به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۱۱۴۵۷۴
شرط نوبخت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی

یک استخدام به ازای سه بازنشسته

گروه اقتصادی: رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت در حال حاضر نیز یارانه را از بودجه عمومی پرداخت می‎‎کند و اگر برخی وعده افزایش یارانه‎‎ها را می‏‏‌دهند، یا باید تورم را 400 برابر کنند یا نرخ دلار را چهار برابر.
یک استخدام به ازای سه بازنشسته
محمدباقر نوبخت روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت ماهانه 3400 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود 2000 میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و مابقی طبق قانون از بودجه عمومی خزانه برداشت می‎‎شود. او تاکید کرد: مردم به خوبی معنی رفاه را می‎فهمند و قطعاً به خوبی می‎‎دانند که این افزایش یارانه به معنای رفاه نیست و چه ضربه‎‎ای به کشور وارد می‎‎کند.

وی با بیان این که سیاست دولت مخدوش کردن عزت مردم با قطع یارانه‌ها نیست، ادامه داد: البته دولت بنا به اختیارات قانونی خود، یارانه کسانی که امکان اداره زندگی بدون دریافت یارانه را دارند را قطع کرده است که شامل سه تا چهار میلیون نفر هستند. وی با تاکید بر این که دولت هر چقدر کمتر نسبت به پرداخت یارانه‎های نقدی اقدام کند، بیشتر می‏‏‌تواند نسبت به حمایت از طرح‏‏های عمرانی و طرح‎‎های حمایتی اقدام کند، اعلام کرد: یارانه کارکنان دولتی و صاحبان مشاغل آزاد که حقوق متوسط ماهانه آنها بیش از سه میلیون تومان است، قطع می‎‎شود.

وی با اشاره به فراخوان دولت به مردم در سال 1392 برای انصراف از دریافت یارانه‎‎، گفت: اجرای موفق طرح تحول سلامت نتیجه انصراف بیش از دو میلیون نفر از دریافت یارانه‎‎های نقدی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اختصاص یک سبد غذایی و غیرنقدی در هر فصل به افراد تحت پوشش و افراد خاص از سوی دولت علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، بیان کرد: سبد غذایی اول در ماه رمضان داده شده و سبد غذایی دوم نیز تا پایان تابستان به مشمولان داده می‎‎شود که این اقدام در هر فصل 160 تا 170 میلیارد تومان اعتبار را به دولت تحمیل می‎‎کند.

معاون رئیس جمهور در مورد سیاست دولت برای شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی و رفع موانع تولید در کشور نیز گفت: اعطای 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 7500 واحد تولیدی و واحدهای صنعتی دارای پیشرفت 80 درصد برای ارتقای تولیدات داخلی، از جمله سیاست‎‎های دولت در راستای توسعه اقتصادی کشور است.

نوبخت با بیان این که تاکنون 3000 واحد تسهیلات مذکور را دریافت کرده‎‎اند، پیش‎‎بینی کرد با فعال کردن 7500 واحد تولیدی و صنعتی در فاز اول، 150 هزار فرصت شغلی جدید برای جوانان کشورمان فراهم شود.

وی با اشاره به همت دولت برای افزایش تولید ملی، گفت: در حالی که دولت می‎‎تواند گندم را به نرخ هر کیلو 800 تومان وارد کند ولی ترجیح می‎‎دهد این گندم را از کشاورزان ایرانی با نرخی به مراتب بالاتر و بیش از 1200 تومان در هر کیلو خریداری کند، به نحوی که امسال بیش از 11 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 13 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری کرده است.

او همچنین با تقدیر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بواسطه حمایت و همراهی با دولت جهت پرداخت مطالبات گندمکاران، ابراز امیدواری کرد که با توجه به این که تاکنون بالغ بر 6000 ملیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده، با همکاری و مساعدت مجلس شورای اسلامی به زودی مابقی طلب کشاورزان گندمکار نیز پرداخت شود.

نوبخت در پاسخ به سوال ایسنا در مورد تسریع در روند فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‏‏ها نیز بیان کرد: در این مورد اختیارات کافی به استانداران که نمایندگان عالی دولت هستند، داده شده و دولت مصمم است که علاوه بر توزیع 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بین 7500 واحد تولیدی، در فاز دوم نیز این اقدام را دنبال کند.

وی در مورد حقوق‎‎های غیر عادلانه نیز گفت: متاسفانه در طول سال‎‎های گذشته برخی از بنگاه‎‎های اقتصادی خود را از چارچوب نظام برنامه‎‎ای کشور خارج کردند تا امروز شاهد دریافت حقوق‎‎های ناعادلانه در کشور باشیم، ولی با بررسی‎‎های صورت گرفته‎‎ی دولت علاوه بر خلع 13 نفر از مدیران دستگاه‎‎های وابسته به سیستم دولتی در این رابطه، دولت سقف حقوقی را 10 میلیون تومان تعیین کرد.

او در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای توسعه بیش از پیش استان‎‎ها متناسب با ظرفیت‏‏های بومی هر منطقه خاطرنشان کرد: براساس مصوبه‎‎ی دولت هر استان می‏‌تواند براساس آمایش سرزمین و با توجه به ظرفیت‏‏های خود نسبت به تنظیم برنامه ششم توسعه استان خود اقدام کند.

نوبخت در مورد بحث تأمین آب استان یزد نیز اظهار کرد: این موضوع مهم در نشستی که در ماه جاری برگزار خواهد شد با حضور استاندار، نمایندگان و رییس سازمان برنامه و بودجه استان و همچنین وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‎‎گیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توسعه صادرات کشور، اعلام کرد: خوشبختانه برای اولین بار صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفته است و در صادرات نفت نیز قادر به صادرات بیش از دو میلیون و 568 هزار بشکه نفت است.

نوبخت با اشاره به تخصیص 100 درصد تسهیلات اختصاصی استان یزد تا پایان سال، گفت: خوشبختانه در عرصه تسهیلات برای فعال کردن بخش تولید به ویژه صنعت گردشگری، به مناسبت هفته دولت برای حمایت از صنعت گردشگری استان یزد تسهیلات ویژه و مضاعفی اختصاص داده می‎‎شود.

وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در راستای ایجاد فرصت‎‎های استفاده از تکنولوژی‏‏های نوین نیز خاطرنشان کرد: برنامه‏‏‌های خوبی برای توسعه کشور با استفاده از تکنولوژی‎های نوین تدوین شده است.

نوبخت در پایان نوید استخدام 19 هزار نفر در دولت را نیز داد و گفت: قرار است به ازای هر سه نفری که بازنشسته می‏‏‌شود، یک نفر استخدام شود.
مرجع : ایسنا