به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۴
 
۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۱۱۴۳۱۳
فلاحت‌پیشه: با تشرنظامی نمی‌شود مجلس را ساکت کرد

هنوز زخم‌های تجهیزات روسی بر پیکره این مملکت است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: هرچند موضوع تروریسم و مسائلی مثل سوریه و یمن برای ما حائز اهمیت است ولی من معتقدم امنیت ملی جمهوری اسلامی و موئلفه های امنیتی آن بسیار با اهمیت تر از مسائلی مثل سوریه و یمن است.
هنوز زخم‌های تجهیزات روسی بر پیکره این مملکت است
حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در واکنش به اظهارات حسین دهقان ویر دفاع در خصوص استقرار بمب افکن های سوخو-۳۴ روس در پایگاه شهید نوژه همدان و اینکه این مساله در حوزه تصمیم گیری های شورای عالی امنیت ملی است نه مجلس، گفت: طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس حق اظهار نظر در تمام امور داخلی و خارجی کشور را دارند. فلاحت پیشه اضافه کرد: به ایشان در این خصوص تذکر داده‌ایم و دوباره این تذکر مطرح خواهد شد چرا که وزیر دفاع حتما باید شأن و جایگاه مجلس را حفظ کند. او تاکید کرد: با یک تشر نظامی نمی‌شود مجلس را ساکت کرد. به هر حال در موقعیت به وجود آمده نسبت به همکاری ایران و روسیه دغدغه‌هایی وجود دارد. تذکر نسبت به همکاری های نظامی با روسیه تذکری مبتنی بر خسارت‌ها با پشتوانه‌های تاریخی است.

این نماینده مجلس یادآور شد: یک زمانی روس ها خط آتشی در بغداد ایجاد کرده بودند که معروف بود به بزرگترین خط آتش تدافعی هوایی. ولی در سال ۱۹۹۱ و بعد از آن در ۲۰۰۳ روس ها اطلاعات کامل را در این رابطه در اختیار آمریکایی ها قرار دادند تا آمریکایی ها از این خط آتش بگذرند و بغداد را بمباران کنند و در حقیقت هوای بغداد را در اختیار امریکا قرار دادند. فلاحت پیشه با اشاره به اینکه مناسبات روسیه و آمریکا از زمان بحران کریمه تا حدودی به هم خورده است اما به هیچ وجه فضای رقابت بین آمریکا و روسیه شبیه به فضای رقابت دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ نیست، گفت: در آن زمان روسیه یک ابر قدرت بود؛ ولی بلافاصله بعد از یک سال بسیاری از اطلاعات روس ها توسط دستگاه های مختلف رسمی و غیر رسمی روسی در اختیار آمریکایی ها قرار گرفت. او تاکید کرد: افتخار ایران همیشه این بوده که سامانه دفاعی اش یک سامانه بومی است. در شرایط کنونی دغدغه این است که آیا اقدامات صیانتی لازم در قبال در اختیار قراردادن آسمان ایران و پایگاه های نظامی کشورمان به روس ها صورت گرفته یا نه.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: متاسفانه وزیر دفاع و دیگر مسئولان به جای پاسخ به این سوال تنها نوعی موضع گیری‌های تشر گونه را اتخاذ می‌کنند که این موضع گیری ها به هیچ وجه از بین برنده سوال و دغدغه نیست. او با بیان اینکه من نماینده شهری هستم که این شهر در طول جنگ ایران و عراق هزار بمب و موشک در آن منفجر شد که ۸۰ درصد این بمب ها و موشک توسط هواپیماهای روسی یا موشک های روسی به عراق داده شده بود، گفت: هنوز زخم‌های تجهیزات روسی بر پیکره این مملکت است و بنابراین در چنین شرایطی جا دارد که این سوالات حتما پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: روس ها در سال ۱۹۹۴ به طرح مشارکت برای صلح ناتو پیوستند و طبق این طرح اطلاعات نظامی و غیره را در اختیار کشورهای غربی قرار می‌دهند . این تازه بخشی از مناسبات نظامی روس‌ها با غرب است. او با بیان اینکه باید از تصمیم گیرندگان پرسید چه دلیلی دارد که این امر صورت بگیرد؟ و اگر چنین کاری هم صورت گرفته و دارای توجیه است؛ چه دلیل دارد مجلس در جریان امر قرار نگیرد؟ تاکید کرد: هرچند موضوع تروریسم و مسائلی مثل سوریه و یمن برای ما حائز اهمیت است ولی من معتقدم امنیت ملی جمهوری اسلامی وموئلفه های امنیتی آن بسیار با اهمیت تر از مسائلی مثل سوریه و یمن است.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در همه کشورها در شرایط مشابه قبل از اتخاذ تصمیماتی این چنینی نمایندگان مردم طرف مشورت تصمیم گیرندگان قرار می‌گیرند تا از هزینه‌های اتخاذ چنین تصمیمات حیاتی کاسته شود، گفت: البته این موضوع نیازی به رفراندوم ندارد اما حداقل این است که جزییات در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته شود. من معتقدم با این موضوع برخورد خوبی نشد؛ یعنی به جای اینکه به سوالات و دغدغه ها پاسخ داده شود ما شاهد موضع گیری ها بودیم.

او تاکید کرد: وزیر دفاع را به بندهای مختلف قانون ارجاع می‌دهم. در بند ۱۷۶ قانون اساسی تاکید شده که شورا دارای وظایفی است نه اختیارات. به هر حال در همین قالب مباحث جدی مطرح است. فلاحت پیشه با اشاره به تذکر هفته گذشته خود در همین رابطه در مجلس گفت: من در تذکرم به رییس مجلس هم گفتم که در کوران حوادثی که ایران مظلومانه پشت سر گذاشته روس‌ها همواره نقش مخالف داشته‌اند. در ایام جنگ بیشتر ایرانیان توسط سلاح های روسی به شهادت رسیدند. در ایام تحریم روس ها به ۷قطعنامه تحریمی علیه ایران و یک قطعنامه خارج کردن پرونده ایران از شورای حکام و وارد شدن به شورای امنیت رای دادند و با تحریم ها همکاری کردند پس ما به دلایل تاریخی دغدغه داریم.

او خاطر نشان کرد: وزیر دفاع به گونه ای صحبت کرد که انگار همکاری صورت گرفته ولی ربطی به مجلس ندارد. بعد اعلام کردند اگر قرار باشد پایگاه‌های دیگری را هم در اختیار آنها قرار دهیم آن را به بحث می‌گذاریم. فلاحت پیشه با اشاره به تکذیب استفاده روس ها از پایگاه هوایی ایران در پاسخ به تذکر او در مجلس گفت: البته لاریجانی تکذیب نکرد، گفت پایگاه خارجی را در اختیار روس ها قرار ندادیم بلکه استفاده از پایگاه را در اختیار آنها قرار دادیم؛ ولی واقعیت این است که همین بعد فنی قضیه هم جای بحث دارد. تفسیر استفاده از پایگاه متفاوت است .

او گفت: در جنگ سایبری امروز ورود حتی یک پهباد هم می تواند خیلی بیشتر از حضور فیزیکی نیروهای خارجی در دهه ۱۹۸۰ منجر به نشت اطلاعات شود. دغدغه ما هم همان دغدغه های صیانتی است. باید ببینیم چقدر امنیت آسمان ما حفظ می‌شود. فلاحت پیشه در توضیح اینکه چه نوع استقراری به معنای پایگاه خارجی است و چه استفاده هایی از عامل خارجی چنین معنایی ندارد ؟گفت: برای مثال استقرار موشک های روسی به معنای استفاده خارجی از پایگاه‌های ما نیست. در این مورد موشک ها مستقر می‌شوند و به طور طبیعی باید مورد استفاده ایران قرار بگیرند. استفاده از روس ها هم در این مورد در حقیقت استفاده مستشاری است که بعد از آموزش لازم، سامانه تحویل ایران داده می‌شود و روس ها باید از کشور خارج شوند. او تاکید کرد: موضوع استفاده از حریم هوایی چیز جدایی است که جای بحث دارد و باید توضیحات فنی داده شود تا قضیه روشن شود به هر حال اعطای پایگاه به عامل خارجی ممنوع است. این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: تا به الان به هیچ نماینده‌ای توضیحی داده نشده است.
مرجع : ایلنا