به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۳۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۱۱۳۷۳۹
توسط نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت آمریکا؛

"منبج" از دست داعشی‌ها آزاد شد

گروه بین‌الملل: تروریست‌های داعشی ها توسط نیروهای دموکراتیک سوریه که توسط آمریکا و ائتلاف غربی حمایت می‌شوند در پی جنگی دو ماهه، از شهر منبج فرار کردند اما حدود ۲۰۰۰ غیرنظامی را در جریان عقب‌نشینی‌شان از آخرین مقر خود در شهر منبج ربودند.
"منبج" از دست داعشی‌ها آزاد شد
سخنگوی شورای نظامی منبج که وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه است به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ تروریست‌های داعش حدود ۲۰۰۰ غیرنظامی از جمله زن و کودک را از محله السرب در شمال منبج در حومه شمالی حلب ربودند. وی خاطرنشان کرد: آنها در جریان عقب‌نشینی‌شان از منبج به سمت شهر جرابلس در مرزهای ترکیه از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کردند و این مساله موجب شد ما نتوانیم آنها را هدف قرار دهیم.

منبج در کنار دو شهر جرابلس و الباب یکی از مهمترین مقرهای داعش در استان حلب در شمال سوریه است و به لحاظ اینکه در خط اصلی امدادرسانی داعش بین استان رقه، مقر اصلی داعش و مرزهای ترکیه قرار دارد و آزادسازی آن موجب محاصره داعش می‌شود، از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: غیرنظامیان با ۵۰۰ خودروی وابسته به داعش به سمت شهر جرابلس برده شدند.

داعش معمولا برای ممانعت از هدف قرار گرفتنش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این اولین بار نیست که داعشی‌ها غیرنظامیان را می‌ربایند. در پی درگیری‌های شدید در ژانویه در دیر الزور در شرق سوریه نیز داعش حدود ۴۰۰ غیرنظامی را در ضاحیه البغلیه ربود و بعدها تنها ۲۷۰ تن آنها را آزاد کرد. نیروهای داعش در روزهای گذشته در پی عقب‌نشینی تدریجی‌شان از محله السرب در منطقه مربع امنیتی در مرکز منبج سنگر گرفته بودند.

درویش گفت:‌ غیرنظامیان ربوده شده از ساکنان محله السرب هستند در حالی که دیگران از مربع امنیتی و محله‌های دیگر ربوده شده‌اند و نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند ۲۵۰۰ تن دیگر را که در دست داعش گروگان بودند، آزاد کنند. نیروهای دموکراتیک سوریه در حال حاضر در حال پاکسازی محله السرب برای جستجوی داعشی‌ها هستند. دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که از زمان عملیات برای آزادسازی منبج حدود ۴۳۷ غیرنظامی از جمله ۱۰۵ کودک کشته شده‌اند و ۲۰۳ تن آنها در حملات ائتلاف ضد داعش در منبج و حومه آن کشته و بقیه در درگیری‌ها و بمباران‌ها کشته شده‌اند.

همچنین ۲۲۹ نیروی عضو نیروهای دموکراتیک سوریه در مقابل ۱۰۱۹ داعش طی درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه عصر جمعه از تسلط کامل بر شهر استراتژیک منبج در پی بیرون راندن داعش از آنجا خبر دادند. شرفان درویش گفت:‌ تقریبا شهر به طور کامل دست ماست و نیروهای داعش به خارج فرار کرده‌اند. در این راستا یک مسئول در پنتاگون اظهار داشت که داعش در آستانه شکست است چرا که نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند بخش اعظمی از شهر را تحت کنترل خود بگیرند. گوردون تروبریج، سخنگوی اطلاع‌رسانی پنتاگون تصریح کرد که به رغم مشکلات و درگیری‌ها در منبج داعش در آستانه شکستی علنی است چرا که سیطره خود بر منبج را از دست داد.

جانسون: اسد جایی در آینده سوریه ندارد
وزیر امور خارجه انگلیس استفاده از تسلیحات شیمیایی در حملات هوایی صورت گرفته به شهر حلب را که دولت آمریکا مدعی است توسط نظام سوریه صورت گرفته، محکوم کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: اگر صحت گزارشات در خصوص حملات با گاز کلر به مناطق تحت کنترل مخالفان سوری ثابت شود، باید گفت که این حملات کاملا "منزجر کننده" و "شنیع" هستند.

این اظهارات وی پس از آن مطرح شد که الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد" اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه دولت دمشق از سلاح‌های شیمیایی در شهر حلب استفاده کرده است." سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز اعلام کرد: گزارشات مربوط به احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به شدت نگران کننده هستند. جانسون مدعی شد: "دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و روسیه همچنان به بمباران بخش‌هایی از شهر حلب ادامه می‌دهند و من به شدت نسبت به ثابت شدن گزارشات حملات گاز کلر که واقعا شنیع و منزجرکننده است نگران هستم."

وی افزود: ما صریحا استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط هر کس در هر کجا را محکوم می‌کنیم و با سازمان ملل و دیگر شرکا برای پی بردن به حقیقت و محاکمه مسئولان این اقدام شنیع همکاری خواهیم کرد. جانسون گفت: اگر ما برای جلوگیری از تخریب‌ها و تراژدی‌های آن اقدامات بیشتری انجام ندهیم، جامعه بین الملل مسبب شکست مردم سوریه خواهد شد. ما باید دسترسی دائمی بشردوستانه و پایان این اقدامات "کورکورانه" و حملات روسیه به مناطق غیر نظامی از جمله مراکز درمانی را تضمین کنیم. اخیرا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صحبت کردم و این درخواست را با او مطرح ساختیم. وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «ما همچنین باید برای دولت اسد روشن کنیم که در "شکنجه وحشیانه" مردم پیروزی وجود ندارد. اسد جایی در آینده سوریه ندارد. در نهایت راه حل در سازش سیاسی پایدار بر مبنای گذار از دولت اسد است و انگلیس برای حمایت از این مساله هرکاری می‌کند.»