به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۱۱۵۰۵۷

روایت روزنامه بریتانیایی از لغو کنسرت‌ها

گروه فرهنگی: رسانه‌های جهان نسبت به لغو کنسرت‌ها در ایران عکس‌العمل‌ متفاوتی نشان داده‌اند؛ روزنامه انگلیسی دیلی میل دلیل اصلی لغو کنسرت‌ها را انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌داند.
دیلی میل در گزارش امروز خود با اشاره به ماجرای لغو کنسرت‌ها در ایران نوشته است که در آخرین جدال با میانه‌روها، اجرای کنسرت زنده در دومین شهر بزرگ ایران یعنی مشهد ممنوع شده است.عباس جعفری دولت‌آبادی یکی از مقام‌های قوه قضاییه ایران گفته است: پلیس موظف است همه این موارد را گزارش کند. در حالی که وزیر ارشاد و استان دارد مسئولیت بیشتری برای نحوه رفتار مخاطبان و اجرای این کنسرت‌ها دارند.

این موجی از آخرین وضعیت لغو کنسرت‌ها در ایران تحت فشار تندروهای ایران است که همواره مورد انتقاد رییس‌جمهور ایران یعنی حسن روحانی قرار می‌گیرند.ایران تاریخی غنی از لحاظ شعر و موسیقی دارد و این بدان معناست که رهبران مذهبی این کشور نسبت به سایر کشورهای مسلمان رویکرد انعطاف‌پذیرتری نسبت به هنر دارند، اما وزارت ارشاد موظف است همه موسیقی‌ها و متن موسیقی‌ها را قبل از اینکه هر آلبومی وارد بازار شود، ارزیابی و تایید کند.

این معضلات درست قبل از انتخابات دور بعد ریاست جمهوری روحانی در سال آینده مطرح شده است، او در این مدت به دنبال آزادی‌های اجتماعی بیشتر بوده است، اما اصولگرایان ایران به‌دنبال جلوگیری از آنچه که آنها به عنوان گسترش فرهنگ غرب معرفی می‌کنند، هستند.این خبرگزاری با بیان اینکه یک مقام قوه قضاییه گفته که کمتر از یک درصد اهل موسیقی از لغو کنسرت‌ها متاثر شده‌اند، نوشته است: منتقدان گفته‌اند روحانی می‌خواهد با توجه به مسئله لغو کنسرت‌ها، اذهان را از گزارش‌های ضعیف ‌اقتصادی دولتش دور کند.

اوایل این ماه امام جمعه مشهد از فساد کسانی که به کنسرت می‌روند صحبت کرده بود و از مسئولان خواست کنسرت‌ها را در مشهد ممنوع کنند.در ۱۱ سال گذشته هیچ کنسرتی در مشهد برگزار نشده است.

علی جنتی وزیر ارشاد ایران هم لغو کنسرت‌ها را پذیرفت و به این دلیل که در مقابل تقاضاهای اصولگرایان تسلیم شده است، مورد انتقاد رییس‌جمهور قرار گرفت.روز سه‌شنبه در نامه‌ای که توسط ۵۰۰۰ نفر از اهالی موسیقی ایران به امضا رسیده و در رسانه‌های اصلاح‌طلب منتشر شد نوشته شده بود که ممنوعیت کنسرت‌ها در مشهد یک فاجعه است که موسیقی امروز و فرهنگ و حسن شهرت کشور را در آینده قربانی خواهد کرد.کنسرت شهرام ناظری یکی از خوانندگان معروف سنتی ایران که او را با عنوان «پاوراتی ایران» می‌شناسند، در شهر مذهبی یزد در هفته گذشته باید لغو می‌شد اما یکی از نمایندگان این کنسرت در ایران به خبرگزاری فرانسه گفته بود که یک گروه از مردم مذهبی خواهان لغو کنسرت‌ها هستند اما شهرام و حافظ ناظری خودشان تصمیم گرفتند این کنسرت برگزار شود.
مرجع : ایلنا