به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۱۵۰۹۴

جشنواره فیلم ونیز با کیارستمی آغاز شد

گروه فرهنگی: هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز با یادی از عباس کیارستمی و نمایش آثار این فیلمساز شهیر ایران و فیلم «لا لا لند» آخرین ساخته « دیمین شزل» (Damien Chazelle) کارگردان جوان و جویای نام نامزد اسکار آغاز به کار کرد.
جشنواره فیلم ونیز با کیارستمی آغاز شد
پس از مراسم افتتاحیه بعد از ظهر روز چهارشنبه سه فیلم در برنامه ای با عنوان 'بزرگداشت کیارستمی' به نمایش در آمد. ابتدا دو فیلم کوتاه بدون دیالوگ از او روی پرده رفت و سپس '۷۶ دقیقه و ۱۵ثانیه با عباس کیارستمی' ساخته سیف الله صمدیان برای نخسین بار نمایش داده شد. عباس کیارستمی 14 تیر به دلیل لخته شدن خون و سکته در سن 76 سالگی در پاریس دار فانی را وداع گفت.

در ایین افتتاحیه ،فیلم لالا لند به نمایش درآمد و شزل 31 ساله سازنده فیلم سابقه کارگردانی فیلم تحسین شده شلاق (Whiplash) را در کارنامه دارد، در ساخته جدید خود به سراغ سبک موزیکال رفته است. شلاق در سال 2014 نامزد کسب جایزه بهترین فیلم اسکار شده بود که این جایزه در نهایت به بردمن (Birdman) اثر الخاندرو گونسالس ایناریتو (Alejandro González Iñárritu) کارگردان مکزیکی تبار تعلق گرفت. گرچه بازی برجسته جی کی سیمونز (J. K. Simmons) در شلاق برای او اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را به ارمغان آورد.

در عین حال فیلم های افشاگر (Spotlight) و 'بردمن ' که در دو سال گذشته به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز اکران شده بودند، هر دو موفق به کسب بهترین فیلم اسکار هم شدند و این موضوع خود شانس درخشش «لا لا لند» در جشنواره اسکار امسال را قوت بخشیده است. این فیلم با بازیگران مطرحی همچون رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) اما استون (Emma Stone) و جی کی سیمونز تاکنون بازخورد های بسیار مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده است.

از دیگر فیلم های مطرح در رقابت برای کسب شیر طلایی ونیز می توان به حیوانات شب خیز (Nocturnal Animals) به کارگردانی تام فورد (Tom Ford)، ورود (Arrival) به کارگردانی دنیس ویلنوو (Denis Villeneuve)، نور بین دو اقیانوس (The Light Between Oceans) به کاگردانی درک سیانفرانس (Derek Cianfrance) و گوگرد (Brimstone) به کارگردانی «مارتین کولهون» (Martin Koolhoven) اشاره کرد. جدیدترین آثار کارگردانانی چون ویم وندرس، آندره کونچالوفسکی، فرانسوا اوزون، ترنس مالیک، امیر کوستوریتسا و تام فورد در بخش مسابقه به نمایش در خواهند آمد. جشنواره ونیز 10 سپتامبر (20 شهریور) به کار خود پایان می دهد.
مرجع : ایرنا