به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۱۱۳۷۴۵

مقایسه کودتاچیان ترکیه با نیروهای نازی

گروه فرهنگی:«الیف شافاک» نویسنده سرشناس ترکیه‌ای در سخنان اخیر خود، کودتاچیان ترکیه‌ای را با نازی‌های آلمانی مقایسه کرد.
«الیف شافاک» رمان‌نویس ترکیه‌ای که در استانبول و لندن زندگی می‌کند، در مصاحبه اخیر خود گفت: طراحان کودتای ۱۵ جولای ترکیه با نیروهای نازی «هیتلر» هیچ فرقی ندارند.«شافاک» که رمان‌های «چهل قانون عشق» و «پنهان» را به نگارش درآورده، انفجار ساختمان مجلس ترکیه را با حملات نیروی هوایی نازی‌ها به وست‌مینستر مقایسه کرد و گفت: آن‌هایی که به خشونت و توطئه متوسل می‌شوند، در جهان متمدن هیچ نوع حقانیت اجتماعی ندارند.

این نویسنده که تاکنون ۱۳ کتاب منتشر کرده، به شب «تاریک و وحشتناک»ی اشاره کرد که ۲۴۰ تن در ترکیه کشته و حدود 2200 نفر با ورود تانک‌ها به خیابان‌های استانبول و آنکارا زخمی شدند.«شافاک» همچنین افزود: آن‌ها تلاش کردند دولت منتخب و رئیس‌جمهور کشور را با اسلحه و تانک سرنگون کنند؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها قابل پذیرش و توجیه نیست.او در ادامه اظهار کرد: واضح است که جنبش «گولن» دو جنبه داشت. مدرسه‌ها، فرهنگ و تحصیلات وجه قابل مشاهده و مثبت آن‌ها بود.

متاسفانه به نظر می‌رسد یک جنبه تاریک هم در اقدامات آن‌ها وجود دارد... شب ۱۵ جولای بود که این جنبش چهره زشت خود را با وحشتناک‌ترین شکل خود نشان داد.«فتح‌الله گولن» واعظ، نویسنده و تدریس‌کننده علوم اخلاقی و الهیات ساکن پنسیلوانیاست که متهم اصلی کودتای نافرجام اخیر به حساب می‌آید. اعضای جنبش «هزمت» او در جامعه، رسانه‌ها و سیستم قضایی ترکیه حضور پررنگی دارند. «شافاک» در سخنانش به اقدامات فرهنگی و برنامه‌ریزی‌های جنبش منتسب به او در مدرسه‌ها و موسسات آموزشی اشاره می‌کند.او همچنین متهم و دستگیر کردن افراد دانشگاهی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و افراد بی‌گناه پس از جریان کودتا را یک دشمنی شخصی خواند.
مرجع : ایسنا