به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۱۵۰۳۳
رشد 5 درصدی معاملات مسکن از اوایل تیرماه

بازار مسکن چشم انتظار تغییرات در اقتصاد کلان

گروه اقتصادي: برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که اقتصاد کلان کشور تغییری نکند، بازار مسکن همچنان در این شرایط رکود باقی می‌ماند.
بازار مسکن چشم انتظار تغییرات در اقتصاد کلان
برخی از کارشناسان بازار مسکن در حالی از خروج بخش مسکن از رکود در سال‌جاری خبر می‌دهند که عده‌ای دیگر از کارشناسان و فعالان بازار مسکن دیدگاه دیگری دارند و بر این باورند که ممکن است معاملات بخش مسکن در سال 95 رونق گیرد اما این به معنی خروج از رکود این بخش نیست چرا که خروج از رکود بخش مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور دارد .

با در نظر گرفتن رشد درآمد ایرانی‌ها و سایر هزینه‌های جاری زندگی‌شان و مقایسه آن با رشد سالانه نرخ مسکن، به راحتی می‌توان پی برد که قدرت خرید مسکن در ایران روزبه‌روز درحال کاهش است.

از آنجا که سیاستگذاران اقداماتی همچون افزایش سقف تسهیلات مسکن، لیزینگ مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و... را انجام دادند و در سال گذشته تغییری در این بازار مشاهده نشد.

پایین آمدن نرخ سود سپرده‌های بانکی قطعاً می‌تواند مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به حوزه مسکن هدایت کند.

کارشناسان معتقدند تازمانی که عرضه و تقاضا در بازار مسکن متعادل نشود رونق به بازار باز نمی‌گردد و از این رو تا پنج سال آینده چشم انداز مثبتی برای این بخش پیش‌بینی نمی‌شود.

بنابراین پیش بینی آینده بازار مسکن چندان آسان به نظر نمی‌آید و حتی اجرای برجام هم نتوانست شوک مورد نظر برخی را به این بازار وارد کند. به همین دلیل برخی معتقدند تا زمانی که اقتصاد کلان کشور تغییری نکند، مسکن همچنان در این شرایط باقی می‌ماند.

محمد پورقربانی، مدیر شعب بانک مسکن خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بانک مسکن به عنوان بانکی دولتی و متولی بخش مسکن در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اهداف دولت تدبیر و امید چندین نوبت نسبت به بازنگری و روان‌تر کردن شرایط تسهیلاتی و طراحی محصولات جدیدی همچون طرح تضمین معاملات فروش اقساطی و حساب امانی اقدام کرده است.

وی افزود: بخش مسکن به عنوان موتور مولد اشتغال در جامعه بوده و خروج مسکن از رکود، موجب پویایی بسیاری از مشاغل و صنایع خواهد بود.

مدیر شعب بانک مسکن استان، ادامه داد: همه نهادها اعم از دولتی و غیردولتی که به نوعی متولیان بخش مسکن هستند باید دست به دست هم داده با تسهیل امور و گشایش در کارها زمینه ورود آسان فعالین این بخش را فراهم آورند.

پورقربانی تصریح کرد: در راستای همین هدف مهم بانک مسکن از زمانی که وضعیت این بخش به شرایط کنونی رسیده تلاش کرده تا با ایجاد بستر لازم و بازنگری متوالی، شرایط اعطای تسهیلات در مسیری قرار دهد که تسهیلات مذکور با بیشترین سقف ریالی و بیشترین زمان بازپرداخت و کمترین نرخ در کل شبکه بانکی کشور بتواند یکی از مهمترین چالش‌های موجود، یعنی مشکل نقدینگی و مسائل مالی را به نحو مطلوبی مرتفع کند.

وی بیان کرد: گواه این ادعا حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که با سقف 120 میلیون تومان در بیرجند و 800 میلیون تومان در سایر شهرهای استان برای زوجین با مدت زمان بازپرداخت 12 سال و نرخ 11 درصد شرایطی بسیار ایده‌ال برای خانه‌دار شدن آحاد جامعه به وجود آورده است.

مدیر شعب بانک مسکن استان تصریح کرد: در کنار حساب مذکور و شرایط فوق العاده آن، نرخ اعطای تسهیلات در بافت فرسوده برای اولین بار با توجه به یارانه‌ای که دولت برای آن در نظر گرفته، یک رقمی شده و به عدد 8 درصد رسیده است.

پورقربانی گفت: این موضوع فرصتی ویژه برای همه هم استانی‌ها بوده که از شرایط ایجاد شده نهایت بهره‌برداری لازم را ببرند.

وی در تشریح طرح تضمین معاملات به عنوان خدمتی جدید در بانک مسکن اظهار کرد: در این طرح مشکل سازندگانی که قصد فروش واحدهای ساخته شده را دارند ولی از طرفی نگران عدم بازپرداخت اقساط از سوی خریدار هستند حل شده است.

مدیر شعب بانک مسکن استان، ادامه داد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، خریداران امکان پرداخت کل بهای ساختمان را به صورت نقدی نداشته و متقاضی پرداخت بخشی از ثمن معامله به صورت اقساطی به مالک هستند که بانک در این میان با ارائه خدمت جدید طرح تضمین معاملات این مشکل را با تضمین پرداخت اقساط توسط خریدار در سررسید حل کرده است.

پورقربانی تصریح کرد: بانک حداکثر به میزان ۵۰ درصد ارزش کارشناسی ملک و حداکثر تا سقف مبلغ 150 میلیون تومان معامله را تضمین می‌کند.

وی افزود: حداکثر مدت زمان فروش اقساطی طرح تضمین معاملات 50 ماه و حداکثر میزان اقساط ماهیانه نیز سه میلیون تومان خواهد بود.

مدیر شعب بانک مسکن استان گفت: افزایش قدرت خرید خریداران مسکن بدون افزایش سقف تسهیلات مسکن، ترغیب فروشندگان به پیش فروش واحدهای در حال احداث و تامین مالی طرح‌های نیمه تمام بدون استفاده از منابع بانکی با اطمینان از اینکه پس از تکمیل و آماده شدن اسناد و انتقال واحدها امکان دریافت بخش عمده‌ای از ثمن معامله از شرایطی است که این طرح برای انبوه‌سازان و خریداران مسکن فراهم می‌کند. 

رشد 5 درصدی معاملات مسکن از اوایل تیرماه

محمد اربابی، معاون اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سامانه کد رهگیری از املاک از اوایل تیر ماه جاری رشد پنج درصدی معاملات را نشان می‌دهد که امیدواریم تا پایان سال شاهد رشد بیشتری باشیم.

معاون اتحادیه مشاوران املاک بیرجند تاکید کرد: بازار مسکن تنها به صورت مصرف کننده است که در حال حاضر دلال‌گری از این بازار خارج و قیمت‌ها ثابت شده است.

اربابی یادآور شد: هر مترمربع آپارتمان در شمال شهر بیرجند از 700 هزار تومان تا یک میلیون و 100 هزار تومان معامله می‌شود.

وی افزود: همچنین قیمت هر مترمربع آپارتمان در جنوب شهر بیرجند از متری یک میلیون تومان تا دو میلیون تومان است.

معاون اتحادیه مشاوران املاک بیرجند، ادامه داد: قیمت زمین در شمال شهر متری 500 هزار تومان الی 700 هزار تومان و در جنوب شهر از متری 900 هزار تومان الی دو میلیون تومان است.

اربابی ادامه داد: زمین‌های حاشیه شهر به‌طور میانگین 300 هزار ریال الی یک میلیون ریال قیمت می‌شود.

رونق بازار مسکن تنها با تزریق پول در پروژه‌ها توسط دولت امکان‌پذیر است

اسدالله سلیم، عضو نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر بازار مسکن در بخش اجاره وضعیت مناسبی دارد اما در بحث خرید و فروش مسکن رونق خاصی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رونق بازار مسکن تنها با تزریق پول در پروژه‌ها توسط دولت امکان‌پذیر است، افزود: تا زمانی که وضع مالی مردم مناسب نباشد بازار مسکن نیز تکانی نخواهد خورد.

عضو نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی اظهارکرد: همه ساله در اسفندماه و شهریور ماه به دلیل تغییر و تحولات این فصل بازار مسکن تکان سه تا چهار درصدی می‌خورد که این امر به تحول بازار مسکن کمک زیادی نمی‌کنند.

سلیم با اشاره به اینکه سود بالای تسهیلات مسکن مشکلی را از این بازار حل نمی‌کند، افزود: نرخ بالای تسهیلات و مشکلات کاغذبازی پرداخت وام باعث شده تا افراد کمتری ترغیب به مراجعه برای دریافت شده و بازار مسکن راک بماند.

وی خاطرنشان‌کرد: در راستا رفع مشکلات این بازار باید از دست‌اندرکاران مسکن دعوت و نظرسنجی شود تا راه حلی برای این مشکل بتوان پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، با این تفاسیر به نظر می‌رسد بازار مسکن هنوز به رکود و کاهش قیمت ادامه می‌دهد خروج از رکود بخش مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور دارد.

مرجع : ايسنا