به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۱۵۰۴۱

کمتر جوانی کتاب کاغذی می خواند

گروه فرهنگي: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تاکید کرد: سرانه مطالعه در زنجان بیش از 93 دقیقه است.
کمتر جوانی کتاب کاغذی می خواند
امیرعلی نیکبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص سرانه مطالعه در کشور، گفت: در بین سال‌های 90 تا 93 مطالعه‌ای بر روی 5 تا 70 هزار نفر به عنوان نمونه انجام شد که بر اساس آن سرانه مطالعه در کشور 75 دقیقه است.

وی افزود: استان زنجان پس از تهران با 93 دقیقه و 23 ثانیه سرانه رتبه دوم را در سرانه مطالعه در کشور دارد، این در حالی است که وضعیت سرانه کتابخوانی متفاوت است. در کل کشور میزان سرانه کتابخوانی زیر 20 دقیقه است و لذا برای بهبود این آمار باید تلاش کنیم و نباید بهانه‌هایی همچون وقت نداشتن را مطرح کنیم، زیرا بزرگان با وجود داشتن مشغله فراوان همچنان به کتابخوانی اهمیت می‌دهند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اظهار کرد: در تلاش هستیم با فعالیت‌هایی خلاقانه همچون گسترش فرهنگ نذر کتاب و تعیین کتاب‌یار در مدارس، دیدگاهی نوین نسبت به کتابخوانی ایجاد کرده و این فرهنگ دوباره به شهر باز گردانده شود. نمی‌توان ادعا کرد میزان مطالعه کاهش یافته، بلکه جابه‌جایی در نوع مطالعه انجام گرفته و به سوی فضای مجازی پیش رفته است.

نیک‌بخش تصریح کرد: باید شرایط موجود را مدیریت کنیم، زیرا شاهد هستیم که کمتر کسی به خصوص در بین نسل جوان به کتاب کاغذی مراجعه کند لذا لازم است کتاب‌ها به سوی الکترونیکی شدن پیش رود. معتقدیم اگر از فضای مجازی به خوبی استفاده شود تبدیل به فرصت خواهد شد.

وی عنوان کرد: کمتر از 10 سال است که در ایران فضای مجازی وارد خانواده‌ها شده است، این در حالی است که در سایر کشورها که این پدیده مدت‌ها است حضور داشته، ولی مردم آن مناطق برای تهیه کتاب مدت‌ها در صف منتظر می‌مانند و رغبت فراوانی به تهیه کتاب دارند که این موضوع نشان می‌دهد باید در عرصه نویسندگی و معرفی کتاب قدم‌های خوبی برداشته شده و از فعالان این عرصه حمایت شود.

مرجع : ايسنا