به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۱۴۷۹۵
از واقعیت تا آنچه گفته و تکرار می‌شود؛

بازار خودرو؛ رکود یا رونق؟

گروه اقتصادی: در حالیکه برخی رسانه‌ها و فعالان حوزه خودرو هر روزه از تداوم رکود در بازار این حوزه اقتصادی، خبر رسانی و پیرامون آن تحلیل‌هایی در مقایسه با آمار فروش سالهای گذشته ارائه می‌‌کنند، بسیاری از كارشناسان و فعالان بازار خودرو، وجود ركود بر بازار این حوزه را رد کرده و می‌گویند: اگر منظور از ركود، مقایسه سطح خرید و فروش فعلی با دوره دولت احمدی‌نژاد است این برداشت از اساس غلط است.
بازار خودرو؛ رکود یا رونق؟
به گزارش گروه اقتصادی بهارنیوز، به عقیده آنها در دوره احمدی‌نژاد و شرایط تحریمی اقتصاد ایران، بسیاری از معاملات و خرید و فروش‌ها به صورت كاذب و بین دارندگان سرمایه و واسطه‌ها صورت می‌گرفت و سهم خریداران واقعی بسیار اندك بود. در واقع در دولت قبلی به دلیل نرخ لجام گسیخته تورم، سرمایه‌ها به صورت كاذب به بخش‌هایی چون خودرو، مسكن و طلا و ارز جذب می‌شد و به همین دلیل آمار خرید و فروش بسیار بالا بود كه در تعبیر صحیح حباب رونق بود و نه واقعیت رونق و پویایی.

برهمین اساس طی 3 ساله دولت روحانی و مهار تورم عملا سرمایه‌های كاذب از این حوزه‌ها خارج شدند اما برخی از تحلیل‌گران و رسانه ها می‌پندارند كه بازگشت رونق به این بخش‌های اقتصادی و خروج از ركود، افزایش معاملات است كه دیدگاهی كاملا اشتباه و انحرافی است زیرا به هیچ وجه امکان بازگشت به دوره بیمارگونه سابق از طریق افزایش معاملات صوری و کاذب وجود ندارد.

در واقع در حال حاضر حتی اگر به پایین بودن آمار معاملات در حوزه‌های خودرو و مسكن نیز باور داشته باشیم عمدتا ناشی از عدم تمایل همان درصد پایین از مشتریان واقعی است كه به دلیل توان اقتصادی خود رغبت چندانی به ورود به بازار ندارند. ضمن اینکه، آمار خریداران واقعی را در خوش‌بینانه‌ترین حالت 30درصد آمار خریداران خودرو و مسكن در دولت سابق می‌باشند و 70درصد از آنان همان دارندگان سرمایه بودند كه حالا از این بازار خارج شده‌اند. به عبارت صحیح‌تر با خروج فعالان و سرمایه‌های كاذب در بخش‌هایی چون خودرو و مسكن نمی‌توان برچسب «ركود» را بر بازار وارد آورد زیرا در صورت تداوم رشد اقتصادی و مهار تورم صرفا باید انتظار بازگشت همان درصد پایین خریداران واقعی به بازار را داشته باشیم.به همین دلیل است که خودروسازان با استناد به فروش ماهانه خود رکود بازار را نفی می‌کنند و آنچه در واقعیت نمود یافته عرضه خودرو براساس تقاضای متناسب با بازار است، به این‌ترتیب، تولید‌کنندگان با توجه به تقاضای موجود عرضه خود در بسیاری از محصولات را کاهش داده‌اند. بنابراین خودروسازان با تکیه بر آمار فروش خود طی سال جاری، رکود موجود در بازار را توهمی بیش نمی‌دانند.

برخی کارشناسان معتقدند افزایش شدید قیمت خودرو موجب افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است. یکی از فعالان بازار خودرو با بیان این‌که در در زمانی که دلیل منطقی برای رشد روزانه قیمت خودروها وجود نداشت، خودروسازان اقدام به گران‌فروشی می‌کردند، خاطرنشان می‌کند: بنابراین بسیاری از خریداران خودرو در آن زمان با رفتار غیر منطقی و سودجویانه فروشندگان خودرو مواجه بودند. وی ادامه می‌دهد: به موازات این وضعیت تولیدکنندگان خودرو نیز از عرضه نقدی محصولات خود با قیمت‌های منطقی خودداری کرده و بسیاری از مصرف‌کنندگان موفق به خرید مستقیم از خودروسازان نمی‌شدند. در نتیجه رشد غیر منطقی قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو در نهایت کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و در نتیجه افت خرید در این بازار را به دنبال داشته است.

افزایش قیمت‌ها
این در شرایطی است که در روزهای گذشته شاهد بودیم برخی از خودروسازان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند. در روزهای گذشته قیمت چهار محصول تیبا، وانت پراید و برلیانس H220 و H230 (صندوق‌دار و هاچ‌بک) تا حد یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد و نیز شنیده شد قیمت لیفان820 حدود 8 میلیون تومان، جک J5 دنده‌ای 2 میلیون تومان و اتوماتیک 200 هزار تومان گران شده است. در این خصوص، نایب رئیس اتحادیه صنف اتومبیل‌داران و فروشندگان خودرو نگاهی متفاوت دارد و مدعی شده است که ‌‌‌بازار خودرو همچنان در رکود کامل به سر می‌برد و فصل تابستان همواره جزو فصل‌هایی بود که معاملات خودرو رونق می‌گرفت، اما متاسفانه امسال با گذشت دو ماه از سال بازار هیچ تکانی نخورده است و یک مقدار خرید و فروش جزئی روی خودروهای دست دوم وجود دارد.‌‌‌

به گفته وی،‌‌‌به طور قطع کاهش تولید توسط خودروسازان به دلیل تعطیلات 15 روزه تابستانی و افزایش قیمت‌های صورت گرفته، روی افزایش قیمت برخی خودروها در بازار اثرگذار خواهد بود و این موضوع منجر به رکود بیشتر در بازار معاملات می‌شود.‌‌‌به اعتقاد قاسمیان،‌‌‌با گذشت حدود دو سال از آغاز رکود در بازار خودرو، بازار هیچ کششی برای افزایش قیمت ندارد.‌‌‌ در حال حاضر پراید SE131 در بازار با قیمت 20 میلیون و 900 هزار تومان و پراید111 با قیمت 21 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رود. در همین حال، در بازار تیبا با قیمت حدود 24 میلیون و 700 هزار تومان دیده می‌شود.

صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۱۳:۳۶
خودروسازی ایران نشان بارز صنایع رانت خوار و بی صداقت است... در دوران تحریم، کالایی که بیشترین افزایش قیمت ها رو داشته اند، خودروها بوده اند... پراید 6 میلیونی رو سه تا چهار برابر کردند... و تازه باز هم مدعی آزادسازی نرخ خودرو هستند... این صنعت رانت خوار که با اشتباه واضح دولت در ارایه تسهیلات بانکی به آنها در سال گذشته، روز به روز فربه تر و پر رو تر میشه رو باید از دست مدیران دلال خارج کرد... این مدیران فقط به فکر افزایش تولید و فروش ان هم با کم ترین کیفیت اما بالا ترین قیمت هستند.... (342565)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۱۸:۳۴
بنده هم اکنون توان خرید یک خودروی وطنی نسبتا مناسب را دارا می باشم ولی با توجه به اینکه می دانم چه خودروی داخلی و چه خودروی خارجی بخرم حتما دو برابر ارزش چیزی که می خرم هزینه باید پرداخت کنم! با خودروی دست دوم خود می سازم و به سمت این خودرو سازهای گرگ صفت نمی روم. امروز به لطف اینترنت و بعضا مناطق آزاد دیگر حتی مردم روستاهای دورافتاده هم قیمت واقعی یک خودرو را می دانند.بازار خودرو هم کاملا اشباع شده و صنعت خودرو سازی جهان باکیفیت مثال زدنی در سراشیبی تندی قرار دارد.چه برسد به خودروسازان ایرانی. (342571)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۱۹:۱۵
در زمینه خودرو هر مشکلی که وجود دارد مربوط به دولت می شود نه فقط این دولت بلکه تمام دولت های گذشته که از این صنعت حمایت بی قید و شرط کردند . اگر دولت ها از خودرو سازها حمایت بی چون چرا نمی کردند امروز وضعیت خودرو سازی ایران به این شکل نبود. چرا دولت های کشورهای خارجی مثل دولت ما از صنایع خودرو سازیشان حمایت نمی کنند هرچند این حرف های منجر به هیچ نتیجه ای برای مردم نمی شود اما ارزش جان یک نفر خیلی بیشتر از جناح و باندبازی های خاص برای صنعت خودرو است . حیف مردم .... (342572)
نیاز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۲۲:۱۱
قیمت رنو سیمبل 2016 در دبی 36500000 تومان و در ایران 75000000 میلیونه یکی بیاد بگه چرا ما باید اینقدر اضافه پول بدیم ؟
تعرفه واردات خودرو چقدره؟ دولت از مردم در مقابل خودرو سازها داره حمایت می کنه یا به خودروسازها اجازه میده جیب مردم را محترمانه اختلاس کنند؟چرا همه سکوت کردند؟ (342574)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۲۲:۳۹
کدام خودرو بگید گاری وطنی بگید فرغون وطنی 40 سال انحصار ایا صنعت مارو بارور کرد یا مفت خور ؟ (342575)