به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۱۱۳۸۳۹
رفتار صحیح زوجین در مواجهه با خیانت، راهی برای تداوم زندگی مشترک

خیانت همسران اولین عامل طلاق در ایران

گروه جامعه: مدیرکل اسبق دفتر آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی گفت: در موضوعاتی که این روزها برای طلاق عنوان می شود مقوله بیکاری و خانواده‌های نابسامان بیشتر از بقیه موارد خودنمایی می‌کند.
خیانت همسران اولین عامل طلاق در ایران
دکتر سید هادی معتمدی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل طلاق در کشور ایران مشکلات جنسی است و وقتی به این مسئله پرداخته می شود دو مورد بسیار حائز اهمیت است، اینکه چرا این مشکلات ایجاد می شود و دوم، دلیل آشفتگی خانواده در هنگام بروز این مشکل است. وی با بیان اینکه بحث خیانت و افزایش آمار ازدواج های سفید از مهمترین دلایل آشفتگی خانواده است، تصریح کرد: خیانت، یکی از دردناک ترین مسائل برای زوجین بوده و اینکه خانمی بفهمد که شوهرش رابطه جنسی با فرد دیگری برقرار کرده و این رابطه را به رابطه با او ترجیح می دهد، مهمترین ضربه ای که در این اتفاق وارد می شود بحث تحقیر همسر است.

معتمدی در ادامه با اشاره به دلایل بروز خیانت زوجین اضافه کرد: انتخاب همسران معمولاً در ایران با آگاهی صورت نمی گیرد و در بسیاری مواقع تأکید بر مسائل مالی و زیبایی جزو معیارهای واقعی انتخاب همسر قرار می گیرد. وی از عدم وجود رابطه گرم بین همسران به عنوان یکی دیگر از عوامل خیانت همسران نام برد و گفت: این پدیده معمولاً در مواقعی رخ می دهد که هر کدام از زوجین برای هم وقت کافی نمی گذارند. این آسیب شناس اجتماعی گفت: عدم داشتن هدف و امکان ایجاد تغییرات شدید در معیارهای ذهنی انسان پس از ازدواج از دیگر علل خیانت همسران به یکدیگر است.

وی اضافه کرد: مشاهده شده که افراد برای خوشایند طرف مقابل قول ها و پیشنهاداتی داده که به دلیل نداشتن یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده و نبود یک هدف نهایی در پشت آن، این حرف ها صرفاً برای جلب طرف مقابل بیان گردیده و بعد از ازدواج با تغییر در معیارهای ذهنی، فرد به ناتوانی بر تحقق وعده های پیش از ازدواج تأکید و اقرار می کند و در این حالت است که یک طرف احساس می کند که کلاهی بر سرش رفته است و همین موضوع زمینه ساز خیانت خواهد شد.
معمتدی در ادامه خاطرنشان کرد: عادت به زندگی بی بند و بار در گذشته موجب بروز پدیده خیانت در زندگی زناشویی همسران می شود، به طوری که رفتارها و رابطه های جنسی متعدد در قبل از ازدواج تأثیر خود را بعد از ازدواج در کشاندن افراد به روابط متعدد جنسی خارج از محیط خانواده می گذارد.

وی ادامه داد: نیازهای عاطفی و جنسی که طرفین توانایی ارضای آن را ندارند، افراد را به سمتی سوق خواهد داد که این نیازها تأمین شود که در زن ها بیشتر خلاء نیازهای عاطفی و در مردها عدم تأمین نیازهای جنسی از عوامل مهم خیانت شمرده می شود. اختلالات روحی و روانی و ایجاد احساس تنهایی می تواند افراد را به سمت طلاق سوق دهد که از این موارد می توان به تغییر رفتارهای ناگهانی همسران اشاره کرد که می تواند به دلایلی نظیر مشکلات کاری مرتبط ایجاد شود. این رفتار باعث بروز شک در طرف مقابل می شود و در ادامه زندگی زناشویی با افزایش بروز شک های پیاپی که می تواند ریشه در اختلالات روانی داشته باشد در ابتدا زوج یا زوجه به فکر طلاق افتاده و اگر توانایی انجام آن را نداشته باشد به فکر تلافی افتاده که باعث بروز خیانت خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نداشتن فرزند و علاقه شدیدی که مردان به امر بچه دار شدن دارند می تواند از مواردی باشد که در بروز خیانت مطرح می شود که درآن مرد بخاطر ناتوانی همسرش در بچه دار شدن به سراغ زن دیگری می رود تا صرفاً بتواند از او صاحب فرزندی شود. معتمدی بیان داشت: عدم اعتماد و بدبینی و تهمت زدن های مداوم که می تواند در اثر بروز یک خطای کوچکی ایجاد شده باشد با شماتت های پی در پی یکی از طرف ها باعث می شود که فرد با مواجهه با این هجمه تهمت ها به این نتیجه برسد که به خیانت دست بزند.

رفتار صحیح زوجین در مواجهه با خیانت

وی در ادامه با اشاره به رفتار صحیح زوجین در مواجهه با خیانت اظهار داشت: در مواجهه با خیانت از حرکات تکانه ای باید پرهیز کرد و در این مواقع بهتر است با اندیشیدن به این موضوع که اگر زوج یا زوجه قصد طلاق دارند حداقل به این بیشتر فکر کنند که چه زمانی طلاق را اجرا کنند. این رفتارشناس اجتماعی ادامه داد: بدین منظور با اجتناب از حرکات تکانه ای باید به حرکات عقلانی متوسل شد و قبل از هر چیز باید احساساتی که ممکن است برای همسران رخ دهد نظیر: کینه، خشم و انتقام را همسران در خود درمان کنند و بعد در حالت طبیعی و بدون توجه به خیانت رخ داده شده و با مشورت با افرادی که با خیانت مواجه شده اند و مطالعه کتاب هایی در این زمینه به این موضوع بپردازند که آیا می توانند راه حلی به جز طلاق جستجو کنند؟

وی اضافه کرد: بهتر است در زمان بروز خیانت از سوی هر یک از زوجین قبل از اقدام به طلاق، زوجین مقداری به خودشان بپردازند و در این شرایط از طرف مقابل که خیانت کرده علت های آن را جویا شوند، آنها را بر روی کاغذ بنویسند و بعد از بررسی کامل آن با دقت به این توجه کنند که تا چه اندازه در بروز این رخداد خودشان مقصر بوده اند. هادی معتمدی در پایان تأکید کرد: سرانجام زوجین با درمیان گذاشتن قصد طلاقشان با طرف مقابل با او در خصوص راهکارهای پیشنهادی به عنوان جایگزینی برای طلاق صحبت کنند شاید همسران از این طریق با ارائه راه حل هایی در جهت جبران خطای خود برآمده و بعد با در نظر گرفتن اینکه آیا در صورت طلاق، لطمات بیشتری متوجه آن ها نیست و ارزیابی دقیق این موضوع، تصمیمی عاقلانه از سوی زوجین اتخاذ شود.