به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۱۱۵۸۴۰
هاشمی رفسنجانی:

تامن و شهیدمطهری بودیم،تندروی کمتربود

گروه سیاسی: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع اوایل انقلاب و تندروی‌ها در سیاست‌های دولتی کردن امور گفت: تا زمانی که من و شهید مطهری در شورای انقلاب بودیم، کمتر برای دولتی کردن کارها و نهادها تندروی می‌شد.در مقطعی که به خاطر ترور نبودیم برخی چنان تندروی کردند که حتی چند مدرسه بخش خصوصی قبل از انقلاب مانند نیکان هم دولتی شد.
تامن و شهیدمطهری بودیم،تندروی کمتربود
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با بیان این‌که «هنگام پیروزی انقلاب، 150 هزار دانشجو در تمام دانشگاه‌های کشور وجود داشت و اندک بودن ظرفیت دانشگاه‌ها در کشور صف طولانی کنکور را ایجاد کرده بود» گفت: انقلاب ما اسلامی و دین مردم ما هم اسلامی است که در اولین آیه کتاب این دین بر علم، دانش و قلم تأکید می‌شود اما با توجه به گسترش ادبیات مارکسیستی، دلسوزان، علما و مراجع نگران بودند.

وی با یادآوری شرایط سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب که حتی به خاطر انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های موجود هم تعطیل شدند افزود: نمی‌توانستیم بپذیریم در مملکتی که تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی را در تاریخ بشریت به وجود آورده بود و آن فرهنگ غنی را بر پایه مکتب اهل بیت (ع) و اسلام در اختیار داشت، جوانان درس نخوانند.

وی هم‌چنین با اشاره به جلسه خود با امام راحل برای ارائه گزارش از اوضاع دانشگاه‌ها و دانشجویان اظهار کرد: وقتی شرایط را برای امام خمینی (ره) توضیح دادم ایشان با هوش سرشار خویش، خیلی زود تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفتند و فرمودند که بروید شروع کنید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به امام عرض کردم پول نداریم و افکار دارای تریبون به گونه‌ای هستند که تفکر سپردن امور به مردم را تکفیر می کنند که امام راحل نیز مبلغ یک میلیون تومان پول برای راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی دادند که با برکت بود و در خصوص تریبونهایی که مخالف واگذاری امور به مردم بودند هم گفتند که خودم حل می کنم که با تأیید و حمایت ایشان موانع برطرف شد.

وی با تشریح روند تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی و سیر تدریجی کارها در دولت‌های مختلف، به مقطع دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و افزود: در آن دولت اساسنامه دانشگاه را برخلاف ممنوعیت قانونی، عوض کردند تا اختیارات هیأت مؤسس را سلب و محدود کنند در حالی که اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی براساس اساسنامه حسینیه ارشاد تدوین شده بود که یکی از اساسنامه های محکم کشور بود.

وی ادامه داد: اوضاع به گونه‌ای بود که همان دولت در اواخر عمر خویش، گزارشی از اوضاع دانشگاه آزادی که خودش اداره می‌کرد ارائه داد و اعتراف کرد که سرمایه‌های مردم بر باد رفته است.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که «دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور مالکی ندارد» اظهار کرد: این سرمایه عظیم در اختیار مردم و برای علم و دانش جوانان ایران است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی توجه به پژوهش را برنامه جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای آینده دانست و گفت: در سند چشم انداز بیست ساله نظام، دانش، محور توسعه است که در این میان نقش دانشگاهها برجسته و اساسی است.

وی سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی را یکی از مهمترین اسناد بالادستی کشور ذکر کرد و افزود: این سند در اجرا، به دست دولتی افتاد که بعدها وقتی گزارش برنامه چهارم را که براساس اسناد بالادستی کشور نوشته شده بود اعلام کردند معلوم شد که فقط 23 درصد این سیاستها اجرا شده است.

وی تأسیس شرکتهای دانش بنیان و تشکیل مراکز رشد را از برنامه‌های دیگر دانشگاه در راستای اهداف سند چشم انداز و سیاست‌های اصل 44 دانست و اظهار کرد: هر مخترع و مبتکری می‌تواند بر اساس کمک‌های دانشگاه آزاد اسلامی در قالب وام، ساختمان و مشاوره، به تجاری سازی طرح‌های خویش بپردازد و حتی دانشگاه آزاد اسلامی برای فروش محصولات آن‌ها در بازارهای جهانی نیز کمک خواهد کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به معضلات کشور در دفع زباله‌ها به خصوص زباله‌های بیمارستانی هم گفت: برای تبدیل این تهدید به فرصت، یعنی تولید انرژی از سوخت زباله ها، روش پلاسما را در دانشگاه آزاد اسلامی راه انداختیم که اولین نیروگاه آن در یکی از شهرهای شمالی کشور به بهره برداری می رسد.

وی به تشریح ویژگی‌های صنعت ایتر و چگونگی جوش هسته‌ای در گداخت پرداخت و افزود: این تکنولوژی فقط در اختیار هفت کشور است که از ایران هم برای عضویت در جمع خود دعوت کردند و دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان آن هفت کشور در فرانسه گفت‌وگو کرد و هم‌اکنون کارها در مراحل اجرایی است.

وی سفر رئیس گروه دانشمندان صنعت ایتر به ایران را برای جایگاه ایران در این دانش مهم دانست و گفت: در آینده نه چندان دور خواهید دید که اولین نیروگاه صنعت ایتر در کشور ساخته می‌شود.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ورود به طرح‌های تأمین آب، ترویج کشت‌های گلخانه‌ای، آبیاری‌های علمی و اصلاح بذر و نهال را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: با علم به این نکته که آب، بحران آینده دنیا و از جمله ایران است با شیوه های علمی به مقابله با این بحران رفته‌ایم.

وی عدالت تحصیلی و آموزشی را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و با یادآوری وجود 600 مدرسه سما در سراسرکشور اظهار کرد: انگلستان با الگوبرداری از دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام کرده که باید زمینه و ظرفیت تحصیل را در سراسر این کشور گسترش دهد.

روابط عمومی استانداری خراسان رضوی هم‌چنین گزارش داد که وی تهیه مقدمات برای پرداخت تسهیلات بانکی به استادان، دانشجویان و مخترعان را از دیگر برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی ذکر کرد و گفت: دانشگاهی که با هدف خدمت به مردم تأسیس شده، باید در همه مراحل با مردم و برای مردم باشد.
مرجع : ایسنا