به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۱۴۶۳۱
نقش باران در کاهش خاموشی‌ها؛

تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی ایران افزایش یافت

گروه اقتصادي: افزایش بارش‌های بهاری و ثبت رکوردهای تولید حداکثری برق در نیروگاه‌های برقآبی، حجم خاموشی‌های برق تابستانی را به حداقل کاهش داده است.
تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی ایران افزایش یافت
بارش‌های بهاری امسال و ذخیره‌سازی آب در سدها و در نهایت افزایش بی‌سابقه تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی، حجم خاموشی‌های برق تابستانی را به حداقل کاهش داده است.برای تابستان سال‌جاری رکورد پیک مصرف برق با ثبت بیش از ۵۲ هزار مگاوات برق شکسته شد با این وجود افزایش تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی یکی از مهمترین دلایل کاهش خاموشی‌های گسترده برق برای فصل تاسبتان سال جاری به شمار می رود.وزارت نیرو با انتشار گزارشی، اعلام کرد: میزان حداکثر توان تولید شده هم‌زمان واحدهای برق‌آبی در روز یکشنبه ۱۲ تیرماه سال جاری به میزان ۸۸۴۰ مگاوات بوده که ۱۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

علاوه بر این از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، از مجموع ۱۲۵ واحد بزرگ، متوسط و کوچک نیروگاه‌های برق‌آبی کشور با ظرفیت نامی ۱۱ هزار و ۳۵۴ مگاوات، میزان انرژی‌ای معادل ۷ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۶۵۵ مگاوات ساعت تولید شده است.این میزان انرژی تولید شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان حداکثر توان تولید شده هم‌زمان واحدهای برق‌آبی در روز یکشنبه ۱۲ تیرماه سال جاری به میزان ۸۸۴۰ مگاوات بوده که ۱۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

بر این اساس، حداکثر انرژی تولید شده روزانه مربوط به همان تاریخ، رکوردی معادل ۱۰۰ هزار و ۶۲۴ مگاوات ساعت را ثبت کرد.از سوی دیگر ضریب آمادگی واحدهای برق‌آبی در پیک شبکه سال جاری حدود ۱۰۰ درصد بوده که این سطح از آمادگی در مقایسه با سنوات گذشته بی‌سابقه بوده است. واحدهای برق‌آبی کشور آمادگی تولید توان قابل اتکای فراتر از ۱۰ هزار مگاوات را در پیک شبکه برق دارند.

مرجع : مهر