به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۱۴۶۲۷
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

نیمی از صندلی‌های دانشگاهها خالی است

گروه جامعه: رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: امروز در کشور بالغ بر ۱/۵ میلیون ظرفیت در دانشگاه‌ها ایجاد شده، درحالی‌که متقاضی آن‌ها کمتر از ۸۰۰ هزار نفر است.
نیمی از صندلی‌های دانشگاهها خالی است
محمدحسین امید در جلسه شورای سیاست‌گذاری استراتژیک رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مازندران که به‌ میزبانی شهرستان نوشهر برگزار شد، با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه‌ها در طول یک دوره رقابتی اظهارکرد: در طول کمتر از ۷ سال تعداد ۷۰ واحد علمی کاربردی ایجاد شد و تعداد دانشجویان از ۲۰۰ هزار نفر به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. وی با اشاره به تعدد دانشگاه‌های غیر انتفاعی شمال کشور نسبت به سایر استان‌ها است، افزود: تعداد مراکز علمی کاربردی از حدود ۴۰۰ مرکز در ۸ سال گذشته به بیش از ۱۲۰۰ مرکز رسید و همه این‌ها موجب ایجاد ظرفیت شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با انتقاد از گسترش بی‌رویه مراکز دانشگاهی در کشور اظهار کرد: این توسعه بی رویه سبب شد تا مشکلات زیادی در حوزه دانشگاهی ایجاد شود. امید با بیان اینکه در سال‌های  اخیر در تمام دانشگاه‌ها در پیک تقاضای آموزش عالی ظرفیت‌سازی شد، تصریح کرد: امروز در کشور بالغ بر ۱/۵ میلیون صندلی در دانشگاهها ایجاد شده درحالی‌که متقاضی کمتر از ۸۰۰ هزار نفر است.

وی با ابراز نگرانی برای از دست دادن اعتبار به‌دلیل تولید انبوه و عدم رعایت کیفیت‌ها در سال‌های اخیر،  گفت: این امر موجب بروز مشکلاتی در مراکز علمی کاربردی شده است که نیازمند برنامه ریزی مناسب است. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی طفره رفتن دستگاه‌های اداری و اجرایی از پذیرش دانش‌آموختگان مراکز علمی کاربردی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و یادآور شد:  با توجه به اینکه این دانشگاه که زمانی نزدیک به‌یک میلیون دانشجو رسیده بود اما امروز به زیر ۵۰۰  هزار رسیده است، در حالی‌که بر اساس برنامه ششم باید این تعداد ۸۸۰ هزار باشد.

امید، کارآفرینی را عامل مهمی در اشتغال دانست و گفت: شاید دانش‌آموختگان بسیاری از دوره‌ها آمادگی ورود به بازار کار را ندارند در صورتی‌که اگر مهارت لازم را کسب کنند بلافاصله می‌توانند اشتغال پیدا کرده و یا کارآفرین باشند و به این ترتیب بحران اشتغال در کشور ما حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم،  دولت به  مهارت توجه کرده است، تصریح کرد: بسیاری از نیروهایی که دنبال کار هستند بیش از نیاز دستگاه‌ها دانش دارند ولی ما این شانس را داریم که نیروهای مهارتی به راحتی وارد بازار کار شوند. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به سیاست‌سازی و تصمیم‌سازی از سوی استان‌ها تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان مازندران در زمینه‌هایی مانند گیاهان دارویی و گردشگری و ... وجود دارد ، می‌توان با شناسایی استعدادها این مناطق را تقویت کرد.

امید با تاکید بر اجتناب دانشگاه‌ها از رشته های تکراری، خاطرنشان کرد:  اگر این تصمیم‌سازی از داخل مراکز و استان‌ها باشد و مدیران واحدها به مسؤلیت خود واقف شوند با هماهنگی که بین دانشگاه و سیاست وزارتخانه وجود دارد می‌توان چالش را تبدیل به فرصت کرد. وی در پایان گفت: با توجه به بحرانی که در آموزش عالی کشور وجود دارد و با توجه به شرایط منحصر به‌فرد دانشگاه جامع کاربردی می‌توان زمینه را برای توسعه فراهم کرد و با معرفی رشته‌های جدید و دوره‌های جدید و به‌روز از فرصت‌های موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

مرجع : ايسنا