کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لاریجانی در شورای عالی استان‌ها:

شوراها به مسائل حاشیه‌ای نپردازند

ایلنا , 21 مرداد 1395 ساعت 13:18

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی به اعضای شورای عالی استان‌ها توصیه کرد که به مسائل حاشیه‌ای نپردازند.


علی لاریجانی در سی‌امین جلسه شورای عالی استان‌ها با اشاره به سخنان مطرح شده توسط نمایندگان شورای عالی استان‌ها گفت: تمامی این سخنان نشانگر آن است که تکلیف جایگاه شوراها روشن نشده و هر کس هر جور می‌خواهد، شورا را به سمتی سوق می‌دهد و در نظر خودش به صلاح کشور است، لذا نیاز است برای حل مشکلات، کار کارشناسی انجام شود.

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه در خصوص جایگاه شوراها اظهار داشت: در اصول هفتم و صدم قانون اساسی جایگاه شوراها از حیث ورود به نظام تصمیم‌گیری و در بعد نظارتی تعریف شده است، اما اصول دیگری نیز وجود دارد که شورای نگهبان در زمان تصمیم‌گیری بر آن تکیه می‌کند.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه مجلس بخشی از کارهای اجرایی را برعهده شوراها و شهرداری‌ها گذاشته است که با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد، تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌هایی که قبلا مطرح شد با تکیه بر چارچوب قانون اساسی، نظام را شامل سه قوه و رهبری که در رأس آنهاست می‌داند، لذا در این دیدگاه شوراها بیشتر جنبه نظارتی داشته و جایگاه اجرایی ندارند، بر اساس این دیدگاه حتی شهردار نیز نمی‌تواند با نظر شورا انتخاب شود.

لاریجانی ادامه داد: براساس دیدگاه دوم، امور محلی و شهری به شوراها و مردم واگذار می‌شود و بر اساس آن باید تلاش شود که به لحاظ بودجه امکانات پایداری برای شوراها فراهم کنیم به نحوی که دخالت دولت در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی بوده و مسائل فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی واگذار شود. یک بار قانونی بر اساس دیدگاه دوم از مجلس گذشت که اختیارات زیادی به شوراها و شهرداری‌ها می‌داد که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.

وی با توصیه به اعضای شورای عالی استان‌ها مبنی بر اینکه نباید به مسائل حاشیه‌ای توجه زیادی کرد، خاطرنشان کرد: مهم نیست که اسم شورا در برنامه ششم توسعه نیامده است، مهم آن است که جایگاه شورا مشخص شود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود، با بیان اینکه دیدگاهی که اختیارات زیادی به شورا می‌دهد، طرفداران زیادی دارد، ابراز داشت: این مساله لوازم زیادی می‌خواهد که وجود مجلس‌های محلی و تغییر در ساختار دولت از آن جمله است، زیرا وزیر نمی‌تواند، هم برنامه‌ریزی کرده و هم مسئولان اجرایی را انتخاب کند و این بخش را باید واگذار کند، لذا انتخاب این دیدگاه تغییر عمده‌ای می‌خواهد و حتی شاید تغییر در قانون اساسی نیاز باشد؛ بنابراین این دیدگاه هم مانند دیدگاهی که در آن شوراها بیشتر جنبه نظارتی داشته و جایگاه اجرایی ندارند، مشکلاتی را به دنبال دارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید راه میانه‌ای را انتخاب کنیم، یادآور شد: ضروری است ضمن رعایت قانون اساسی جایگاه شوراها را ارتقا دهید که این کار سازوکار خاصی را می‌خواهد و باید بحث جدی درباره مبانی قانونی شوراها داشته باشیم و آن را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به بودجه پایدار شهرداری‌ها بیان کرد: بعید می‌دانم که هیچ شورا و شهرداری از درآمد پایدار بترسد، لذا باید به لحاظ پایه‌ای وضعیت حقوقی شوراها مشخص شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شوراها برخی مواقع موفق و برخی مواقع ناموفق بوده‌اند، گفت: گاهی شوراها به دلیل عدم اطلاع از قانون مرتکب تخلف می‌شدند که مصوب شد سازوکاری در مجلس ایجاد شود تا مصوبات شوراها مورد بررسی قرار بگیرد.

لاریجانی آشنایی با قوانین حوزه کاری برای هر یک از اعضای شورا را از موارد ضروری در جهت ارتقای جایگاه شوراها دانست و اضافه کرد: با پذیرش دیدگاه میانه شوراها فعالیت خود را ادامه می‌دهند و در برخی مسائل نیز محدودیت دارند، لذا باید تا آنجا که می‌توانید، منابع پایدار برای شوراها و شهرداری‌ها ارائه کنید.

وی با تاکید بر اینکه هر دو دیدگاه مطروحه در خصوص جایگاه شوراها تعارضات حقوقی دارند و نیازمند بررسی هستند، اظهار داشت: آمادگی دارم که به مرکز پژوهش‌های مجلس بگویم؛ کارگروهی تشکیل داده و از شورای نگهبان هم بخواهم جمع‌بندی در خصوص بحث شوراها داشته باشد تا به نتیجه مشترک برسید.

رئیس مجلس ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم که معاونت قوانین مجلس کتابی تهیه کند که محتوای آن قوانینی باشد که شوراها و شهرداری‌ها با آن سروکار دارند تا اعضای شوراها از قوانین اطلاع داشته باشند.

لاریجانی با اظهار امیدواری از اینکه مسیر اداره کشور به سمت خروج از تمرکز پیش برود، تصریح کرد: تمرکز به نفع کشور نیست، اما برای حرکت به این سمت باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به شکل دادن به اقتصاد مقاومتی و توسعه همه جانبه کشور تاکید کرد: ضرورت دارد در این راستا به بخش‌های خاص آسیب دیده کشور از جمله روستاها بیشتر توجه شود، زیرا یکی از معضلات فعلی کشور آن است که تعداد زیادی از روستائیان به دلیل فقدان امکانات اقتصادی به شهر مراجعه می‌کنند، لذا در حال حاضر نسبت جمعیت روستا به شهر 30 به 70 شده است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه این نرخ جمعیتی در روستا و شهر نشانگر وجود مشکل اقتصادی در مناطق روستایی است، خاطرنشان کرد: مشکل روستاها آب، برق و بهداشت نیست، بلکه مناطق روستایی چرخه اقتصادی مطلوب ندارند بنابراین روستائیان به شهر می‌آیند و از آنجا که در شهرها هم امکانات خوبی برایشان مهیا نیست؛ حاشیه‌نشین شده و این موضوع مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند، لذا باید به سمت حل مشکلات روستاها حرکت کنیم.

لاریجانی با اشاره خشکسالی کشور گفت: در تغییرات اقلیمی نیز کشور ما در منطقه خشک قرار گرفته است و ما متاسفانه مطالعات کافی برای استفاده درست از امکانات بخش‌های مختلف کشور نداشته‌ایم. طرحی در دستور کار مجلس قرار دارد که بر اساس آن با کمک بخش خصوصی در روستاها سازوکاری برای سرمایه‌گذاری و مزایای روستایی انجام شود.

وی با یادآوری اینکه دولت‌ها امکانات خوبی تحت عنوان خط اعتباری دارند، ابراز داشت: اگر طرح‌های شما کارشناسی شده و سنجیده شده باشد به خوبی می‌توانید از این وجوه استفاده کنید. استفاده از خطوط اعتباری مطالعات خاصی می‌خواهد و شما با انجام آن می‌توانید از آن استفاده کنید. رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم ظرف سال آینده برخی چالش‌ها را در جهت روشن‌تر شدن وضعیت شوراها حل کنیم.


کد مطلب: 113566

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/113566/شوراها-مسائل-حاشیه-ای-نپردازند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir