به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۶ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۱۱۴۰۲۸
دبیرکل حزب ندای ایرانیان:

گویا مشهد جزء قلمرو حاکمیت نیست!

گروه سیاسی: دبیرکل حزب ندای ایرانیان با انتقاد از نحوه برخورد دلواپسان نسبت به عملکرد دولت، تنها هدف این جریان را تخریب دولت دانست و به جریان محافظه‌کاری توصیه کرد اجازه ندهد مدیریت این جریان به دست افراد تندرو بیافتد.
گویا مشهد جزء قلمرو حاکمیت نیست!
مجید فراهانی در گفت‌وگو با ا‌یلنا، با اشاره به تخریب دولت با اتکا به اتاق‌های فکر برنامه‌ریزی شده و به‌منظور ایجاد تغییر در نتیجه انتخابات سال آینده اعلام کرد: دولت تدبیر و امید همچون هر دولت دیگری نقاط قوت و ضعف خود را دارد و به همین دلیل سوال اساسی از اعضای اتاق فکر تخریب که به‌صورت منظم جلسات و اقدامات مداوم برای سیاه‌نمایی و تیره و تار نشان دادن عملکرد دولت دارند این است که آیا واقعاً دولت روحانی هیچ نقطه قوتی ندارد و هیچ اقدامی در جهت توسعه کشور انجام نداده است که اینگونه بی‌محابا و غیر منصفانه یک‌طرفه فقط به تخریب می‌اندیشید؟

با روش‌های غیراخلاقی دولت را تخریب می‌کنند
او خاطرنشان کرد: چرا تمام دغدغه و تلاش مخالفان دولت و رادیکال‌ها در جهت تخریب، منکوب کردن، تولید نفرت، تقدیس خشونت و متصف کردن دولت به هر اقدام نادرست است و برای این‌که بتوانند نکته‌ منفی ولو کوچکی را را به دولت متصف کنند صدها مقدمه می‌چینند. در حالی که این روش‌های غیراخلاقی از هر کسی سر بزند، زشت است. شاهد هستیم که مدعیان با روش‌های غیراخلاقی، غیراعتقادی و غیردینی، و با اتکا به روش‌هایی همچون تخریب، دروغ و منکوب کردن حریف برای دستیابی به یگانه هدف خود که همانا زمین زدن دولت است، اقدام می‌کنند و این در حالی است که با توجه به شرایط منطقه‌ای کشور نهایتاً دود این اقدامات به چشم کشور و نظام خواهد رفت.

چرا مدعیان تاکنون در مقابل حیف و میل‌ها ساکت بوند
این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که هرچند پرداختهای حقوق و دستمزدهای کلان دولتی و حکومتی در شرایط فعلی اقتصادی کشور پذیرفته نیست، اظهار داشت: سوال این‌جاست چرا این منتقدان امروز زمانی که خودشان نماینده مجلس بودند و دولت را در اختیار داشتند، کوچکترین دغدغه‌ای در خصوص انواع حیف و میل‌های متعدد در کشور نداشتند و زمانی که همه چیز در دستشان بود بفرمایند چگونه ۸۰۰ میلیارد دلار بودجه کشور را مدیریت کردند؟

او ادامه داد: چرا خیانت‌ها و روش‌هایی که منجر انواع حیف و میل درآمدهای کشور شد هرگز مورد توجه منتقدان امروز حقوق‌های کلان نبوده و نیست. فقط به عنوان یک مثال آیا می‌دانید هر روز تاخیر در پروژه‌های میادین مشترک نفت و گاز همچون پارس جنوبی به چه میزان به کشور لطمه می‌زند؟ فراهانی تصریح کرد: بنابر محاسبه ما، هر روز تاخیر در اجرای فقط یکی از پروژه‌های پارس جنوبی، ‌بیش از بیست میلیون دلار روزانه به کشور لطمه و ضرر به بار آورده است. چرا مسبب تحریم ها و روندهایی که منجر به این شد که کشور در وارد کردن کوچک‌ترین اقلام تجهیزاتی برای توسعه این پروژه‌ها به مشکل بخورد و فروش نفت کشور به زیر ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد و عملاً کشور به حالت فلج اقتصادی رسید،‌ هرگز مورد انتقاد مدعیان قرار نگرفت.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: آیا اتخاذ روندهایی که موجب رکود پروژه‌ها و نهایتا منجر به ریخته شدن تمامی درآمدهای احتمالی کشور به حلقوم قطر که به‌اندازه استان قم مساحت ندارد ولی در مقاطع طولانی بیش از سه برابر ایران از میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی دنیاست، استفاده کرد خیانت به کشور نیست؟ تاره مدعیان خواب نما شدند و به یکباره از خواب اصحاب کهف بیدار شده‌اند و متوجه شده‌اند که عده‌ای در کشور حقوق و دستمزد بالا دریافت می‌کنند؟

بدهی‌های بانکی دولت احمدی‌نژاد به معضلی جدی تبدیل شده است
او همچنین با اشاره به بحث بدهکاران بانکی خاطرنشان کرد: در زمان دو دولت قبل بدهکاران بزرگ بانکی فعلی با ازای یک نامه دولتی، بانک‌ها را موظف می‌کردند تا هر میزانی که طلب می‌کردند، از سرمایه کشور و بیت‌المال به ایشان بپردازند و این مسئله امروز به معضلی جدی برای نظام بانکی کشور شده و مطابق آمار منتشره بیش از ۹۰۰ نفر از آنها بدهی بالای ۱۰ میلیارد تومان به بانک‌ها دارند و حتی حاضر نیستند، اصل پول دریافتی را به اقساط برگردانند. با این حال، حتی یک اعتراض خشک و خالی از مدعیان امروز در خصوص این حیف و میل ها شنیده نشد.

سه قوه و همه ارگان‌ها و نهادها فیش‌های حقوقی خود را ارائه کنند
فراهانی با تاکید بر این‌که انتظار داریم همه ارگان‌ها و نهادهای داخل و خارج قوا اعم از هر سه قوه و نیز نهادهای فرا قوه‌ای فیش‌های حقوقی خود را ارائه کنند، گفت: آقای روحانی مانند هر مسئول دیگر در کشور قداست وحیانی ندارد و می‌توان او را نقد کرد و ایرادها و فرصت‌های قابل بهبود دولت را دلسوزانه یادآور شد، اما نقد سازنده با تخریب براندازانه تفاوت فاحش دارد. او با اشاره به اینکه همه می‌دانیم زندگی سیاسی آقای روحانی با جریان محافظه‌کار و اصولگرا شکل گرفته و از ابتدای فعالیت سیاسی خود تا امروز عضو جامعه روحانیت مبارز بوده، یادآور شد: هرچند آقای روحانی سال‌های متمادی بعد از آقای ناطق نوری به‌عنوان چهره دوم جریان محافظه‌کار در مجالس مختلف کشور بوده اما جریان اصلاحات در دور اول ریاست جمهوری ایشان باتوجه به مجموعه عملکرد و دیدگاه‌های تحول‌گرایانه ایشان همواره از وی حمایت کرده است.

بی‌توجهی دلواپسان نسبت به خشکسالی و مسائل مهم محیط‌زیستی
دبیرکل حزب ندای ایرانیان با تاکید بر لزوم حفظ دوستی انتقادآمیز و حمایت منتقدانه نسبت به دولت، گفت: محور عربی، عبری و داعش چشم طمع دوخته‌اند که این کشور روی آرامش نبیند و خطر جنگ و درگیری همچنان در مرزهای ما کشور را تهدید می‌کند؛ علاوه بر آن خشکسالی به زعم کارشناسان تا ده برابر خسارات جنگ تحمیلی به کشور آسیب وارد کرده و کارشناسان محیط‌زیست از وقوع خشکسالی شدید طی سه دهه آینده اظهار نگرانی شدید می‌کنند و هشدار می‌دهند درصورتی که به موقع واکنش نشان ندهیم، بیش از دو سوم از خاک کشور ظرف کمتر از دو دهه غیرقابل زیست و سکونت خواهد شد به گونه‌ای که دولت مجبور شد همین هفته گذشته بیش از ۲۵ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی کشور برای مقابله با اثرات خشکسالی برداشت و برنامه‌ریزی هزینه کند اما آیا مدعیان و دلواپسان به این چالش‌ها و مسائل حیاتی کشور هم توجه می‌کنند؟

مردم نسبت به انگیزه انتقاد بی‌اساس دلواپسان آگاهی دارند
این فعال سیاسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره قراردادهای نفتی و علت انتقاد دلواپسان، گفت: توصیه دلسوزانه ما به جریان محافظه‌کار به‌عنوان جریانی ریشه‌دار در کشور که بدنه اجتماعی سنتی قابل اعتنا در کشور دارد، این است که نگذارند مدیریت این جریان در دست افرادی قرار گیرد که ثمره‌ فعالیت‌شان، چیزی جز در انزوا قراردادن و منکوب کردن این جریان سیاسی نبوده است. امروز برخی افراد که مدعی رهبری این جریان هستند، بدون ارائه برنامه بدیل برای اداره کشور صرفاً به سیاه‌نمایی می‌پردازند و مردم نیز در گذر زمان نسبت به این روش و منش ها آگاهی پیدا کرده‌اند و چنین رویکردهایی را نمی‌پذیرند.

هدف مدعیان از زیرسوال بردن قراردادهای نفتی، زمین‌گیر کردن دولت است
او گفت: روشن است که هدف بسیاری از از زیر سوال بردن های مفاد قراردادهای سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز صرفاً زمین‌گیر کردن دولت و وزارت نفت است و مردم نیز به‌خوبی نسبت به این مسئله آگاهی دارند. چرا این منتقدان بجای تهاجم و سیاه نمایی مفاد قرارداد مناسب موردنظر خود را برای سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در میادین نفت و گاز ارائه نمی‌کنند؟ هنگامی که بدون برخورد اثباتی و ارائه پیشنهاد جایگزین صرفاً نوع قراردادها را زیرسوال می‌برید، یک ناظر بی‌طرف بیرونی متوجه می‌شود که تنها هدف مخالفان جلوگیری از جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و عقد قراردادهای نفتی توسط دولت است و در شرایطی که امروز حتی عراق به‌عنوان یک کشور درحال جنگ، از میادین مشترک بال ایران بیش از ما برداشت و استفاده می‌کند و برداشت ایران از میادین مشترک نفت و گاز یک دهم شیخ‌نشین‌هاست چه طرح ابتکاری در چنته مدعیان برای جذب سرمایه‌گذاری توسعه این میادین وجود دارد؟

طوری عمل می‌کنند گویا استان خراسان جزو قلمرو حاکمیت نیست
دبیرکل حزب ندای ایرانیان اضافه کرد: آن‌چه مسلم است، چنین رویکردهای منفی‌گرایانه منجر به رشد جریان اصولگرایی در کشور نمی‌شود و مردم به‌خوبی متوجه می‌شوند که برخی از دوستان صرفاً با زیرسوال بردن اقدام‌های طرف مقابل و اتهام‌زنی‌هایی غیراخلاقی، غیردینی و غیرارزشی به دنبال زمین زدن دولت با هر بهانه‌ای هستند. او همچنین با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی دولت، اعلام کرد: متاسفانه تیم دولت حتی در دفاع از خود و تبیین شرایط و برنامه‌هایش لکنت زبان دارد و هنگامی‌که دولت خود چنین ضعفی داشته باشد، قطعاً کمتر می‌تواند از رسانه‌های دیگر خارج از دولت حمایت چندانی طلب کند. فراهانی افزود: متاسفانه دولت در بسیاری از مواقع گویا هیچ خط قرمزی ندارد و افرادی خاص می‌توانند با روش‌های ملوک‌الطوایفی به‌گونه‌ای عمل کنند که گویا مثلا شهر مشهد و استان خراسان جزو قلمرو حاکمیت نیست و لازم است، دولت در این موارد، قاطعانه ورود کند و از حقوق ملت دفاع کند.

ضعف بزرگ دولت؛ عدم استفاده از نخبگان و کارشناسان خارج از دولت
او گفت: شاید مهمترین ضعف دولت، چگونگی کمک گرفتن از نخبگان، کارشناسان و نهادهای خارج از دولت بوده است. به همان میزان که اتاق‌های فکر تخریب به صورت منظم مشغول سیاه‌نمایی و زیرسوال بردن عملکرد دولت هستند، اتاق‌های فکر سازنده برای تشریک مساعی و کمک به دولت هرگز تشکیل نشده‌اند. به عنوان مثال دولت هرگز به فکر تشکیل اتاق‌ فکر رسانه‌ای یا سیاسی با حضور مسئولان رسانه‌های رسمی کشور یا دبیران‌کل احزاب و کارشناسان مختلف خارج از دولت نبوده است و عملا علاقه به تک‌روی در تحرکاتش نشان داده که به نفع دولت نیست.

لزوم بازطراحی کابینه براساس فضای حاکم بر مجلس جدید
این فعال سیاسی همچنین افزود: دولت فعلی روحانی در تعامل و معلول انحصار ترکیب مجلس گذشته بوده است، لیکن در شرایط جدید دولت باید خود را بازطراحی کند و بازمهندسی ترکیب خود خصوصا در استان‌ها فضای جدید خلق کند. مدیریت تغییرات در دولت به خوبی انجام نشده و امیدواریم در ایام پیش رو شاهد این تغییرات مثبت باشیم. او در پاسخ به سوالی درباره وعده‌های انتخاباتی سیاسی دولت درخصوص مسائل دانشگاهی، ممنوع‌التصویری خاتمی و رفع حصر و فعالیت بیشتر احزاب، گفت: ممهمترین مسئله‌ای که دولت باید به آن توجه کند، جلوگیری از ایجاد فضای یاس و ناامیدی در میان مردم و نخبگان اجتماعی است. مخالفان دولت، به‌شدت سعی دارند این‌گونه القا کنند که با روی کار آمدن دولت، فضای سیاسی و اجتماعی هیچ تغییری نکرده و همچنان در بر روی همان پاشنه می‌چرخد تا بتوانند ناامیدی از دولت را در جامعه پمپاژ کنند.

مهمترین خطر ناامیدی نخبگان، ظهور فرصت‌طلبان عوام فریب است
فراهانی با یادآوری وقایع مربوط به شورای شهر دوم در سال ۸۲ که منجر به روی کار آمدن احمدی‌نژاد در سال ۸۴ شد، تصریح کرد: در فضای منازعه و نا امیدی نخبگان اجتماعی و متعاقباٌ مردم ، فرصت طلبان ظهور می کنند و به همین دلیل نارضایتی نخبگان و مردم بخاطر عدم تحقق وعده‌های سیاسی دولت، می‌تواند بار دیگر منجر به ظهور فرصت طلبانی دیگر از نوع احمدی‌نژاد در کشور شود که آن را احمدی‌نژادیسم نامیده‌ایم. مسئله ما شخص احمدی‌نژاد که تمام شده است، نیست. مشکل ما احمدی‌نژادیسم و روی کار آمدن فرصت‌طلبانی کم‌مایه، غوغاسالار و عوام‌فریب است که دولت باید به شدت به این مسئله توجه کند و بداند که نیازمند ایجاد فضای بانشاط سیاسی و بازسازی فضای سیاسی و مدنی در تشکل‌های سیاسی، فضای دانشگاهی و جامعه مدنی است تا از این طریق با موج ناامیدی در کشور که آبشخور ظهور فرصت‌طلبان است، مبارزه کند.

اگر روحانی حداقلی از مطالبه‌های ما را برآورده کند، از ایشان حمایت می‌کنیم
فراهانی در پایان و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: جریان مخالف دولت به شدت علاقمند است که فضای سیاسی کشور را زودهنگام انتخاباتی کند و این درحالی است که هنوز زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی است. ورود زودهنگام به بحث‌های انتخاباتی، مانع از توجه به تحقق برنامه‌های دولت در سال پایانی می‌شود لذا بهتر است اجازه دهیم دولت در سال چهارم خود همچنان با فراغ بال کار خود را ادامه دهد.