به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۹ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۱۴۱۶۰
تلاش آمریکاستیزان در ناموفق نشان دادن برجام

مخالفت با برجام سیاسی کاری است

گروه سیاسی: صادق زیباکلام با اشاره به انتقادات اصول گرایان تندرو نسبت به برجام گفت: من از مذاکرات هسته ای، توافق لوزان، توافق هسته ای تاریخی وین و از برجام به شدت دفاع کردم و خواهم کرد.
مخالفت با برجام سیاسی کاری است
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با سایت انتخاب خبر اظهار داشت: بارها از اصولگرایان تندرو پرسیده ام که به فرض شما برجام غلط، بی ثمر و اتلاف وقت بوده است، اما سؤال اینجا است که دستاورد بیش از 10 سال فعالیت هسته ای و آن هزینه هنگفتی که این فعالیت ها بر اقتصاد کشور وارد کرد چه بود؟ وی در ادامه اضافه کرد: علت دفاع من از برجام، اعتقادی است که به عدم کارایی و عدم تأثیر مثبت فعالیت های هسته ای برای اقتصاد کشور دارم و باور دارم فعالیت هسته ای وزنه سنگینی بود که به پای اقتصاد کشور بسته شده بود و اجازه نمی داد کشور تحرکی داشته باشد.

مخالفت با برجام سیاسی کاری است
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر برجام را نادرست بدانیم آلترناتیو ما همان سیاست های احمدی نژاد خواهد بود و بازگشت به تحمل همان تحریم هایی که کشور را وادار کرده بود که توانایی فروش بیش از 600 هزار بشکه نفت را نداشته باشد و برای دریافت پول هایش از فروش نفت متوسل به کیف سامسونت برای انتقال پول ها شود و اشخاصی نظیر بابک زنجانی اقتصاد کشور را بازگردانند. زیباکلام با بیان اینکه مخالفت با برجام و اصرار بر عدم موفقیت آن، سیاسی است با ذکر دو دلیل اصلی مخالفت تندروها با برجام افزود: اولاً اصول گرایان تندرو نمی خواهند موفقیت برجام، سرمایه ای برای آقای روحانی در انتخابات 96 باشد، بنابراین با تمام قوا بر عدم موفقیت آن اصرار می ورزند.

موفقیت برجام نقض آمریکاستیزی است
وی ادامه داد: دلیل دوم آنها در مخالفت با برجام، ایدئولوژیک است. اساس نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه آمریکاستیزی و غرب ستیزی بنا شده است، پس اگر برجام موفقیت آمیز باشد یا حتی بتواند موفقیت نسبی هم به دست آورد در 38 سال تبلیغات آمریکاستیزی شکاف وارد خواهد شد و این تبلیغات با بحران مواجه می شود. این تحلیل گر سیاسی تأکید کرد: بسیاری از مردم این سؤال را می پرسند که اگر ایران و آمریکا بتوانند سر مسئله هسته ای که این همه اختلاف بین آنها بود و تا آستانه درگیری نظامی پیش رفت توافق کنند پس تکلیف اینکه آمریکا دشمن ما است چه می شود؟ زیباکلام تصریح کرد: بنابراین تندروها مجبور هستند عنوان کنند که آمریکایی ها نقض آشکار برجام کرده اند و دروغ گفتند و برجام را زیر سوال برده اند و همه این ها برای این است که آمریکاستیزی که به نوعی هویت و ایدئولوژی آنها است را بتوانند توجیه کنند.

عدم سرمایه گذاری خارجی بی ارتباط با برجام است
استاد دانشگاه تهران افزود: برجام عصای حضرت موسی(ع) نبوده است، بنا نبوده که همه مسائل و مشکلات کشور به توسط برجام حل شود. اینکه سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در ایران اکراه دارد یا حتی ایرانیان مقیم خارج هم حاضر نیستند سرمایه خود را به داخل کشور منتقل کنند ارتباطی به برجام ندارد. زیباکلام در ادامه خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران یکی از غیر شفاف ترین و فاسد ترین اقتصاد های جهان است، بنابراین بسیاری از غربی ها حاضر نیستند در ایران سرمایه گذاری کنند. اینکه در ایران حاکمیت قانون، کمرنگ است و با غوغاسالاری و با مسائل سیاسی ممکن است افراد را به عنوان نفوذی دستگیر کنند یا اموالی را مصادره می کنند باعث عدم امنیت سرمایه گذاری برای غربی ها گردیده و این ارتباطی به برجام ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: کشور ما از نظر سرمایه گذاری قابل رقابت با بسیاری از کشورها از نظر امنیت سرمایه گذاری، حاکمیت قانون، نیروی کار، قوانین و مقرارت و شفافیت اقتصاد نیست و آنها به مراتب وضعیت بهتری دارند؛ بدیهی است که آنها در جذب سرمایه گذاری و واردات تکنولوژی مدرن به داخل از ما موفق تر خواهند بود و اینها موضوعاتی نیست که با برجام حل شود.

مشکلات اقتصادی کشور فقط مربوط به تحریم ها نیست
وی ادامه داد: اینکه موانع زیادی در رشد و توسعه اقتصادی در کشور ما به دلیل عدم حاکمیت قانون وجود دارد ربطی به برجام ندارد. برجام قرار نبوده که حاکمیت قانون را در کشور بهبود ببخشد یا موضوعاتی نظیر ریشه کن کردن مفاسد اقتصادی، ایجاد امنیت شغلی و سرمایه گذاری را حل کند. مشخص است که تا زمانی که این مشکلات و مسائل حل نشود نمی توان از شرکت های خارجی انتظار داشت که در ایران سرمایه گذاری کنند چون صرفاً مشکل، تحریم ها نیست؛ مسائل مهمتری است که سرمایه گذاری در ایران مشروط به حل صحیح آنها است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: با توجه به این مشکلات، سرمایه گذاری در ایران شکل نگرفته است، بدهی دولت هم بسیار بالا است؛ به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان به عنوان غول اقتصادی کشور سالی 100 میلیارد تومان ضرر دهی دارد که اگر دولت آن را تعطیل می کرد این مبلغ هنگفت را متضرر نمی شد. در کنار این ها هزاران شرکتی که تعطیل شده اند هم وجود دارند و هیچکدام از این ها بنا نبوده که توسط برجام دوباره شروع به کار کنند و به سود دهی برسند.

تحریم های حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر همچنان پابرجا هستند
صادق زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: تحریم هایی که ارتباطی به برجام نداشته و به واسطه نقض حقوق بشر یا تحریم هایی که بنا به ادعای غربی ها به دلیل حمایت ایران از تروریسم بوده با برجام برداشته نخواهد شد؛ لذا تندروها تعمداً می خواهند فضا را برعلیه برجام غبارآلود کنند و با استفاده از برخی سایت ها، مطبوعات، صدا و سیما و تریبون نماز جمعه به برجام حمله می کنند تا هم دولت روحانی را از استفاده انتخاباتی از برجام منع کنند و هم به آمریکاستیزی و غرب ستیزی خود ادامه دهند.

رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۹ ۱۶:۴۶
اقتصاد ما دیر زمانیست که مشگل دارد چرا ما به عنوان قویترین کشور منطقه با 80 میلیون جمعیت وابسته واردات از امارات هستیم سرتاسر خلیج فارس و دریای عمان با اینهمه بندر در اختیار ماست قبل انقلاب آبادان ،خرمشهر مرکز تجارت منطقه بود این آقایان تندرو این کشور ثروتمند رو به این روز انداخته اند اگر برجام بد است چرا پایبند آن هستید خارج شوید دولت که قدرت ندارد یک کنسرت برگزار کند الان باید جوابگوی برجام و مشگلات تحریم دولت قبل باشد شماها به اندازه چند نسل اندوخته دارید بارش بر دوش ملت بدبخت است . (342349)