به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۱۴۷۲۱

روز پرترافیک ظریف در شیلی

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری تاریخی با همتای شیلیایی خود در شهر «سانتیاگو» پایتخت شیلی، راه های گسترش همکاری های دو جانبه بویژه اقتصادی را در دوره پسابرجام بررسی کرد.
یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت های سیاسی ایران و شیلی به امضای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «هرالدو مونیوز والنسویلا» وزیر امور خارجه شیلی رسید.
 
این یادداشت تفاهم پس از مذاکرات دو طرف در کاخ وزارت خارجه شیلی امضا شد که بر اساس آن طرفین می توانند گفت و گوهای سیاسی پیرامون روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک منطقه ای و بین المللی را در سطح معاونین وزرا یا از طریق نمایندگان خود در هر زمانی که مناسب بدانند به صورت چرخشی در تهران و سانتیاگو برگزار کنند.
 
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با 'هرالدو مونیوز والنسویلا' وزیر خارجه شیلی در کنفرانس خبری مشترک، گفت: از اینکه به عنوان اولین وزیر خارجه ایران در تاریخ روابط دو کشور به شیلی سفر کردم، بسیار خرسندم و از دولت و مردم شیلی به خاطر مهمان نوازی خوبشان قدردانی می کنم.
 
وی با بیان اینکه ما از دولت و مردم شیلی به دلیل حمایت از جمهوری اسلامی در موضوع احقاق حقوق مردم ایران و رسیدن به توافق هسته ای قدردانی می کنیم، افزود: ما همواره در کنار مردم شیلی بوده ایم و با وجود اینکه در دوران استبداد شیلی( دوران پینوشه) پس از انقلاب اسلامی روابط را با این کشور قطع کردیم، اما پس از استقرار نظام مردم سالاری در این کشور که درخواست خود مردم شیلی بود، روابط خود را برقرار کردیم.
 
وی ادامه داد: ما امروز بسیار خوشحالیم که می توانیم روابط گسترده سیاسی، اقتصادی، تجاری و بین المللی با مردم و دولت شیلی در دوران دموکراسی برقرار کنیم و معتقدیم روابط خوب میان ایرن و شیلی امکان استفاده از روابط ویژه دو کشور را برای ثبات و توسعه اقتصادی میان دو طرف و دو منطقه فراهم می کند.
 
ظریف با اشاره با سفر هیات بزرگ اقتصادی همراهش که روز پنجشنبه بحث های مختلفی را پشت سر گذاشت، گفت: همان طور که در زمینه های مشترک می توانیم با یکدیگر گفت و گو و همکاری کنیم، درباره مسائل دارای اختلاف نظر بویژه در حوزه سوء استفاده از موضوع مقدس حقوق بشر علیه دولت های مستقل و انقلابی نیز می توانیم به مذاکره بپردازیم.
ظریف تاکید کرد: ما برای دموکراسی ارزش قائلیم و حاضر هستیم به خاطر آن با دولت هایی که دموکراسی را زیر پا می گذارند، روابط خود را قطع کنیم.
 
وی در پایان به دولت و ملت کلمبیا به خاطر امضای توافق صلح با شورشیان فارک تبریک گفت و افزود: از دولت های منطقه آمریکای لاتین بویژه کوبا و شیلی که نقش موثری در این توافق داشتند، سپاسگزاریم.
 
'هرالدو مونیوز والنسویلا' وزیر خارجه شیلی نیز در کنفرانس خبری ضمن خوشامد گویی به ظریف به عنوان اولین وزیر خارجه ایران که از شیلی دیدن می کند، تصریح کرد: به خاطر توافق هسته ای که ایران با آمریکا و کشورهای گروه 1+5 در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای داشته، تبریک می گویم.
 
وی تصریح کرد: بعد از این توافق در دوران پسابرجام، سطح جدیدی از روابط ایران و جهان آغاز شده است.
او به سفرهیات بزرگ ایران به شیلی اشاره کرد و افزود: از سال 1972 تا کنون روابط سیاسی رسمی بین ما برقرار نبوده و این اولین هیات بزرگی است که از شیلی دیدن می کند و ما بحث های خیلی خوبی در حوزه اقتصادی، تجاری و سیاسی با ظریف و هیات همراهش داشتیم.
 
والنسویلا با اشاره به اینکه پس از برداشتن تحریم ها در یک سال اخیر مناسبات شیلی و ایران 200 درصد رشد کرده است، ابراز امیدواری کرد که ثمره گفت و گوهای با وزیر خارجه ایران و هیات همراه تجاری وی خیلی زود به منصه ظهور برسد.
 
وی خاطرنشان کرد: به نتایج این گفت و گوها بسیار امیدواریم و با وجود اختلاف نظرهایی که ممکن است بین دو کشور وجو داشته باشد، نقاط مشترک زیادی در مسایل سیاسی و اقتصادی داریم و به دنبال گسترش همه جانبه روابط هستیم.
 
وزیر خارجه شیلی ادامه داد: در چارچوب روابط درباره حقوق بشر، حقوق اقلیت ها و همجنس بازان اختلاف نظر هایی داریم اما گفت و گو، فلسفه روابط دیپلماتیک است هر چند اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ بر همین اساس به گسترش روابط و انعقاد قراردادهای مختلف در چارچوب همکاری های بین المللی با ایران ادامه خواهیم داد.
 
والنسویلا با ابراز خرسندی از دیداری که با وزیر امور خارجه ایران داشته است، گفت: مذاکراتی درباره مسائل ملی و منطقه ای بخصوص منطقه حساس خاورمیانه و نقش ایران در آن داشتیم و اطلاعاتی که آقای ظریف در این باره ارائه کرد، موجب خوشحالی است و ما هم در مقابل درباره آمریکای لاتین با وزیر خارجه ایران به مذاکره پرداختیم.
وی در پایان به اهمیت توافق صلح میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا که روز پنجشنبه امضا شد، اشاره کرد و این توافق را به آمریکای لاتین و جامعه بین المللی از جمله ایران تبریک گفت.
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکنون علاوه بر شرکت در مراسم گشایش همایش مشترک فرصت های اقتصادی دو کشور، با رییس مجلس نمایندگان شیلی و چند سناتور به طور جداگانه دیدار کرده است.
 
وی پس از شرکت در ضیافت ناهاری که وزیر خارجه شیلی به افتخار نخستین حضور وزیر خارجه ایران در کشورش برگزار می کند، با خانم «میچل باچلت» رییس جمهوری این کشور دیدار کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: همزمان با گسترش روابط سیاسی علاقمند گسترش روابط اقتصادی با شیلی هستیم که هیات بزرگ اقتصادی همراه من به همین منظور به شیلی سفر کرده اند.

خانم باچلت رئیس جمهور شیلی هم با قدرانی از سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شیلی، اظهار داشت: علاقمند گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم. وی افزود: شما و ما تجربیات و امکانات زیادی در حوزه های مختلف داریم که می توانیم با یکدیگر تبادل نمائیم.
 
مسائل منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.  وزیر خارجه و هیات 120 نفره همراه او پس از آن، سانتیاگو را به قصد لاپاز پایتخت بولیوی ترک کرد.