به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۹ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۱۳۲۱۸
رییس سازمان محیط زیست:

از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردیم

گروه جامعه: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: طی فعالیت‌های سازمان محیط زیست در دولت یازدهم طبق وعده‌ای که گذاشتیم از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردیم.
از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردیم
معصومه ابتکار در نشستی با خبرنگاران به مناسبت پاسداشت روز خبرنگار ضمن تشکر از همراهی رسانه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: خبرنگاری محیط زیست یکی از دشوارترین عرصه‌های خبرنگاری است. رسانه‌ها در انتشار و آگاهی رسانی حوزه محیط زیست کمک‌رسان سازمان محیط زیست هستند.

وی با بیان اینکه چند اتفاق مهم در جهان در حوزه محیط زیست در حال وقوع است، گفت: آگاهی به مسائل محیط زیست در سطح رهبران و تصمیم‌گیران کشورها طی سال‌های اخیر دچار تحول اساسی شده است به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها و هیأت‌های حاکمه به اهمیت مسأله محیط زیست به دلیل آثار جهانی آن واقف شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سرعت بالای تغییرات محیط زیست که در اثر تغییر اقلیم رخ می‌دهد، افزود: این تغییرات آثار زیانبار و تخریب‌های بسیاری به دنبال دارد و برای همین سران کشورها معتقدند ممکن است فرصت کافی برای مقابله با تغییرات اقلیم وجود نداشته باشد.

ابتکار با اشاره به اینکه زباله و پلاستیک‌ها امروزه به عنوان یکی از بحث‌های مهم مطرح شده‌اند، گفت: یک سالیست که بحث زباله‌های دریایی مطرح است و روشن شده که فاجعه پلاستیک روز زمین نیست بلکه زیر دریاها است. این پلاستیک‌ها لطمه فراوانی به محیط زیست دریایی وارد می‌کند و به تدریج میزان پلاستیک‌ها از ماهی‌ها بیشتر خواهد شد که در نوع خود یک فاجعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نگرانی دیگر در حوزه محیط زیست مربوط به مسأله تنوع زیستی و گونه‌های در معرض تهدید است، اظهار کرد: کشورهای مختلف برای مقابله با قاچاق حیات وحش و چوب اقدامات متعددی انجام می‌دهند. برای مثال سوزاندن در کنیا سوزاندن 180 تن عاج فیل اتفاق افتاد و اعلام کردند که عاج زمانی ارزش دارد که روی فیل باشد. این یک حرکت نمادین برای مقابله با قاچاق حیات وحش بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری اجلاس پاریس در سال گذشته و الحاق کشورها به توافقنامه تغییرات اقلیم، اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای مختلف مراحل تصویب این توافقنامه را در پارلمان‌های خود می‌گذرانند و در چند ماه آینده شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود. نگرانی از بحث تغییر اقلیم رو به افزایش است و اخیراً روشن شده که برخی مواد زائد مربوط به جنگ‌های جهانی اول و دوم با ذوب شدن یخ‌های قطبی بیرون آمده‌اند.

ابتکار با اشاره به اینکه سال قبل بحث توسعه پایدار در دستور کار قرار گرفته و تصویب شد،‌ افزود: این مسأله رویکرد خوبی داشت که ایران نیز همراه با جامعه جهانی به این طرح پیوست. بنابراین، نفوذ توسعه پایدار در دولت‌ها تحول بزرگی محسوب می‌شود که حرکت‌های توسعه‌ای را به سمت محیط زیست هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آثار جنگ، ناامنی و خشونت بر محیط زیست و آثار تهدیدآمیزی که جنگ بر طبیعت دنیا دارد مسأله‌ای است که سال گذشته در اجلاس وزرا پیشنهاد شد، گفت:‌ قرار شد ردپای اکولوژیک و ردپای کربن جنگ مورد بررسی قرار گیرد و سازمان‌های بین‌المللی از این پیشنهاد استقبال کردند.

ابتکار با تأکید بر اینکه ایران نیز از تحولات جهانی در حوزه محیط زیست مستثنی نیست، گفت: در دولت یازدهم با رویکرد رئیس جمهور و وعده‌های انتخاباتی ایشان، از ابتدا اعلام کردیم که سعی داریم طی یک تعامل سازنده، مثبت و به دور از برخوردهای قهری با رسانه‌ها تعامل داشته باشیم، به همین منظور شکایت‌های سازمان محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط از رسانه‌ها را طی مکاتبه با وزرا پس گرفتیم و در همان مقطع قول دادیم که از هیچ رسانه‌ای تحت هیچ شرایطی شکایت نکنیم که این اتفاق هم افتاد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه ما انسان‌ها به چارچوب‌های اخلاقی خاصی متعهد هستیم، اظهار کرد: اگر مراقبت اخلاقی و تقوای الهی نباشد همه چیز را از دست می‌دهیم. اعلام کردیم که تحت هیچ عنوانی از هیچ رسانه‌ای شکایت نمی‌کنیم. اگرچه برخی رسانه‌ها در کمال ناجوانمردی همت خود را برای تخریب و حاشیه‌سازی سازمان محیط زیست گذاشتند. با این وجود از کسی شکایتی نکردیم. یکی از خبرگزاری‌ها حدود 400 خبرسازی، داستان‌سازی، دروغ‌سازی و ابهام‌آفرینی داشت که هیچ شکایتی در مورد آنها صورت نگرفت. این کارها ابهامی را ایجاد می‌کند که اصل موضوع فراموش شود.
مرجع : ایسنا