به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۱۱۳۵۷۶
فاجعه انسانی در حلب بر اثر بمباران بي‌وقفه؛

روسيه: روزي 3 ساعت حلب را بمباران نمي‌كنيم!

گروه بين‌الملل: مخالفان سوری در حلب اعلام كرده‌اند در حالیکه اب شهر را روی صدها هزار شهروند غیرنظامی در شرق حلب قطع کرده‌اند اعلام آتش‌بس ۳ ساعته توسط روس‌ها یک ترفند و دروغ تبلیغاتی است و به زودی عملیات تصرف غرب حلب را هم آغاز می‌کنیم.
روسيه: روزي 3 ساعت حلب را بمباران نمي‌كنيم!
پزشکان باقی مانده در بخش شرقی شهر حلب سوریه که در کنترل مخالفان است باراک اوباما را ترغیب کرده اند به یاری ۲۵۰ هزار غیرنظامی در آنجا برود. به گزارش بی بی سی نامه ای که به امضای ۲۹ پزشک رسیده هشدار داده شده است که اگر حملات به مراکز پزشکی در حد فعلی ادامه یابد، ظرف یک ماه همه آنها از میان خواهد رفت. انها ار اوباما خواستند بر فراز این شهر منطقه پرواز ممنوع اعمال کند تا مانع حملات هوایی شود.

همزمان روسیه اعلام کرد که از روز پنجشنبه ۲۱ مرداد (۱۱ اوت) روزانه به مدت سه ساعت بمباران های هوایی خود را در حلب متوقف خواهد کرد. وزارت دفاع روسیه گفت که این تصمیم، به منظور ایجاد فرصت برای ارائه "کمک های بشردوستانه" به مردم تحت محاصره حلب اجرا خواهد شد. با این حال سازمان ملل متحد فورا گفت وقفه سه ساعته در حملات هوایی برای کمک به میلیون ها انسان نیازمند کافی نیست و خواستار تعلیقی ۴۸ ساعته در حملات شد.

در همين حال، منابع اعلام کردند که درگیری‌های شدیدی بین ارتش سوریه و افراد شورشی صبح امروز (پنجشنبه) در سراسر جبهه جنوب غرب حلب در گرفت و اين در حاليست كه روسیه اعلام کرده بود از امروز (پنج‌شنبه) روزانه به مدت سه ساعت عملیات نظامی خود را در اطراف حلب متوقف خواهد کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این تصمیم، به منظور ایجاد فرصت برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم محاصره شده حلب اجرا خواهد شد.

ژنرال سرگئی رودسکوی، فرمانده عملیات در ستاد ارتش روسیه به خبرنگاران گفت:‌ برای تضمین سلامت تمامی کاروان‌های بشردوستانه عازم حلب این دوره‌های آتش‌بس انسانی از ساعت ۱۰ تا یک به وقت محلی از امروز (پنجشنبه) آغاز خواهد شد و در جریان آن تمامی درگیری‌ها، حملات هوایی و توپخانه‌ای متوقف خواهد شد. این آتش‌بس انسانی امروز از ساعت بین هفت تا ۱۰ صبح به وقت گیرینویچ آغاز می‌شود اما رودسکوی تعیین نکرد که چند رو ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که سازمان ملل به اعلام این آتش‌بس در اطراف حلب به مدت سه ساعت در روز اعتراض کرده و گفته است:‌ این مهلت برای پاسخگویی به تمامی نیازهای ساکنان حلب ناکافی است. استفان اوبراین، معاون بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی گفت:‌ پاسخگویی به این همه نیاز، نیاز به دو گذرگاه دارد و ما نیاز به ۴۸ ساعت زمان برای وارد کردن تمای کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه داریم.

اوبراین تاکید کرد که به طور کامل در جریان پیشنهاد روسیه قرار نگرفته درحالی که مسائل لجستیکی پیچیده‌ای مانع از رسیدگی به وضعیت ساکنان حلب می‌شود که باید حل شود به ویژه که باید فرصت کافی به راننده‌های کامیون‌ها برای ورود به شهر و خروج از آن در امنیت کامل داده شود. معاون بان کی مون تصریح کرد: وقتی به ما سه ساعت پیشنهاد شده باید این سوال را از خود بپرسیم آیا امکان امدادرسانی ظرف سه ساعت وجود دارد یا تنها می‌توانیم به بخش اندکی از نیازها پاسخ دهیم؟

پیش از این سازمان ملل متحد خواهان آتش‌بس فوری برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم و تعمیر شبکه‌های آب‌رسانی و توزیع برق شد. این سازمان اعلام کرده است که دلیل عدم دسترسی مردم حلب به آب و برق، درگیری‌های شدیدی است که میان نیروهای دولت سوریه و مخالفان در جریان است. سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از دو میلیون تن از ساکنان شهر حلب در سوریه به آب آشامیدنی و برق دسترسی ندارند.