعلام کرد و گفت: زمانی که اسلحه در اختیار محیط بانان قرار می‌گیرد باید اختیارات قانونی نیز به آن‌ها داده شود. در برخی مواقع محیط‌بانان در شرایط خاص مجبور به شلیک گلوله به شکارچیان غیرمجاز می‌شوند؛ اما اغلب محیط‌بانان در محاکم قضایی برای دفاع از حقوق خود دچار مشکلاتی می‌شوند و حتی در برخی موارد، پرونده به نفع متخلفان شکار به اتمام می رسد به همین منظور تدوین قوانین حمایتی در حوزه قضایی نیز ضرورت دارد.

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار دیگر عضو مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه محیط‌بانان به عنوان حافظان محیط زیست در سخت‌ترین شرایط طبیعی زندگی می‌کنند و مأموریت‌های دشواری انجام می‌دهند، بر کوتاهی دولت و مجلس در حمایت از محیط‌بانان تاکید کرد و گفت: دولت برای حمایت بیشتر از محیط‌بانان باید لایحه ای را به مجلس ارایه کند.

نمی‌گذاریم پرچم محیط زیست بر زمین بیفتد

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم به منظور همدردی با خانواده داغداران و جامعه محیط زیست کشور در مراسم تشییع پیکر شهدای محیط‌بان حضور یافت و با تاکید بر اینکه نمی‌گذاریم پرچم محیط زیست بر زمین بیفتد، اظهار کرد: محیط‌بانان به عنوان ضابطان قضایی و زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بر اساس قانون نحوه به کارگیری سلاح از آئین‌نامه‌های مشابه با ماموران نیروی انتظامی در بهره‌گیری از سلاح سازمانی خود برخوردار هستند.

وی اعلام کرد: به زودی لایحه‌ای برای بازنگری در شرایط محیط‌بانی و برخورداری محیط‌بانان از حمایت‌های قانونی و قضایی بیشتر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت جهت طرح در مجلس دهم ارائه خواهیم داد.

محمد مجابی معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز که معتقد است شهدای محیط‌بان از انجام وظایف گذر کرده و در مقام ایثار ایستادگی کردند، از وجود سلاح بیش از حد در دست متخلفان حوزه محیط زیست انتقاد جدی کرد و از ارائه پیش‌نویس لایحه حمایت محیط‌بانان به دولت خبر داد.

در این میان شهروندان ایرانی نیز جریانی اجتماعی در حمایت از محیط‌بانان رقم زدند و با راه‌اندازی کمپین‌ها و پویش‌های متعدد بهبود وضعیت محیط‌بانان در حوزه قضایی و معیشتی را خواستار شدند و به شکل‌های مختلف درصدد همدردی با خانواده این شهدا برآمدند. آنها با قرار دادن طرح‌های گرافیکی و کاریکاتورهای مربوط به محیط‌بانان روی پروفایل خود و گذاشتن پست‌های متعدد در صفحه‌های شخصی تاثر خود را نسبت به این حادثه نشان دادند و خواستار توجه مسئولین کشور به وضعیت و مشکلات محیط‌بانان شدند.

از جمله حرکات خودجوش مردمی به منظور حمایت از محیط‌بانان تشکیل "کمپین اصلاح قوانین در حمایت از محیط‌بانان" و کمپین "#من_یک_محیطبانم" است  که حمایت از محیط‌بانان را به یک مطالبه ملی تبدیل کرد و بار دیگر هوشیاری و حساسیت مردم موجب پیگیری موضوعات مهم از سوی مسئولین شد.

هنرمندان کشور نیز از قافله این حرکت مهم عقب نمانده و حتی تعدادی از آنها در صف اول اعتراض نسبت به وضعیت محیط‌بانان قرار گرفتند و مرهمی بر زخم‌های خانواده شهدای محیط‌بان و جامعه محیط زیستی کشور شدند. 

علاوه بر  اینها به منظور پاسداشت مقام محیط‌بان اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد داد که پارک پردیسان به نام پارک "محیط‌بان" تغییر نام یابد و کیانوش جهانبخش، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بندرعباس نیز خواستار نام‌گذاری سوم تیرماه (روز شهادت دو محیط‌بان هرمزگانی) به عنوان روز "محیط‌ زیست هرمزگان" در تقویم رسمی کشور شد.

همچنین احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر در جلسه شورا پیشنهاد نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام شهدای محیط‌بان را مطرح کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور نیز طی پیامی این فاجعه خونبار را به مردم ایران تسلیت گفت و اعلام کرد: «محیط‌بانان و جنگل‌بانان عزیز ما که امروز در خط مقدم دفاع از سرمایه‌های طبیعی و شکننده کشور قرار دارند، متأسفانه آماج افراد و گروه‌هایی قرار می‌گیرند که جز مطامع خود نمی‌بینند و این راه، مسیر درست مدافعان حقوق ملت‌هاست، مدافعانی که این بار در دفاع از موهبات الهی و ایستادگی بر سر عهد خویش با مردم، جانشان را فدا کردند. مدافعانی که حیات و زندگی را برای مردم‌شان پاس می‌دارند، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود.»

حال در شرایطی که حدود 40 روز از شهادت مظلومانه محیط‌بانان  می‌گذرد امیدواریم  نام شهیدان "پرویز هرمزی، محمد دهقانی و منوچهر شجاعیان" به عنوان خط پایان رنج‌ها و اجحاف‌های جامعه محیط‌بانی کشور در یاد و خاطر تاریخ محیط زیست ایران بماند و امیدواریم که حضور پررنگ مقامات ارشد کشور و مردم در این مقوله، ثابت کند که محیط‌بانی سوژه‌ای نیست که با گذشت روزها به فراموشی سپرده شود. 

شاید لایحه "حمایت محیط‌بانان" که اخیرا توسط سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارائه شده است، در صورت تصویب یکی از بهترین ابزارها برای برون رفت از شرایط موجود باشد. محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره، با اشاره به اینکه بعد از ارائه درخواست حمایت از محیط‌بانان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور آن را به کمیسیون اجتماعی تحویل داد، به ایسنا گفت: باید نظر کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه حمایت محیط‌بانان اعمال و مراحل لازم برای رسیدگی طی شود. دولت از دستگاه‌های مختلف در مورد لایحه نظرخواهی می‌کند و بعد از آن هم کمیته تخصصی به مسئله رسیدگی خواهد کرد، سپس جمع‌بندی کمیته در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و در نهایت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

معاون توسعه، امور مجلس با بیان اینکه از دبیر کمیسیون اجتماعی تقاضا کردیم این لایحه را در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: باید ببینیم جمع‌بندی کمیسیون اجتماعی از لایحه "حمایت از محیط‌بانان"  به چه صورت خواهد بود ولی آنچه اهمیت دارد این است که قاطبه دولت علاقه‌مند هستند از محیط‌بانان حمایت کنند.

مرجع : ايسنا