به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۰
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۱۴۹۹۱
آیت‌الله جوادی آملی خطاب به آیت‌الله هاشمی:

چه بخواهید و چه نخواهید از استوانه‌های این نظام هستید

گروخ سیاسی: آیت‌الله جوادی آملی، با ابراز تأسف از تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد، صبر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ستود و گفت: تشکیل حکومت و زمینه‌سازی برای راهنمایی انسان‌ها، آرزوی همه انبیاست و این انقلاب، فرصتی برای ماست که مردم را راهنمایی کنیم و در این راه، از تلخی‌ها نرنجیم و باید صبر کنیم.
چه بخواهید و چه نخواهید از استوانه‌های این نظام هستید
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی در منزلشان واقع در دماوند، با ابراز خوشحالی از بهبودی نسبی وضع جسمی ایشان، گفت: وجود حضرت‌عالی که خیلی آرام و نجیبانه در حوزه علمیه کار می‌کنید، نعمتی برای انقلاب است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توضیح این جمله آیت‌الله جوادی آملی که «انقلاب اسلامی، برکتی برای کارهای قرآنی و فقهی است»، گفت: در تاریخ تشیّع، فرصتی پیش آمده تا حوزه‌های علمیه به فقه حکومتی بپردازند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «پایه‌ها و مبانی خوبی در فقه شیعه وجود دارد»، گفت: اگر فضلا و علمای حوزه‌های علمیه، مسائل مستحدثه را جدّی بگیرند، فقه جدیدی شکل می‌گیرد.ایشان با نقد تفکری که حکومت در زمان غیبت را نمی‌پسندد، گفت: جامعه اسلامی، به خصوص در زمان غیبت نیازمند اداره است و چه خوب است که این اداره براساس اجتهاد اسلامی و فقه شیعی باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، موج جدید نگارش کتاب توسط علما و فضلای حوزه‌های علمیه، به خصوص در قم را ستود و با اشاره به تفسیر آیت‌الله جوادی آملی، گفت: درست است که علامه طباطبایی، تفسیر کاملی نوشت، اما در تمام سالهای پس از نگارش آن کتاب، مسائل جدیدی در جامعه مطرح شده که نیاز به نگاه تفسیری دارد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این جمله که «حوزه، نقش بسیار ارزنده‌ای برای حفظ و بقای نظام اسلامی در جامعه دارد»، گفت: باید دلسوزان جامعه و حوزه برنامه‌ریزی کنند تا فضلا و علما با نگاه اسلامی، مسائل اجتماعی را بررسی کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش، به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و با انتقاد از سطحی‌نگری مسئولان مربوطه به این مقوله عمیق و محدود کردن آن به برگزاری چند سمینار و همایش، گفت: به این فکر افتادیم که برای تحقق این امر، کاری انجام دهیم، در این راستا گروهی از افاضل حوزه و دانشگاه جمع شدند تا درباره مسائل روز و تطبیق و تبیین آن براساس ارکان اسلام در عقاید و اخلاق، تحقیق، بحث و تبادل‌نظر کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «نیاز امروز جوانان، نیاز فردای جامعه است»، گفت: دروس و کتابی برای دو واحد اختیاری در دانشگاه آزاد اسلامی با استادانی که با این مسائل آشنا هستند و آموزش دیده‌اند، تهیه شده است تا از سال تحصیلی جدید، تدریس آن در دانشگاه آزاد شروع می‌شود.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این نکته که «اکثر جوانان ایران تحصیلکرده و آگاه به مسائل جهانی هستند»، گفت: با این جوانان، باید به زبان منطق، علم و دانش صحبت کرد.

ایشان با اشاره به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی از 450 واحد سراسر کشور، گفت: امیدواریم با این حرکت، مسیری در جهت تعمیق آزاداندیشی برای جوانان گشوده شود.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه به طرح‌های دانش‌بنیان را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد دانست و با اشاره به اسناد بالادستی نظام که مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و تصویب و رهبری نظام تأیید و ابلاغ کرده‌اند، گفت: از این به بعد، توسعه کشور باید دانش‌بنیان باشد تا تعالیم دانشگاهی از حالت صرف تئوری، کاربردی شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سوابق آلمان و ژاپن که پس از خرابی‌های جنگ، به طرح‌های دانش‌بنیان توجه کرده‌اند، گفت: با اینکه تمام زیربناهای این دو کشور در جنگ از بین رفته بود، اما با توجه به طرح‌های دانش‌بنیان، به گونه‌ای حرکت کرده‌اند که الان دو غول اقتصادی، فنی و تکنولوژی هستند.ایشان با بیان این جمله که «این کار را در دانشگاه آزاد شروع کردیم و تا همین الان حدود 800 شرکت تأسیس شده است»، افزود: الان عمدتاً به تحقیقات دانشجویان و استادانی توجه می‌شود که مراحل آزمایش را گذرانده‌اند، اما به دلایلی بایگانی شده‌اند. بناست با این تحول، به کارهای اساسی کشور توجه شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به نانو و پلاسما که دو علم جدید و مسئله اساسی جهان شده‌اند، گفت: می‌خواهیم به این علوم که در قرآن هم اشاراتی دارند، مبنای اسلامی بدهیم.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر رشد دانش پلاسما در دانشگاه آزاد اسلامی، به صنعت ایتر و ورود هشت کشور پیشرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: تعبیر آنان این است که می‌خواهیم خورشید را با صنعت ایتر به زمین بیاوریم، یعنی در زمین هم مانند سیستم خورشید، نور و انرژی تولید کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در آغاز این دیدار با خیرمقدم و ابراز رضایت از پیشرفت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خداوند عنایتی به شما کرده که چه بخواهید و چه نخواهید، از استوانه‌های این نظام هستید.ایشان با بیان این جمله که «هر نعمتی با مسئولیتی همراه است»، گفت: یکی از ویژگی‌های شما، صبر است که به قول معروف، کیمیاست و خداوند هم به شما داده است.

آیت‌الله جوادی آملی، با ابراز تأسف از تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد، صبر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ستود و گفت: تشکیل حکومت و زمینه‌سازی برای راهنمایی انسان‌ها، آرزوی همه انبیاست و این انقلاب، فرصتی برای ماست که مردم را راهنمایی کنیم و در این راه، از تلخی‌ها نرنجیم و باید صبر کنیم.ایشان «اصبروا»، «و صابروا» و «استعینوا بالصبر والصلاه» را راهنمای قرآن خواند و گفت: خداوند وعده داده است که صابران را پیروز می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی همچنین در خصوص کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که انجام می‌دهد، گفت: کارهای تفسیری و مباحث مربوط به فلسفه را ادامه می‌دهم و در مدت اقامت در اینجا هم، مسجدی است که دو وعده نماز می‌خوانم.

ایشان افزود: در خصوص کارهای قرآنی، واقعیت این است که بعد از تفسیر المیزان علامه طباطبایی، فکر می‌کردیم تمام مطالب گفته شد، اما با گذشت زمان، مسائل جدیدی پیدا شد، حتی در درس‌ها بعضاً سؤالات تازه‌ای مطرح می‌شود. به گونه‌ای که تفسیر جدیدم به چهلمین جلد رسید، اما هنوز به نصف قرآن نرسیدیم.آیت‌الله جوادی آملی، با بیان این جمله که «این انقلاب خیلی برکت داشت»، به تفسیر شیخ طوسی، تفسیر فیض و دیگر تفسیر قرآن اخیراً اشاره کرد و گفت: 400 سال بعد از تفسیر فیض، علامه طباطبایی تفسیر خویش را با مطالب جدید و بسیار نوشت که به برکت انقلاب و حتی دفاع مقدس بود.

ایشان افزود: در بحبوحه فعالیت‌های توده‌ای‌ها، علامه طباطبایی بعضاً روزی 8 ساعت با سران آنها بحث می‌کرد، به گونه‌ای که یکی از آنها به اعضای گروهک خویش می‌گفت که طباطبایی مرا موحد کرد.

آیت‌الله جوادی آملی با ارائه گزارشی از اوضاع حوزه علمیه قم، ورود زودهنگام طلبه‌ها به کارهای سیاسی، فرهنگی ،قضایی و اجتماعی را به نهال‌فروشی کشاورزان و باغبان‌ها تشبیه کرد و گفت: باید برنامه‌ای باشد تا طلبه‌ها پس از تکمیل دروس برای مسئولیت‌ها و کارها وارد جامعه شوند.آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنانش و در تأیید این جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که «حوزه‌های علمیه باید فعالیت بیشتری برای تبیین و تطبیق مسائل جامعه با مبانی اسلام و قرآن داشته باشد»، به نامه‌ای از حضرت علی(ع) به مالک اشتر و محتوای آن اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرماید: دین هست، ولی در دست اشرار اسیر است و ‌ای مالک توجه داشته باش که اگر رهبر جامعه و استاندار، آدم‌های خوبی باشند، کافی نیست، باید مردم با دین همراه شوند.

ایشان با یادآوری تعبیر حضرت علی(ع) که «انّ عمادالدین بالجماع المسلمین»، گفت: مردم حرف اول را می‌زنند، اگر مردم نباشند و رهبر، ولو حضرت علی(ع) باشد، حکومت اسلامی شکست می‌خورد.