به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۳۸
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۹ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۱۱۴۰۹۲

با «نسل فولادین ایران» چه کردید؟

نوید قائدی

گروه جامعه: اگر ادوار مختلف تاریخ ایران بررسی گذرا و اجمالی هم نماییم متوجه خواهیم شد مردم این سرزمین بزرگ و کهن با انوع سختی‌ها و مخاطرات روبرو بوده اند، مانند جنگ‌های عمدتا ناخواسته، قحطی و گرسنگی، بیماری‌های مسری، اسارت و استعمار، فقر و ده‌ها مخاطره دیگر که گفتن آنها از حوصله این مقال خارج است، اما نسل کنونی ما چگونه است؟

نسل چشیدن طعم انقلاب و دگرگونی‌های عمده و اساسی در کشور، طعم جنگ، جنگ زدگی و ویرانی‌های دوران آن، طعم فقر و سختی، طعم تحریم، طعم بازی‌های سیاسی داخلی چپ و راست، طعم اختلاس‌های بزرگ، طعم مبارزه با استکبار جهانی، طعم رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، فحشا، طعم دوران طلایی تصادفات و کشته‌های جاده‌ای و سقوط‌های هوایی، طعم کشتارهای وحشیانه حجاج، طعم بیکاری‌های بی‌سابقه جوانان و فشارهای روحی و روانی وارد شده بر خود و خانواده، طعم مهاجرت‌های بی‌سابقه روستاییان، طعم مهاجرت‌های نخبگان، طعم اختلاف‌های شدید طبقاتی، طعم ماشین‌های لوكس و مدرن، طعم محلات وامانده از پروسه توسعه و پیشرفت، طعم گسترش قارچ ‌گونه بانک‌ها و موسسات مالی و اقتصادی و صدها طعم تلخ دیگر ... این نسل گویا نسل همه چیز و هیچ چیز است، اگر قدری انصاف باشد باید نام این نسل را نسل «فولاد آبدیده» گذاشت زیرا اکثر ایرانیان این مقطع زمانی متحمل پذیرش انواع مخاطرات و ناملایمت‌ها و سختی‌ها و مشقت‌ها شده‌اند.

البته بماند که درصد اندکی از ایران‌نشینان به واسطه همین انقلاب و جنگ و تحریم و. . . توانستند برای خود مال و منال و موقعیتی دست و پا نمایند و امروز جز طبقات مرفه و البته طلبکار جامعه باشند. در عصر نسل فولاد ایران، همین نسل قلیل حریر و ابریشم، توانسته‌اند دل همه را به درد آورند، امید‌های مردم را مخدوش نمایند و اشک همگی ایران دوستان حقیقی را جاری نمایند، جالب است بدانید اکثر کسانی که به طرف مردم و کشور خود جفتک پرانی می‌کنند همین قشر قلیل تافته جاده بافته هستند که هر از چند گاهی مانند در قالب افرادی همچون زنجانی، خاوری و صدها نفر دیگر سر بر می‌آورند و هر گاه لازم شد با فرار از کشور و پناه بردن به دامان بیگانگان به کشور و ملت خود پشت پا می‌زنند، جالب و تاسفبار اینکه اینان قبل از رسوایی‌هایشان با رفتارهای ریاکارانه شبیه گرگ‌هایی در قالب بره هستند که با مظلوم‌نمایی و تقدس نمایی دم از خدمت به مردم هم می‌زنند!

مگر نه در طول دوران بعد از انقلاب یار و یاور این کشور مردمان زجر کشیده کوچه و خیابان‌ها بودند که در دوران سخت دفاع از کشور سینه چاک دادند، هر کجا نیاز بود صادقانه در صحنه‌ها حضور داشتند و دارند، گله این است، چرا این مردم باید در محلات ضعیف نشین در سختی و مشقت باشند، چرا باید نحوه توزیع امکانات در جامعه طوری باشد که پولدارترها سهم بیشتری از خدمات عمومی و رفاه داشته باشند، آیا این ضعف برنامه ریزی و دید ناصحیح به جامعه نیست چرا باید بهترین پارک‌ها و مراکز درمانی و تفریحی در محلات بالای شهرها قرار گیرد، چرا شهرهای کوچک باید از امکانات کمتری برخوردار باشند و چرا در روستاها برنامه ریزی‌های جامعی جهت ارتقای وضعیت فرهنگی و معیشت آنها صورت نمی‌گیرد.

سالیان دراز است که قاطبه مردم ایران تشنه عدالت و عدالت‌خواهی هستند و هر کجا بی‌عدالتی باشد دل‌هایشان به درد می‌آید، خدا می‌داند مردم در برابر فشار تحریم‌ها و تحمل ابایی ندارند اما شنیدن حیف و میل بیت المال و خورده شدن آن توسط افرادی ناصالح، هزاران برابر بیشتر به آنان صدمات روحی و روانی وارد می‌نماید. اگر حکومت و دولت می‌خواهد مردم را از خود راضی و خشنود و آستانه تحمل آنان را در برابر سختی‌ها و مشقات بالا ببرد، باید با تمامی مفسدان و رانت خواران چه سیاسی و اقتصادی، برخورد عملی و واقعی و نه گذرا و با نگاه سیاسی و جناحی داشته باشد و مردم طعم این برخوردها و اثرات آن را لمس نمایند در غیر این صورت درب‌ها بر همین پاشنه‌ها خواهند چرخید!

mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۹ ۲۱:۴۷
تنها راه مبارزه با اختلاس ، رشوه ، حقوق های نجومی و .... برخورد با دانه درشتها در هر پست و منصبی است اگر مثل چین با فرزند نخست وزیر و رئیس جمهور برخورد کرد با دانه درشت ها برخورد می شد دیگر شاهد این فسادهای گسترده نبودیم اگر روزیکه به یک شرکت خارجی رشوه داده شد در حالی که شرکت خارجی که رشوه دهنده بود برخورد صورت گرفت ما اینجا با رشوه گیرنده هیچ برخوردی انجام ندادیم که همان موقع برخورد قاطعی صورت می گرفت شاهد خیل عظیم فساد نبودیم ...... (342364)